Metacognitieve vaardigheden
Op weg naar een hogere zelfsturing in groep 5 en 6Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Metacognitieve vaardigheden
Op weg naar een hogere zelfsturing in groep 5 en 6Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Onderzoek naar de manier waarop de leerkrachten van groep 5 en 6 metacognitieve vaardigheden kunnen inzetten om de zelfsturing van de leerlingen te vergroten tijdens de zelfstandige verwerking van de kernvakken. Het ontwerp bestaat uit een handleiding voor de leerkrachten, een doelenboekje en evaluatiekaartjes voor de leerlingen. De onderzoekmethode bevat een vragenlijst voor de leerlingen en leerkrachten, observaties en een focusinterview. Vanwege de uitbraak van COVID-9 is het ontwerp niet in de praktijk uitgevoerd. De (verwachte) conclusie is dat de leerkrachten hun kennis hebben ontwikkeld over de inzet van metacognitieve vaardigheden en dat de leerlingen zich bewust zijn van hun eigen leerproces.
Organisatie | Hogeschool KPZ |
Opleiding | Lerarenopleiding Basisonderwijs |
Datum | 2020-05 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |