De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

De functie van het medium bij werkalliantie binnen vaktherapie

Een kwalitatief praktijkgericht onderzoek bij jongeren in gedwongen kader

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

De functie van het medium bij werkalliantie binnen vaktherapie

Een kwalitatief praktijkgericht onderzoek bij jongeren in gedwongen kader

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Het doel van dit onderzoek is het verduidelijken van de functie van het medium met betrekking tot de werkalliantie van de vaktherapeut en jongeren, 12-25 jaar, binnen gedwongen kader. De doelgroep is door de adolescentie minder makkelijk te behandelen (Tieleman, M., 2011). Daarnaast is binnen de JJI minstens 25% zwakbegaafd (Nederlands Jeugd Instituut, 2016).
Het onderzoek is een kwalitatief, inventariserend onderzoek (Migchelbrink, F., 2005), waarbij gebruik is gemaakt van half gestructureerde interviews en literatuuronderzoek. De data-analyse is uitgevoerd aan de hand van de grounded theory (Smeijsters, H., 2004). Als kwaliteitscriteria is gebruik gemaakt van: member-checking, peerdebriefing, repeated analysing en triangulatie.
Het onderzoek toont aan dat het medium een extra mogelijkheid geeft om aan te sluiten op de jongere. Hierbij geven de geïnterviewde cliënten aan het belangrijk te vinden dat ze zelf mee mogen bepalen welke doelen er binnen de therapie gesteld worden. In literatuur en interviews komt naar voren dat de jongeren het lastig vinden om contact te maken, emoties te uiten en feedback verwerken.
Er kan voorzichtig geconcludeerd worden dat de aanwezigheid van het medium, binnen de therapie, bijdraagt aan meer manieren om de werkalliantie binnen de therapie tot stand te laten komen en te bevorderen. Het feit dat het medium reflecteert en de jongere niet direct in contact hoeft te staan met de therapeut lijkt te zorgen voor het bevorderen van de werkalliantie.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Utrecht
OpleidingCreatieve Therapie
AfdelingInstituut Social Work
PartnerKenVaK
Datum2016-10-31
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk