De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

De doorontwikkeling van Schooltas.

Een onderzoek naar de verhoging van leerrendement binnen de digitale leeromgeving Schooltas, waarbij de behoeften van de docent centraal staan.

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

De doorontwikkeling van Schooltas.

Een onderzoek naar de verhoging van leerrendement binnen de digitale leeromgeving Schooltas, waarbij de behoeften van de docent centraal staan.

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Deze afstudeerscriptie staat in het teken van een onderzoek naar het verhogen van leerrendement binnen
de leeromgeving Schooltas van uitgeverij ThiemeMeulenhoff. De behoeften die docenten hebben bij het
gebruik van Schooltas, zijn gedurende het project leidend geweest. ThiemeMeulenhoff wil de concurrerende uitgeverijen die ook met vernieuwde lesmethodes komen, voorblijven. Dit lukt echter alleen wanneer Schooltas aan haar gebruikers laat zien dat het voor het onderwijs een meerwaarde biedt. Het kunnen aantonen aan docenten dat Schooltas een bijdrage levert aan het verhogen van leerrendement is een oplossing hiervoor. Aansluitend hierop staat de volgende hoofdvraag in deze afstudeerscriptie centraal: ‘Hoe kan in de doorontwikkeling van de digitale leeromgeving Schooltas leerrendement bij leerlingen verhoogd worden, rekening houdend met de behoeften van docenten?’ Observaties en gebruikersinterviews hebben de volgende behoeften bij docenten aangetoond: • Schooltas mag interactiever worden: het mag meer zijn dan ‘een boek achter glas’ • Feedback mogelijkheid • Leerlingen kunnen volgen • Schooltaskennis delen met collega’s • Overzicht in Schooltas vanwege tijdsfactor • Differentiatie vooral op huiswerkgebied. Als oplossing zijn er drie functionaliteiten tot stand gekomen: • Stem van de leerling • Schrift en prikker taxonomie • Lesidee prikker. Deze drie functionaliteiten spelen zowel in op de behoeften van docenten als op de factoren die een positieve bijdrage leveren aan het leerrendement: de professionaliteit docent, feedback, de organisatie van het onderwijs en een rijke leeromgeving met o.a. ruimte voor wensen en behoeften van de leerling. De functionaliteiten zijn uitgewerkt tot twee klikbare prototypes; één voor docenten en één voor leerlingen. De laatste usability test heeft aangetoond dat docenten erg enthousiast zijn over de nieuwe functionaliteiten. Zij zien de nieuwe mogelijkheden als meerwaarde en geloven in de positieve bijdrage die de functionaliteiten voor het leerrendement van leerlingen kan betekenen. Als afbakening van het project is vooral gekeken naar wat docenten van Schooltas‘willen’, de motivatiefactor, in plaats van te kijken naar de manier waarop docenten de functionaliteiten in Schooltas kunnen gebruiken.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Utrecht
OpleidingCommunication and Multi Media Design
AfdelingCommunicatie
PartnerFabrique, Delft; ThiemeMeulenhoff
Datum2013-06-24
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk