De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Een praktijkonderzoek naar het aanleren van vaardigheden van het zelfbeeld van een 12-jarig meisje

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Een praktijkonderzoek naar het aanleren van vaardigheden van het zelfbeeld van een 12-jarig meisje

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

De 12- jarige Roos gaat twee keer per week naar een studiebegeleidingsinstituut voor begeleiding in taak- en werkhouding. De afgelopen periode gaat het minder goed met Roos: ze wordt gepest. Roos heeft een aantal sociale vaardigheden die meer ontwikkeld moeten worden. De onderzoeker komt vaker dit soort problematiek tegen en vindt het dan moeilijk hoe deze kinderen te begeleiden: kinderen met inadequaat gedrag in de communicatie, die in een negatieve
spiraal terechtkomen.
De ontwikkelingspunten van Roos liggen op het gebied van lichaamshouding, oogcontact, stemvolume, grove motoriek, afstand tot medemens, gevoelens uiten en weerbaarheid. Totaal gezien is het doel dat de interactie met klasgenoten, zowel kwalitatief als kwantitatief, omhoog gaat.
De onderzoeksvraag luidt:
Hoe kan ik een 12-jarig kind met beperkte sociale vaardigheden effectief begeleiden, zodat de interactie met klasgenoten verbetert?

Toon meer
OrganisatieFontys
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Jaar2010
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk