De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Strategieën begrijpend lezen aanbieden in een betekenisvolle leeromgeving

begrijpend lezen, groep 5

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Strategieën begrijpend lezen aanbieden in een betekenisvolle leeromgeving

begrijpend lezen, groep 5

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Onderzoek naar de manier waarop een leerkracht in groep 5 de drie strategieën van begrijpend lezen kan aanbieden in een betekenisvolle leeromgeving voor de leerlingen. Na uitvoering van het ontwerp is gebleken dat de strategieën vaker structureel ingezet worden in de praktijk. Daarnaast maken de leerkrachten gebruik van modeling. Dit is echter nog wel een ontwikkelpunt. De leerkrachten geven invulling aan iedere les fase volgens het GRRIM-model. Door modeling zijn de leerlingen beter in staat om zelfstandig te werken. De teksten worden gekozen aan de hand van de kwaliteitskaart. De leerkrachten kunnen dus met modeling en kwaliteitskaarten de strategieën van begrijpend lezen inzetten. Daarbij kunnen zij de teksten bewust kiezen om de leeromgeving betekenisvol te maken.

OrganisatieHogeschool KPZ
OpleidingLerarenopleiding Basisonderwijs
Datum2016-09-28
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk