Kansrijke entree: passende begeleiding van Entree-studenten en effectieve samenwerking tussen hun begeleiders
onderzoeksrapportageKansrijke entree: passende begeleiding van Entree-studenten en effectieve samenwerking tussen hun begeleiders
onderzoeksrapportageSamenvatting
Entree-onderwijs (mbo-1) bereidt studenten in één jaar voor op doorstroom naar mbo-2 of op uitstroom naar betaald werk. Voor een deel van de studenten is de Entree-route complex, zowel door de verwachte vaardigheden, door hun nog niet afgeronde loopbaanoriëntatie, als door problematische persoonlijke omstandigheden. Integrale begeleiding op maat tijdens hun transitie naar werk is daarom belangrijk. Dit project had als doel een methodische handreiking en bijbehorende onderbouwing met voorbeelden te ontwikkelen over passende, integrale begeleiding van en samenwerking rondom Entree-studenten op school en op de stageplek. In samenwerking met ROC Zadkine, ROC Albeda, en verschillende leerbedrijven is een ontwerpgericht onderzoek uitgevoerd. De hoofdvraag luidde: Hoe kunnen begeleiders op school en stage Entree-studenten passend begeleiden bij en effectief onderling samenwerken rondom ontwikkeling van vakoverstijgende vaardigheden, loopbaanoriëntatie en omgang met belemmerende persoonlijke omstandigheden?
Organisatie | Hogeschool Rotterdam |
Lectoraat | Kenniscentrum Talentontwikkeling |
Datum | 2024-04-25 |
Type | Rapport |
Taal | Nederlands |