De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Een kwalitatief onderzoek naar stagiaires en stages binnen Ambiq

Open access

Een kwalitatief onderzoek naar stagiaires en stages binnen Ambiq

Open access

Samenvatting

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (2016) zijn bijna een miljoen mensen momenteel in opleiding. Bij deze opleiding is er grotendeels sprake van het volgen van een stage of wordt de opleiding gevolgd in combinatie met werken. Stage is een belangrijke factor in het opleiden van studenten, op deze manier wordt er namelijk ervaring op gedaan in de praktijk. Het aanbieden van een stageplaats verloopt niet altijd soepel omdat er sprake kan zijn van bezuinigingen of reorganisaties. 
Elke organisatie heeft te maken met bepaalde eisen op de werkvloer. Door de snelle ontwikkelingen in de maatschappij zoals de transitie WMO in 2015 en bij Ambiq, is het stagebeleid van Ambiq gedateerd. Het merendeel van het gedateerde beleid is nog steeds van toepassing, echter is de informatie verouderd dus niet altijd goed meer bruikbaar. Om die reden hebben de onderzoekers in samenwerking met de opdrachtgevers de volgende onderzoeksvraag opgesteld: Welke kwaliteitseisen worden er bij de verschillende behandelgroepen van Ambiq gesteld aan stagiaires ten behoeve van stages en werving en selectie nieuw personeel?
Er is gekozen voor een kwalitatief inventariserend onderzoek. Met behulp van een steekproef zijn stagebegeleiders en medewerkers van andere afdelingen binnen Ambiq benaderd. Door middel van verdiepende semigestructureerde interviews is gevraagd naar hun visie op stages, stagiaires en de mogelijkheden om stagiaires in de toekomst aan te nemen als werknemer na afstuderen.
Om een goed beeld te kunnen krijgen van de kwaliteitseisen die worden gesteld aan stagiaires door de verschillende behandelgroepen binnen Ambiq, is het van belang om een inventarisatie te maken van de huidige ervaringen en visies van medewerkers op stagiaires en stages. Daarnaast wordt ingegaan op de stages en in hoeverre deze gebruikt worden in de werving en selectie van nieuwe medewerkers voor Ambiq.
De resultaten geven duidelijk weer dat de verschillende behandelgroepen een overeenkomende visie hebben met betrekking tot stagiaires en stages. De resultaten zijn onderverdeeld in verschillende thema’s. De thema’s zijn: niveau en leerjaar van de stagiaire, de verschillen tussen MBO en HBO, ervaringen met stagiaires, persoonlijke eigenschappen, vakinhoudelijke eigenschappen, minimale leeftijd van de stagiaire, competentieprofiel, redenen van voortijdig afbreken stages en stagiaires en de werving van nieuw personeel. Enkele opvallende conclusies zijn onder andere dat een HBO opleiding de voorkeur verdient en dat de lijst van persoonlijke en vakinhoudelijke eigenschappen waar stagiaires aan moeten voldoen uitgebreid is.
De conclusies van de thema’s leiden tot aanbevelingen die worden gedaan door de onderzoekers. Aanbevelingen die worden gedaan zijn: Ambiq moet zich niet laten leiden door alleen de SKJ registratie voor HBO medewerkers, maar een combinatie van MBO en HBO personeel op de behandelgroepen werkzaam hebben, Ambiq zou het werven van stagiaires persoonsafhankelijk moeten laten zijn en niet afhankelijk laten zijn van MBO of HBO niveau, Ambiq moet een competentieprofiel opstellen dat handvatten biedt voor de stagiaire en stagebegeleider, voordat een stagiaire zijn of haar stage begint moet hij eerst twee meeloopdagen hebben gehad om te bepalen of de doelgroep daadwerkelijk passend is en tot slot is de laatste aanbeveling een vervolgonderzoek naar de visie van medewerkers op het gebied van stagiaires.

Toon meer
Trefwoorden
OrganisatieSaxion
OpleidingMaatschappelijk Werk en Dienstverlening
Datum2017-05-01
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk