De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Jippie, ik excelleer

Een casestudy naar hoe een leerling optimaal gemotiveerd wordt tot excelleren

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Jippie, ik excelleer

Een casestudy naar hoe een leerling optimaal gemotiveerd wordt tot excelleren

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Een hoge intelligentie of een talent voor iets hebben, leidt niet altijd tot uitmuntende prestaties. Wanneer een leerling niet gemotiveerd is tot het neerzetten van uitzonderlijke prestaties zal, wat in potentie mogelijk is, niet waargemaakt worden. Zoals Drent en van Gerven beschrijven in hun boek Professioneel omgaan met hoogbegaafde leerlingen in het basisonderwijs (2004) ben ik ook van mening dat het stimuleren van excellentie begint bij motivatie. In deze casestudy zal ik voor één leerling gaan inventariseren hoe hij zo optimaal mogelijk gemotiveerd wordt tot excelleren. Voortvloeiend uit de resultaten zal ik adviezen formuleren voor de leerkracht. Ik heb tijdens dit onderzoek gebruik gemaakt van het Excellentiemodel (Youngworks, 2011). Dit model onderscheidt 4 excellentietypes, die ieder als groep op een eigen manier gemotiveerd worden om te excelleren.

OrganisatieFontys
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Jaar2013
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk