Reflecteren om te leren leren
Een ontwerpgericht onderzoek naar de ontwikkeling van de zelfregulerende vaardigheden bij rekenen in groep 5Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Reflecteren om te leren leren
Een ontwerpgericht onderzoek naar de ontwikkeling van de zelfregulerende vaardigheden bij rekenen in groep 5Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Onderzoek naar de manier waarop de leerkracht van groep 5, reflectie, ter bevordering van het zelfregulerend leren, kan aanbieden binnen het rekenonderwijs. Het ontwerp bestaat uit een Kwaliteitskaart Reflectievragen, een Kwaliteitskaart Feedback geven en pictogrammen voor leerlingen. Tijdens het onderzoek wordt gebruik gemaakt van een zelfrapportage door leerlingen en leerkrachten. Geconcludeerd kan worden dat zelfregulerende vaardigheid plannen significant verhoogd, leerlingen denken bewuster na, leerkrachten reflecteren bewuster op zelfregulerende vaardigheden.
Organisatie | Hogeschool KPZ |
Opleiding | Lerarenopleiding Basisonderwijs |
Datum | 2017-06-14 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |