De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Vertrouwen, luisteren en respect, de basis voor het gesprek met de leerling

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Vertrouwen, luisteren en respect, de basis voor het gesprek met de leerling

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

De aanleiding voor dit praktijkonderzoek was dat de mentoren bij de leerlingbegeleiding aangaven soms niet goed te weten hoe op een adequate manier met de leerling in gesprek te gaan. Ook leerlingen gaven aan dat ze soms het gevoel hadden dat de mentor niet goed luisterde of niet vertrouwelijk met de informatie omging.
Het doel van dit onderzoek is dat mentoren van de 2-3 HAVO/VWO klassen weten hoe zij in het gesprek met de mentorleerling sociaal emotionele problemen kunnen signaleren en bespreekbaar kunnen maken. De mentoren weten welke gespreksvaardigheden zij hiervoor nodig hebben en op welke manier hierbij ondersteuning geboden kan worden. Om dit doel te bereiken zijn enquêtes uitgezet bij mentoren, leerlingen, sectorleiding en ouders. De gemiddelde respons was 85%.
Uit het onderzoek komt naar voren dat de leerlingen het erg belangrijk vinden dat ze de mentor kunnen vertouwen, dat deze goed luistert en respect toont. Dit is een belangrijke basis om met de leerling in gesprek te gaan en mogelijke problemen bespreekbaar te maken.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Windesheim
AfdelingEducation
Jaar2011
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk