Mag ik er ook bij horen?
Een studie naar onderzoek van het effect van de methodiek SVIB op de transfer van (de in Rots en WatWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Mag ik er ook bij horen?
Een studie naar onderzoek van het effect van de methodiek SVIB op de transfer van (de in Rots en WatWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
"SVIB kan de transfer van aangeleerde sociale vaardigheden naar de dagelijkse praktijk bij gepeste jongeren bevorderen.
Uit mijn onderzoek is gebleken dat er vooruitgang waarneembaar was op de sociale vaardigheden van de onderzochte jongeren door zowel de jongeren als mijzelf en nagenoeg alle mentoren. De aanwezigheid van een mogelijke stoornis kan een belemmerende factor vormen voor die transfer. Daarnaast speelt de veiligheid binnen de klas een belangrijke rol bij het kunnen ontwikkelen van sociale vaardigheden en indien nodig moeten hierop acties worden ondernomen. Tevens is een positieve betrokkenheid van de mentor op de jongere van belang. De jongeren zelf gaven aan dat de kracht van SVIB ligt in het zien van jezelf en dat je ziet in welke situaties je de aangeleerde vaardigheden kan toepassen.
"
Organisatie | Fontys |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Jaar | 2011 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |