De leerkracht: van kennisoverdrager naar coach
De leerkracht: van kennisoverdrager naar coach
Samenvatting
Omdat de samenleving verandert van een industriële maatschappij naar een kennismaatschappij, staat het onderwijs op een keerpunt (Marzano & Heflebower, 2012). Naast het leren van kennis en vaardigheden, gaat het ook om het ontwikkelen van persoonlijke kwaliteiten van de leerling (Korthagen & Lagerwerf, 2008). De leerkracht neemt in dit proces de rol van coach aan (Marzano, 2007). Een coachende leerkracht volgt het leerproces van leerlingen en zorgt dat de ontwikkeling van het kind centraal staat (van den Bergh & Ros, 2015). Basisschool X staat op het keerpunt zoals hierboven beschreven. Het team wil een nieuwe onderwijskundige weg inslaan. De visie van de school is vernieuwd; het kind staat centraal, niet langer de lesstof. Om deze visie te kunnen uitdragen, wil het team leerlingen coachen. Coaching vraagt specifieke leerkrachtvaardigheden. Het team geeft aan niet te weten welke specifieke leerkrachtvaardigheden van hen verwacht worden bij het coachen van leerlingen.
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Leren en Innoveren (Professional Master) |
Afdeling | Fontys Kind en Educatie |
Datum | 2017-05-15 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |