De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Concept-contextbenadering

Rechten:

Concept-contextbenadering

Rechten:

Samenvatting

Dit onderzoek gaat over de concept-contextbenadering en hoe deze didactiek in relatie staat tot de betrokkenheid en motivatie van leerlingen uit de derde klas theoretische leerweg/mavo.
De concept-contextbenadering is een didactiek die voor leerlingen bij kan dragen aan het relevant maken van het vak biologie en daardoor de motivatie en betrokkenheid van leerlingen kan vergroten. De vraag die centraal staat is welke waarde invoeren van de concept-contextbenadering kan hebben op de betrokkenheid van de leerlingen op het Vincent van Gogh locatie Salland tijdens de biologielessen.
Tijdens dit praktijkonderzoek behoorden alle leerlingen uit de derde klas theoretische leerweg/mavo en de vaksectie biologie tot de onderzoeksgroepen, zij vormden samen alle respondenten. Om te meten welke waarde didactiek zou hebben binnen de onderzoeksschool werden er onder de respondenten vergelijkbare enquêtes afgenomen op verschillende momenten.
De resultaten van het onderzoek wezen uit dat de concept-contextbenadering de motivatie en betrokkenheid van leerlingen uit de derde klas theoretische leerweg/mavo vergroot. Dit wezen zowel de resultaten van de enquêtes gehouden onder de vaksectie als de enquêtes gehouden onder leerlingen uit. Daarnaast lieten de resultaten van het onderzoek ook zien dat er verschillende vormen van motivatie zijn en is het met name de
extrinsieke motivatie van de leerlingen die tijdens dit onderzoek werd vergroot. De motivatie van leerlingen nam in het algemeen dus niet direct toe, omdat leerlingen zichzelf meer betrokken voelden bij de les, maar doordat ze het gevoel hadden dat het moest van iemand anders.
De conclusie na uitvoer van dit onderzoek is dat de concept-contextbenadering als didactiek de motivatie en betrokkenheid van leerlingen tijdens de les kan vergroten, maar dat het niet direct de intrinsieke motivatie betreft.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Windesheim
OpleidingLerarenopleiding Biologie
AfdelingDomein Bewegen en Educatie
PartnerChristelijke Scholengemeenschap Vincent van Gogh in Assen, locatie Salland
Datum2020-06-14
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk