Mentor: een vak apart?!
Een kwalitatief onderzoek naar de profielkeuzebegeleiding aan havo 3- leerlingen op middelbare school XWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Mentor: een vak apart?!
Een kwalitatief onderzoek naar de profielkeuzebegeleiding aan havo 3- leerlingen op middelbare school XWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Vanuit het decanaat van middelbare school X kwam de wens naar voren om aan de slag te gaan met de verbetering van de profielkeuzebegeleiding van leerlingen van havo 3. Er worden al verschillende activiteiten georganiseerd rondom de profielkeuze en de leerlingen worden zo goed mogelijk ondersteund, maar er wordt door mentoren veel doorverwezen naar de decaan, ook wanneer dit misschien niet nodig is.
Begin februari is het vooronderzoek binnen de school gestart. Na het bevragen van de mentoren, de decaan en de leerlingen is gebleken dat er wel degelijk een verandering plaats moet vinden binnen de profielkeuzebegeleiding van de leerlingen van havo 3. Aan de hand van deze uitkomsten is de volgende hoofdvraag opgesteld: “Hoe kunnen de betrokken professionals van middelbare school X de profielkeuzebegeleiding van havo 3-leerlingen verbeteren?”
Om duidelijk in beeld te krijgen wat zowel de leerlingen als de mentoren nodig hebben binnen de profielkeuzebegeleiding, hebben er verschillende interviews plaatsgevonden om tot de kern van het probleem te komen. Ook heeft er een brainstormsessie plaatsgevonden waarin de verschillende betrokken professionals samen tot ideeën zijn gekomen over een mogelijke verbetering van de profielkeuzebegeleiding.
Vanuit al deze resultaten is een ontwikkeldocument voor mentoren opgesteld zodat zij beter beslagen ten ijs komen wanneer het gaat over mentor zijn en hoe je als mentor omgaat met profielkeuzebegeleiding. Ook biedt het ruimte om als mentor met de desbetreffende leidinggevende het gesprek aan te gaan over zijn ontwikkelwensen. Het ontwikkeldocument is ontwikkeld door de onderzoekers en voorgelegd aan de mentoren en de afdelingsleider om een beeld te krijgen van de
inzetbaarheid van dit document.
Organisatie | Hogeschool van Arnhem en Nijmegen |
Opleiding | Pedagogiek |
Afdeling | Academie Mens en Maatschappij |
Datum | 2022-06-11 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |