De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

De invloed van muziek op sportprestaties

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

De invloed van muziek op sportprestaties

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Introductie
De aanleidingen voor dit onderzoek zijn, het groeiende gebruik van sociale media onder jongeren, de zorgwekkende percentages van de gezondheidsraad van de Nederlanders die niet aan de beweegnorm voldoen en de invloed van het luisteren naar muziek tijdens sportprestaties.
De jongeren van onze gemedialiseerde samenleving maken gemiddeld 7,42 uur per dag gebruik van het sociale media (Sociaal en Cultureel Planbureau, 2016). Zo is het, door de gemedialiseerde samenleving en alle technische ontwikkelingen, voor de jongeren van deze maatschappij niet meer dan normaal dat ze 24/7 bereikbaar zijn (Nikken, 2013).
Hoewel er op het sociale media veel aandacht wordt geschonken aan onderwerpen als gezondheid en actieve leefstijlen, liegen de cijfers van de gezondheidsraad er niet om. De cijfers van de gezondheidsraad tonen aan dat, ondanks de aandacht op de sociale media voor gezonde en actieve leefstijlen, maar 28% van de Nederlandse jongeren van 12t/m 17 jaar voldoet aan de beweegnorm (Gezondheisraad, 2017).
Gesteld kan worden dat er een beweegprobleem is onder jongeren en dat het gebruik van sociale media een steeds prominentere rol speelt bij jongeren. Daarom is het waardevol om, te ontdekken of het gebruik van sociale media in combinatie met het uitvoeren van een sportieve activiteit bij kan dragen aan het verkleinen van het beweegprobleem.
Het luisteren naar muziek is een van de vormen van gebruik van sociale media. Uit vele onderzoeken blijkt, dat het luisteren van muziek tijdens een sportieve activiteit een positief effect kan hebben op sportprestaties (Barney, Pleban, & Gishe, 2016). Zo zou het gebruik van sociale media doormiddel van het luisteren naar muziek, op een positieve manier ingezet kunnen worden om jongeren meer of effectiever deel te laten nemen aan sportactiviteiten. Echter is de vraag of het effect van het luisteren naar muziek onder jongeren even groot is.
Zo is bewezen dat leerlingen die mentaal weerbaarder zijn, minder beïnvloedbaar zijn tijdens het uitvoeren van hun sportprestaties dan leerlingen die mentaal minder weerbaar zijn (Strycharczyk, 2006-2017). Het doel van dit onderzoek is daarom om te ontdekken of leerlingen die mentaal-weerbaarder zijn, minder vatbaar zijn voor de invloed van muziek op sportprestatie.

Methode
56 tweedeklassers (20 meisjes, 36 jongens) hebben de MTQ48-enquête ingevuld om hun mentale weerbaarheid te meten. Daarnaast hebben zij tweemaal de Shuttle Run Test uitgevoerd om hun sportprestatie te meten. De Shuttle Run Test is zowel met als zonder muziek uitgevoerd.
De gegevens zijn in eerste instantie verwerkt in Excel (Microsoft Office 365 ProPlus, 2016) en vervolgens geanalyseerd met behulp van het SPSS-software programma (IBM SPSS statistics 20.0, 2011). Met het SPSS-software programma zijn de uitkomsten met elkaar vergeleken en inzichtelijk gemaakt door middel van tabellen en grafieken. Deze resultaten worden gebruikt om conclusies te trekken en antwoord te geven op de hoofdvraag. Voor het vergelijken van de uitkomsten van leerlingen die mentaal weerbaarder zijn met leerlingen die minder weerbaar zijn, zijn er drie groepen gemaakt. Afhankelijk van de behaalde score(s) op de MTQ48-enquête, vallen ze in de categorie laag, gemiddeld of hoog. De categorieën zijn weergegeven door middel van een split file.

Resultaten
De gemiddelde trap die behaald is bij het lopen van de Shuttle Run test onder de gehele groep deelnemers, is met muziek 9,02. De gemiddelde trap die behaald is bij het lopen van de Shuttle Run test zonder muziek is 8,88. Het verschil tussen beide metingen is dus 0,14.
De groep die het laagst scoort op de MT-enquête (14 proefpersonen) bestaat uit leerlingen met een score onder de 154 punten. De leerlingen uit de groep die gemiddeld scoren (27 proefpersonen) behaalden scores tussen de 154 en 172 punten. De hoogste groep scoort (15 proefpersonen) boven de 172 punten.
De groep die het laagst scoort op de MT-enquête behaalde met het uitvoeren van de shuttle run test met muziek trap 9,07 en zonder muziek 8,93; Een verschil van 0,14. De groep die gemiddeld scoort op de MT-enquête behaalde met het uitvoeren van de shuttle run test met muziek trap 9,00 en zonder muziek trap 8,81. Een verschil van 0,19. De groep die het hoogst scoort op de MT-enquête behaalde met het uitvoeren van de shuttle run test met muziek trap 9,00 en zonder muziek 8,93. Een verschil van 0,07.

Discussie
Naar aanleiding van de uitgevoerde metingen kan gesteld worden dat de doelgroep nog weinig verschil laat zien tussen de mate van weerbaarheid. Echter kan gesteld worden dat muziek daadwerkelijk invloed heeft op de sportprestaties en dat het invloedsniveau bij leerlingen die mentaal meer weerbaar lijken, summier is, maar aanwezig. De kenmerken en eigenheden van de gebruikte doelgroep maken het onderzoek interessant en zorgt voor veel openingen voor verder onderzoek.

Toon meer
OrganisatieDe Haagse Hogeschool
OpleidingGVS Opleiding tot Leraar Lichamelijke Opvoeding
AfdelingFaculteit Gezondheid, Voeding & Sport
Jaar2018
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk