De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Believe you can and you're halfway there

Een onderzoek naar de markt voor premium configureerbare race- en MTB-fietsen

Open access

Believe you can and you're halfway there

Een onderzoek naar de markt voor premium configureerbare race- en MTB-fietsen

Open access

Samenvatting

Begin 2016 hebben Vincent Heemink en John Dijk La Strada Bikes opgericht. La Strada Bikes is een leverancier en producent van premium configureerbare race- en MTB-fietsen. Na de oprichting van La Strada Bikes zijn Vincent en John druk bezig geweest met het bij elkaar zoeken van geschikte partners en het ontwikkelen van hun product. Gedurende deze periode kwamen zij vraagstukken tegen ten aanzien van de haalbaarheid van hun onderneming. Om goed inzicht te krijgen in de risico’s en de mogelijkheden van La Strada Bikes hebben zij dit onderzoek laten uitvoeren.
Nederland is een fietsland bij uitstek. Met alleen al meer dan 32.000 kilometer aan fietspaden heeft Nederland een van de meest uitgebreide fietsinfrastructuren ter wereld. Voor 815.000 Nederlanders is de fiets echter veel meer dan alleen een vervoersmiddel. Deze groep fietssporters is verspreid over verschillende disciplines. Veruit de grootste disciplines zijn het mountainbiken en wielrennen. Al deze wielersporters hebben een fiets nodig om hun sport te kunnen beoefenen. Om meer inzicht te krijgen in de markt achter deze sporters is gebruik gemaakt van een theoretisch kader. Aan de hand van vijf bedrijfskundige theorieën is antwoord gegeven op de probleemstelling: “Welke mogelijkheden en risico’s zijn er in de markt voor premium configureerbare race- en MTB- fietsen om de levensvatbaarheid van La Strada Bikes te beïnvloeden?”
Om een beeld te kunnen geven van de markt waarbinnen La Strada Bikes opereert is het van belang om een beeld te krijgen van de doelgroep. De doelgroep is geformuleerd aan de hand van zowel fysieke- als gedragskenmerken. La Strada Bikes richt zich op mannen tussen de 35-60 jaar oud met een bovengemiddeld beschikbaar inkomen die voornamelijk fietsen om in goede conditie te blijven. Het gaat om een statusgevoelige groep met een mindere mate van merkloyaliteit. Deze doelgroep telt op dit moment bij benadering 23.000 fietsers. 94% Van de fietsen die op dit moment verkocht worden komen van zogenoemde substituten. Deze substituten zijn grootschalige producenten die met schaalvoordeel de markt domineren. De kracht van La Strada Bikes is het individuele karakter. Deze grote leveranciers leveren producten met weinig personalisatiemogelijkheid en voornamelijk gefocust op de massa. Juist deze persoonlijke aandacht is waar La Strada Bikes zich op richt, maar zij zijn niet alleen. In de laatste jaren zijn er een aantal ondernemingen opgericht met dezelfde gedachte: gepersonaliseerde fietsen in het premium segment aanbieden. Zoals hierboven genoemd is het marktaandeel van deze ondernemingen zeer gering en opereren deze ondernemingen, kleinschalig, vanuit de regio. De macht van de afnemers is groot, doordat een groot aantal onderdelen van de fiets vaak zichtbaar is voorzien van merk en leverancier. De consument leest de prijs van een fiets vaak af aan de afmontage. De zichtbaarheid van deze afmontage geeft een vals gevoel van transparantie. Op basis van heuristische besluitvorming beslissen consumenten zonder een goed beeld te hebben van het eigenlijke product. 



Toon meer
OrganisatieSaxion
OpleidingBedrijfskunde MER
Datum2017-02-01
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk