De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Meten van pr is een mysterieus onderwerp binnen pr. Pride PR heeft als slogan “Pride PR laat verhalen van ondernemende merken meetbaar boeien.” De vraag voor dit onderzoek was hoe Pride PR dit ook kan toepassen.
Om een beter beeld te schetsen van de markt ten aanzien van meten is er voorafgaand aan het onderzoek, een vooronderzoek gedaan onder pr-professionals in Nederland. Hieruit blijkt dat Pride PR niet de enige pr-bureau is met onzekerheid over dit onderwerp. Pr-bureaus zien wel in dat er het effect van pr gemeten moet worden, maar worden tegengehouden door budgetten en onwetendheid. Pr-professionals beweren wel dat klanten ook steeds meer het nut van het meten van pr in zien. Er worden steeds vaker meetdoelstellingen opgesteld aan het begin van een pr-traject. Daarnaast zien pr-professionals de toekomst van het meten van pr rooskleurig in. Alle respondenten gaven positieve reacties op de vraag: “Hoe zien jullie de toekomst van meten binnen pr?”
Resultaten uit het vooronderzoek vormden samen met The Valid Metrics, als conceptueel model, de basis voor het kwantitatieve onderzoek. Dit onderzoek is onder 30 klanten van Pride PR gehouden. De probleemstelling bij dit onderzoek was: “Aan welke meetinstrumenten, die het effect van output van pr meten, hebben klanten van Pride PR behoefte?” De probleemstelling werd ondersteund door het conceptueel model. In dit model staan vijf fasen weergeven, Awareness, Knowledge, Interest, Support en Action, waaraan doelstellingen gekoppeld worden. Onder deze fasen behoren meetwaarden die het effect van de output en outcome van pr meten. Tijdens dit onderzoek is er uitsluitend gekeken naar de output van pr. De reden hiervoor was om het onderzoek af te bakenen. Het tijdspad liet het niet toe om ook te kijken naar de outcome van pr.
Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat klanten van Pride PR als belangrijkste doel voor pr, het creëren van Awareness zien. Daarnaast vinden klanten het ook belangrijk om de meetwaarden te meten die onder dit doel vallen. Hieruit kan geconcludeerd worden dat Pride PR meetinstrumenten moet aanbieden die het effect van pr op het creëren van Awareness meten. Dit zijn de instrumenten: Marketingmetrics, SEO metrics, effectenonderzoek en analytics. Daarnaast blijkt ook dat The Valid metrics in te zetten is voor klanten van Pride PR. Pride PR kan het model gebruiken bij het begin van een pr-traject. Aan de hand van de organisatiedoelstellingen wordt gekeken naar de meetinstrumenten die nuttig zijn voor het pr-traject. Door dit met klanten te bespreken informeert Pride PR direct naar de mogelijkheden en wensen van de klant met betrekking tot meten.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Leiden
OpleidingCommunicatie
AfdelingFaculteit M&B
Datum2014-09-29
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk