De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Het ETC en de Zeven Transdiagnostische Factoren

Een kwalitatief inventariserend onderzoek naar de wijze waarop het Expressive Therapies Continuüm ingezet kan worden bij de transdiagnostische factoren

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Het ETC en de Zeven Transdiagnostische Factoren

Een kwalitatief inventariserend onderzoek naar de wijze waarop het Expressive Therapies Continuüm ingezet kan worden bij de transdiagnostische factoren

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Het Expressive Therapies Continuüm is naast een theoretisch raamwerk dat ondersteuning biedt in het methodisch handelen binnen beeldende therapie, ook een manier om de werking van beeldende therapie te onderbouwen. Daarnaast is het gebruik van transdiagnostische factoren om het probleemgebied van cliënten te classificeren relatief nieuw en zal het waarschijnlijk toenemen in de toekomst. Bovengenoemde redenen onderschrijven waarom onderzoek naar het gebruik van het ETC in combinatie met transdiagnostische factoren wenselijk is voor de beroepspraktijk. Dat is in dit inventariserende onderzoek gedaan aan de hand van de vraag: op welke wijze kan het Expressive Therapies Continuüm ingezet worden in een beeldend therapeutische behandeling bij de zeven verschillende transdiagnostische factoren, geformuleerd in de Generieke Module Vaktherapie: waarneming, arousal, executieve functies, emotieregulatie, verlies, sociale interactie en regelsystemen?
Per transdiagnostische factor is de literatuur en de praktijk verkend, om vervolgens te kunnen concluderen dat bij elke transdiagnostische factor een behandeling volgens het ETC mogelijk is. Hoewel onder andere is gebleken dat sommige transdiagnostische factoren het best aansluiten bij één bepaald niveau van het ETC, kan wel geconcludeerd worden dat er bij elke transdiagnostische factor mogelijkheden zijn op elk niveau van het ETC. De wijze waarop het ETC ingezet kan worden, is afhankelijk van de cliënt. Van belang is om inzicht te krijgen in wat de hulpvraag van de cliënt is en hoe de informatieverwerkingsprocessen van de cliënt tijdens het beeldend werken verlopen, zodat het duidelijk wordt welk niveau van het ETC geïndiceerd is om op in te steken en met welk doel.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Utrecht
OpleidingCreatieve Therapie
AfdelingInstituut Social Work
PartnerHogeschool Utrecht
Datum2018-07-05
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk