De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Van schedel tot gezicht

De mogelijkheden voor het toepassen van een app op het weergeven van een gezichtsreconstructie

Open access

Van schedel tot gezicht

De mogelijkheden voor het toepassen van een app op het weergeven van een gezichtsreconstructie

Open access

Samenvatting

Van september 2019 tot februari 2020 heeft in het kader van afstuderen aan de opleiding HBO Archeologie bij Saxion Deventer een onderzoek plaatsgevonden naar de toepassing van een app in Huis van Hilde. Het onderzoek vond plaats in opdracht van het archeologisch museum Huis van Hilde.
Huis van Hilde is momenteel sterk aan het onderzoeken of, en hoe verschillende digitale hulpmiddelen kunnen worden toegepast. Omdat het museum de leeftijdsgroep tussen de 12 en 18 jaar mist, willen ze daarbij onderzoeken hoe ze deze groep naar het museum kunnen trekken.
Het 4D Research Lab uit Amsterdam heeft een app ontwikkeld waarin aan de hand van Augmented Reality de opbouw van een gezichtsreconstructie in verschillende fasen getoond wordt. De app is toegespitst op de gezichtsreconstructie van Casimir, een van de mensfiguren die in Huis van Hilde wordt tentoon gesteld.
Om te achterhalen of de toepassing van deze app mogelijk en verstandig is, heeft Huis van Hilde de volgende hoofdvraag opgesteld: ‘Welke mogelijkheid of mogelijkheden zijn geschikt voor het aanbieden van een app voor gezichtsreconstructies in Huis van Hilde gecombineerd met informatie over onderzoeksmethoden die zijn gebruikt voor het vervaardigen van gezichtsreconstructies?.’ Daarbij is gevraagd in hoeverre het publiek geïnteresseerd is in een app en als deze kan worden toegepast, op welke voorwaarden en manier dit het beste kan. De app, die ontwikkeld is door het 4D Research Lab te Amsterdam, toont aan de hand van Augmented Reality de opbouw van een gezichtsreconstructie door middel van verschillende fasen.
Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van meerdere onderzoeksmethoden. Als eerste zijn alle mensfiguren die gemaakt zijn door Maja d’Hollosy geïnventariseerd. Hierna is per mensfiguur door middel van literatuuronderzoek achterhaald welke onderzoeksmethoden waren toegepast. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat DNA-onderzoek, isotopenonderzoek en fysische antropologie het meest voor kwamen. Per onderzoeksmethoden is uitgebreid beschreven wat het is, wat het weergeeft en hoe het wordt toegepast bij gezichtsreconstructies. Van deze versie is een informatieve flyer opgesteld voor de vrijwilligers van Huis van Hilde.
In de tweede stap van het onderzoek is per mensfiguur is kort beschreven tijdens welke opgraving het menselijk skelet gevonden is, hoe het mensfiguur heet en waar het zijn of haar naam aan te danken heeft, hoe oud hij of zij was en uit welke periode deze persoon komt. Ten slotte is beschreven welke onderzoeksmethoden op het skelet zijn toegepast en welke resultaten hieruit naar voren zijn gekomen.
Als derde stap van het onderzoek zijn meerdere musea bezocht waarbij gekeken is naar welke digitale platformen gebruikt worden in de tentoonstelling. Om de verschillen en overeenkomsten vast te stellen is ook op dezelfde manier gekeken naar Huis van Hilde en zijn alle musea bezocht waar gezichtsreconstructies van Maja d’Hollosy staan.
Ten vierde zijn de belangen van de betrokken partijen achterhaald door het houden van interviews. Ook is achterhaald hoe de app precies werkt. Als laatste is een enquête gehouden onder de bezoekers om de mate van interesse te meten.
Uit bovenstaande informatie is het volgende advies opgesteld:
Huis van Hilde wordt geadviseerd verder onderzoek te doen naar de werking/gebruik van de app en deze op korte termijn niet toe te passen in het museum.

Toon meer
OrganisatieSaxion
OpleidingArcheologie
Datum2020-09-01
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk