De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Auteurs Online. De invloed van een auteur op het lezerspubliek via digitale media

Open access

Auteurs Online. De invloed van een auteur op het lezerspubliek via digitale media

Open access

Samenvatting

SAMENVATTING Dit onderzoek biedt inzicht in hoe auteurs en debutanten digital media kunnen gebruiken om de band met het lezerspubliek te versterken en welke rol het literair agentschap Sebes & Van Gelderen (S&VG) kan aannemen in de begeleiding van de auteurs. Het doel van de online aanwezigheid van auteurs en debutanten is meda-aandacht creëren die het gezamenlijke doel van auteur, agentschap en uitgever bevordert: het stimuleren van de verkoop van het boek. De probleemstelling van dit onderzoek luidt: Hoe kunnen Nederlandse auteurs en debutanten van S&VG de tools van digital media (waaronder social media) inzetten om met een online identiteit een band met hun lezerspubliek op te bouwen? Het doel van dit onderzoek is omschrijven hoe een auteur zijn aanwezigheid op digital media kan vormgeven om met een online auteursidentiteit de vindbaarheid te verbeteren en daarmee de naamsbekendheid en indirect de verkoop te bevorderen. Voor S&VG is het langetermijneffect van een online auteursidentiteit van belang. De vindbaarheid en de toegankelijkheid hebben een positieve invloed op de bekendheid van een auteur en daarmee indirect op de verkoop van zijn boeken. Een sterke aanwezigheid van de auteur op digital media verbetert de representatiemogelijkheden van de auteur door het agentschap tegenover uitgeverijen. S&VG heeft niet de tijd en de middelen om een auteur actief te begeleiden in zijn online identiteit of zijn digital media te beheren. (Uit de trendanalyse blijkt dat dit ook geldt voor uitgeverijen.) Een auteur/debutant moet er zelf voor kiezen om digital media in te zetten. Het inzetten van digital media speelt in op enkele verschijnselen bij de doelgroep: lezers van literaire (non-)fictie. Deze doelgroep is innovatiegericht en gebruikt digital media (met name social media) voor ontspanning, verdieping en/of verbreding van kennis en om de eigen identiteit te etaleren. Een deel van lezers zoekt toenadering tot de auteur – een verschijnsel van literair fangedrag. Via social media kan een auteur interacteren met lezers en daarmee toegankelijk zijn voor lezers. De bereidwilligheid van lezers om openlijk te participeren in social media wordt echter negatief beïnvloed door de opvatting over de status van literaire (non-)fictie als ‘hoge’ cultuur. De gemiddelde participatie van lezers blijft beperkt tot het volgen van auteurs en het consumeren van content. De huidige manier van boekpromotie leidt ertoe dat consumenten een boek of een auteur vaker via zoekmachines opzoeken. De meest gebruikte daarvan is Google. Een auteur kan met digital media de zoekresultaten beïnvloeden en daarmee zijn vindbaarheid vergroten. Wat een lezer of digitalmediagebruiker van een auteur vindt op digital media, beïnvloedt zijn perceptie. De invulling die een auteur geeft aan zijn owned media (digital media waarover de auteur controle heeft) kan nader bepaald worden met content- en socialmediastrategieën. Onderdelen die van belang zijn voor een online auteursidentiteit zijn: identiteitsbepaling, tone-of-voice, keuze van onderwerpen/informatie, keuze van contentsoorten, keuze van mediakanalen en zelfevaluatie. Uit de populariteit van enkele best practices blijkt dat lezers toenadering via social media zoeken. Dit gebeurt vooral wanneer de auteur interessante dingen deelt die over hemzelf gaan, waaronder zijn auteurschap (maar geen persoonlijke dingen), en dat hij praktische informatie geeft via zijn digital media. Over het algemeen geldt: hoe waardevoller de content is voor lezers, des te sneller lezers de auteur gaan volgen via social media. Digital media die vaak gebruikt worden door auteurs zijn Facebook, Twitter en de auteurswebsite. Overige media worden in toenemende mate gebruikt door de doelgroep, maar minder door auteurs. Aan de hand van de resultaten uit de bestpracticesanalyse en de fieldresearch zijn enkele algemene richtlijnen te formuleren voor de aanwezigheid van auteurs op digital media. Het is een vereiste dat de auteur zelf op digital media wil zijn; auteurs dienen interessante content te delen waarin de doelgroep geïnteresseerd is en het imago van een auteur hangt grotendeels af van zijn tone-of-voice en media-optredens. De auteur kan met zijn aanwezigheid op digital media op een indirecte manier invloed uitoefenen op media-aandacht. Veel auteurs zien het belang van hun online aanwezigheid in en proberen die op hun eigen manier vorm te geven. Zij wensen geen richtlijnen opgelegd te krijgen over hoe zij dat moeten doen. Voor advies staan zij echter wel open. Dit sluit aan op de wens van literair agentschap Sebes & Van Gelderen om een adviserende rol aan te nemen. Het uiteindelijke product is daarom een opzet hoe S&VG advies kan geven over een online auteursidentiteit, afgestemd op een van de producten die het agentschap al levert.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
OpleidingMedia, Informatie en Communicatie
AfdelingDigitale Media en Creatieve Industrie
Jaar2015
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk