De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Er werd opdracht gegeven om vanuit de minor meertaligheid in internationaal perspectief in overleg te gaan met een basisschool om een praktijkprobleem te zoeken voor een literatuuronderzoek. Al snel bleek dat er op de ... in ... geen Friese methode was, vanwege de fusie van een jaar daarvoor. In overleg met de basisschool is er een vooronderzoek gestart waar alle leerkrachten van deze school een enquete ingevuld hebben waar ze aangaven waar de school aan moest voldoen en op welke manier er het best Fries gegeven kon worden. Uit deze enquete bleek dat integratie met wereldoriëntatie het meest gekozen idee was. Op basis van de resultaten van dit vooronderzoek is er een theoretisch kader samengesteld. Dit hoofdstuk bevat veel informatie op het gebied van didactiek, methodiek, cultureel erfgoed en attitude. Deze aspecten leken het meest relevant om een antwoord te zoeken voor dit praktijkprobleem.

Na verloop van tijd bleek dat het onderzoek te groot was om een gehele nieuwe methode voor de school te vinden. In overleg met de directrice en met de scriptiebegeleider is er gekozen voor één groep en één lessenserie als ontwerp, om naast de Friese methode in te zetten. Op basis van het vooronderzoek en theoretisch kader is er gekozen om te werken met content language integrated learning (CLIL) en cultureel erfgoed, met als doel om aan alle Friese kerndoelen te voldoen en daarmee ook aan de eis van Taalplan Frysk. Met behulp van de scriptiebegeleider en medestudenten is er een onderzoeksvraag geformuleerd waar een breed, maar duidelijk antwoord uit kan voortvloeien, namelijk: Wat is de mening van de leerkrachten van de ... over Fries geïntegreerd met wereldoriëntatie op basis van een lessenserie over cultureel erfgoed?

De onderzoeksaanpak was al door de feedbackrondes heen, toen het coronavirus uitbrak. Dit heeft ervoor gezorgd dat alles anders werd. Het ontwerp dat gemaakt zou worden, mocht niet door de student worden uitgevoerd en de eerder beschreven excursie(s) en gastspreker(s) konden ook niet doorgaan. Dit heeft voor andere antwoorden gezorgd en dus ook een andere conclusie waar niet een geheel betrouwbaar antwoord uitgekomen is. Wel is het duidelijk geworden dat de leerkrachten het een goede manier van werken vinden om taal te integreren met wereldoriëntatie en cultureel erfgoed en is het werken met CLIL een succes. Als aanbeveling werd ook aangegeven dat het een goed idee is om na de corona-crisis alsnog het ontwerp uit te voeren zoals gepland in de onderzoeksaanpak, om zo alsnog een betrouwbare, onderbouwde conclusie te trekken

Toon meer
OrganisatieNHL Stenden Hogeschool
OpleidingOpleiding tot Leraar Basisonderwijs
AfdelingAcademie Primair Onderwijs
Datum2021-04-06
TypeStageverslag
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk