De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Online platformen en printmedia binnen de bedrijfsjournalistiek

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Online platformen en printmedia binnen de bedrijfsjournalistiek

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Een merk wil klanten aan zich binden. Bureaus in de bedrijfsjournalistiek willen de juiste mediakeuze maken voor het merk. Bedrijfsjournalisten moeten dus gaan uitzoeken waar de doelgroep zich bevindt.

Momenteel zijn bedrijfsbladen nog ‘booming’, maar vergis je niet in de online platformen. Consumenten halen niet alleen hun informatie uit content van printmedia, maar ook uit digitale content.

Vandaar dat de term crossmediale journalistiek in het leven is geroepen. Goede crossmediale journalistiek gaat verder dan alleen content produceren, bewerken en delen. Het vereist een andere manier van denken, organiseren en verdienen. Een crossmediaal veelzijdige journalist begrijpt dat je meer moet doen dan schrijven van teksten.

Bedrijfsjournalistiek digitaliseert in een hoog tempo. Bedrijfsjournalisten krijgen te maken met een nieuwe manier van werken. Alleen heeft niet iedere journalist de skills en kennis in huis om crossmediale journalistiek op een succesvolle manier te bedrijven.

Voor mijn eigen neus zie ik online platformen mislukken. De app van Mercedes-Benz Magazine is hier een goed voorbeeld van. Zowel de dealer als de klant zijn niet tevreden over de app.

Naar aanleiding van deze gegevens deed ik methodisch en doelgericht literatuur onderzoek en onderzoek in de journalistieke praktijk over het specifieke aspect in de bedrijfsjournalistiek – het gebruik van online platformen en printmedia.

Door middel van een essay geef ik antwoord op de volgende vraag: ‘Hoe kan een online platform naast een papieren tijdschrift bestaan in de bedrijfsjournalistiek?’ Het is niet mijn bedoeling om informatie te herkauwen. Zo leest u niet hoe print is ontstaan of wie de bedenker van Facebook is. Al deze informatie is namelijk out there.

Wat heeft mijn scriptie dan wel te bieden? Het laat het gebruik en nieuwe mogelijkheden van online platformen in combinatie met printmedia aan bedrijfsjournalisten zien. Voor hen is deze scriptie een handvat op het gebied van crossmediale bedrijfsjournalistiek.

Toon meer
OrganisatieFontys
OpleidingJournalistiek
AfdelingFontys Hogeschool Journalistiek
Datum2015-06-26
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk