
Poti yesi arki, sa meki yu sabi furu 

 
(Foto: Persmuseum. Titel in Sranantongo: Leg het oor te luisteren en je zult veel weten) 

 

 



 2 

 

 

 

 

 

 

Ivo Evers 

Oktober 2009 - januari 2010 

Vakonderzoek, Fontys Hogeschool Journalistiek 

Begeleider: Monique Hamers 

Tweede lezer: Cindy van Summeren 

  
 

 

 

 

Men had grappige betekenissen bedacht voor de kleuren van de Surinaamse vlag: rood stond 

voor vooruitgang (bij rood moest je in Suriname dus niet stoppen, maar plankgas doorgaan, 

grinnikte men toen al), wit stond voor vrijheid, groen voor vruchtbaarheid (ofwel een 

onneembare jungle) en geel voor een gouden toekomst.  
Uit: Paramaribo, de vrolijkste stad in de jungle van Anil Ramdas 

  

  

  
  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 



 3 

Inhoudsopgave 

 

 

Inleiding                                                                                                                                      4 

1.1 Aanleiding, motivatie en doelstelling                                                                                   4 

        1.1.1 Aanleiding                                                                                                                  4 

        1.1.2 Motivatie                                                                                                                    4 

        1.1.3 Doelstelling                                                                                                                5 

1.2 De hoofdvraag                                                                                                                       5 

        1.2.1 De hoofdvraag                                                                                                            5 

        1.2.2 Maatschappelijk belang                                                                                             5  

        1.2.3 Journalistiek belang                                                                                                   5 

1.3 De deelvragen                                                                                                                       5 

1.4 Begripsbepaling                                                                                                                    6 

1.5 De aanpak                                                                                                                             6 

De recente (pers)geschiedenis van Suriname                                                                             7 

2.1 Inleiding                                                                                                                                7 

2.2 De geschiedenis van Suriname vanaf de onafhankelijkheid                                                 7 

2.3 De geschiedenis van Surinaamse dagbladen                                                                        9 

Dagbladen in de Surinaamse maatschappij                                                                              11 

3.1 Inleiding                                                                                                                              11 

3.2 Relevantie van dagbladen in Suriname                                                                               11 

3.3 Multimedia en internet                                                                                                        12 

De kwaliteit van de Surinaamse dagbladen                                                                              15 

4.1 Inleiding                                                                                                                              15 

4.2 Surinaamse dagbladen en hun vrijheid                                                                               15 

4.3 Discussie over persvrijheid in Suriname zelf                                                                     17 

4.4 De kwaliteit van de inhoud van Surinaamse kranten                                                          18 

4.5 Hulp van Nederlandse school voor journalistiek                                                                19 

Discussie                                                                                                                                   20 

5.1 Reflectie op hoofd- en deelvragen                                                                                      20 

5.2  Reflectie op onderzoek                                                                                                      21 

5.2.1 Vervolgonderzoek                                                                                                            21 

5.3 Aanbevelingen                                                                                                                    21 

Literatuurlijst                                                                                                                            23 

Verantwoording interviews                                                                                                       25 

Bijlagen                                                                                                                                     26 

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 



 4 

Inleiding 
 

 

1.1.1 Aanleiding 

        In de nacht van 7 op 8 december 1982 werden zestien tegenstanders van het militaire 

regime van Desi Bouterse opgepakt. Onder hen waren vooraanstaande journalisten, 

vakbondsleiders en advocaten. Ze werden, op één na, mishandeld en vermoord in de 

gevangenis Fort Zeelandia in Paramaribo, Suriname. Alleen vakbondsleider Fred Derby 

overleefde en werd vrijgelaten. De moordpartij ging de geschiedenisboeken in als de 

Decembermoorden. 

        Deze gebeurtenis liet diepe wonden achter in de Surinaamse samenleving en leidde (vlak 

na de gebeurtenis) tot een internationaal isolement. Het was ook het einde van de onschuld na 

de onafhankelijkheid van 1975. Suriname ging bankroet en het duurde jaren tot de invloed 

van militairen werd teruggedrongen en een democratisch stelsel een feit was (NRC 

Handelsblad, 2000). 

        Het proces tegen de verdachten van de Decembermoorden begon in 2007, vijftien jaar 

later, en is tot op de dag van schrijven (oktober en november 2009) nog steeds bezig. Het is 

een lang proces en veel vooruitgang is niet geboekt sinds de start ervan. Hoofdverdachte, en 

mede daardoor de meest omstreden figuur in de recente geschiedenis van Suriname, is Desi 

Bouterse. De couppleger, ex-regeringsleider en politicus heeft zijn excuses aangeboden voor 

wat er is gebeurd. Hij stelt dat hij louter politiek verantwoordelijk is voor de moorden en 

bovendien is nog steeds niet duidelijk of hij aanwezig was toen de moorden werden gepleegd. 

Bouterse ontkent dit, maar de enige man die tijdens de Decembermoorden was ingesloten in 

het fort en toch overleefde, zegt dat hij er wel degelijk bij was (Hendriks, 2009 en Buddingh' 

1995). 

        Ondanks de discussie rondom de Decembermoorden is Bouterse tegenwoordig een 

populair persoon in Suriname. Zijn politieke partij (de NDP) is één van de grootste in 

Suriname, het bezet 15 van de 51 zetels in het nationale parlement. Vooral onder de jeugd is 

de aanhang groot.  Zijn charisma, nationalisme en politieke intelligentie zorgen ervoor dat hij 

in de peilingen voor de komende verkiezingen in 2010 wederom een flink aantal zetels zal 

behalen (Ramdharie, 2004a). 

        De media spelen daarin waarschijnlijk een belangrijke rol. Kranten hebben tegenwoordig 

een vrije rol in de Surinaamse samenleving, maar hoe is dat tot stand gekomen? Hebben ze 

zich vrij gevochten van politieke invloed, conformeerden zij zich aan het militaire bewind? 

 

1.1.2 Motivatie 

        Waarom dit onderzoek? De persoonlijke relevantie voor dit onderwerp is de volgende. In 

december vertrek ik naar Paramaribo om een jaar aan de slag te gaan voor het dagblad de 

Ware Tijd. Dat is de grootste krant in Suriname, met een oplage rond de 20.000 en een 

weekeditie in Nederland. Uiteraard is het nodig relevante lectuur tot me te nemen, maar ook 

vond ik dit een geschikte mogelijkheid meer over Suriname te weten te komen. 

        Daarnaast is Suriname historisch nauw verbonden met Nederland; als oud-kolonie, maar 

vandaag de dag wonen bijna net zoveel Surinamers in Nederland als Surinamers in Suriname. 

In 2010 schat het Centraal Bureau voor de Statistiek dat er 325.000 Surinamers in Nederland 

wonen (Swertz, 2004). In Suriname zelf wonen in 2009 iets meer dan 481.000 mensen 

(Central Intelligence Agency [CIA], 2009). 

Het journalistieke belang lijkt mij als volgt te verklaren: de media in Suriname doen natuurlijk 

verslag van de rechtszaak die tegen Bouterse loopt, aangaande zijn betrokkenheid bij de 

Decembermoorden. Daarnaast zijn in 2010 landelijke verkiezingen. Twee grote 

gebeurtenissen voor het land, waarvoor veel aandacht zal zijn. Welke rol vervullen de kranten 



 5 

op die twee momenten? Zijn zij bijvoorbeeld onafhankelijk of niet? En ook: wat kan er 

worden verbeterd? Vindt er gedegen onderzoeksjournalistiek plaats? 

 

1.1.3 Doelstelling 

        De media zijn ongetwijfeld een belangrijke factor in de geschiedenis van Suriname en de 

maatschappelijke discussie in het heden. Allereerst wil ik de ontwikkeling van Surinaamse 

kranten vanaf de coup die Desi Bouterse pleegde in kaart brengen en daarna een poging doen 

een duidelijk huidig beeld te scheppen. Daarna kom ik uit  bij de tegenwoordige tijd en daar 

wil ik de kranten in het maatschappelijke perspectief plaatsen: welke positie nemen zij in, in 

de Surinaamse samenleving? Zijn zij puur bedoeld als nieuwsvoorziening, de spreekbuis van 

een politieke partij, of misschien iets anders? 

        Het doel is te komen tot een duidelijk beeld van de Surinaamse dagbladen. Hoe deze 

functioneren binnen de maatschappij, in welke vrijheid zij zich kunnen bewegen en daaruit 

vloeit voort dat ik wil komen tot een aantal aanbevelingen voor de dagbladsector in Suriname. 

Ten slotte, en dat klinkt misschien wat groot, kan dit onderzoek handvatten bieden om ook 

daadwerkelijk de Surinaamse dagbladen op een hoger plan te brengen. 

 

 

1.2.1 Hoofdvraag 

        Hoe hebben Surinaamse kranten zich ontwikkeld sinds de Decembermoorden van 1982 

en welke positie nemen deze in, in de huidige Surinaamse samenleving? 

 

1.2.2 Maatschappelijk belang 

        Net als in ieder ander land is ook in Suriname een onafhankelijke, betrouwbare en goed 

functionerende journalistiek van (democratisch) belang. Dagbladen zijn een onderdeel van die 

journalistiek. Dagbladen vormen weer een onderdeel van de massamedia. Inwoners van een 

democratisch land behoren degelijk geïnformeerd te kunnen worden. En goede journalistiek 

is, zeker in een land in stevige ontwikkeling zoals Suriname (het land is immers een 'jonge' 

democratie en dat is zich meer bewust van die ontwikkeling), van groot belang, want het kan 

invloed uitoefenen op de politiek. Media worden ook wel de vierde macht genoemd (Carlyle, 

1840). Een tekort aan professionele journalisten of een gebrek aan persvrijheid beperkt een 

democratie. Minder persvrijheid betekent dat een land gevoeliger is voor corruptie (Ahrend, 

2002), om een voorbeeld te noemen. 

 

1.2.3 Journalistiek belang 

        Voor zover bij mij bekend is, is er nog geen onderzoek gedaan naar de huidige 

journalistieke kwaliteit in Suriname. Er zijn boeken over de Surinaamse (pers)geschiedenis, 

over hoe het is om daar te werken als verslaggever, etcetera, (Ramdas, 2009, Jurna, 2007, Van 

Binnendijk et al., 2008) maar hoe de kranten functioneren, dat is eigenlijk onbekend terrein. 

Voor betrokkenen is het echter van belang dit toch te weten. Op die manier kan zelfreflectie 

plaatsvinden en kunnen verbeterpunten worden benoemd. Uiteindelijk kan dit leiden tot een 

betere kwaliteit van de Surinaamse dagbladsector, wat weer van maatschappelijk belang is. 

 

1.3 De deelvragen 

1. Hoe is de geschiedenis van de gedrukte Surinaamse media verlopen sinds de militaire 

coup? 

2. Hoe is het gesteld met de kwaliteit van Surinaamse dagbladen en hun verslaggevers? 

3. Welke verbeterpunten kunnen worden benoemd om de kwaliteit van de gedrukte media in 

Suriname te verhogen? 

 



 6 

 

1.4 Begripsbepaling 

        Surinaamse dagbladen: dagelijks verschijnende couranten met het zwaartepunt van de 

redactie in Paramaribo, Suriname en die dagelijks berichten over gebeurtenissen in dat land, 

mits anders vermeld. 

        Democratie: volgens de definitie van Van Dale: staat(svorm) die aan het hele volk 

invloed op de regering toekent. Met alle voorwaarden (bijvoorbeeld vrije verkiezingen) die 

daarop toepasbaar zijn. 

        Persvrijheid: volgens artikel 7 van de Nederlandse grondwet: 'Niemand heeft 

voorafgaand verlof nodig om door de drukpers gedachten of gevoelens te openbaren, 

behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.' 

        Surinaamse samenleving/maatschappij: het land Suriname en al haar inwoners in de 

eerste plaats en in mindere mate alle Surinaamse Nederlanders. 

        Decembermoorden: de moord op vijftien tegenstanders van het regime van Desi 

Bouterse op 8 december 1982 in Fort Zeelandia, Paramaribo (Wentzel, 2006). 

        Militaire coup: de staatsgreep zoals die op 15 februari 1980 werd gepleegd door Desi 

Bouterse en vijftien collega-sergeanten (Buddingh', 1995). 

        Massamedia: media met een openbaar karakter, specifiek bedoeld om een grote groep 

mensen binnen een maatschappij te bereiken (Wikipedia). Dagbladen vallen hieronder. 

        Dubbellezers: mensen die twee of meer kranten per dag lezen (Van Binnendijk et al., 

2008). 

 

 

1.5 De aanpak 

        Ik zal me vooral bezig gaan houden met de achtergronden en de literatuur. In eerste 

instantie bestond het plan om betrokkenen in Suriname zelf ook te benaderen, omdat ik er zelf 

op 23 oktober heen zou gaan. Echter, het visum was op die datum niet goedgekeurd, wat 

gevolgen heeft voor dit onderzoek. Helaas reageren verschillende personen in Suriname die ik 

per e-mail benaderde ten tijde van het afronden van dit onderzoek niet. Daardoor is het 

originele plan van dit onderzoek enigszins gewijzigd en heb ik ook wat aanpassingen gedaan. 

       Deze scriptie is zodoende in zijn geheel geschreven in Nederland. Ik zal me vooral 

baseren op bestaande literatuur, krantenberichten, berichten op relevante en betrouwbare 

websites, ervaringen van stagiaires die bij een dagblad in Suriname hebben gewerkt een 

interview met een docent die cursussen geeft in Suriname zelf en ten slotte een journalist die 

in Suriname is geboren en voor een Nederlands dagblad het nieuws uit Suriname bijhoudt. 

       Een zoektocht op internet levert gelukkig veel informatie op en mijn plan is om dat te 

bundelen en er vervolgens een analyse op los te laten. 

        Het eerste deel zal bestaan uit het uiteenzetten van een stuk geschiedenis van het land 

Suriname zelf, om een perspectief te creëren. Van daaruit zal ik een stuk persgeschiedenis 

schrijven aan de hand van enkele verschenen publicaties. 

        Daarna komt de verbreding en een hoofdstuk gewijd aan hoe het gesteld is met 

Surinaamse media, de journalisten en de dagbladen in het bijzonder. Ten slotte zal ik pogen 

een conclusie te trekken uit mijn bevindingen en trachten aanbevelingen te doen. 

 

 

 

 

 

 

 



 7 

De recente (pers)geschiedenis van Suriname 

 

 

2.1 Inleiding 

        Om de huidige situatie van een land (en in het verlengde daarvan de stand van zaken in 

de mediasector) te kunnen begrijpen, is het van belang eerst wat achtergrond te schetsen. In 

dit hoofdstuk komt de beknopte geschiedenis van Suriname aan bod vanaf het moment van de 

onafhankelijkheid van de republiek Suriname op 25 november 1975. De hoofdvraag zoals die 

is geformuleerd in hoofdstuk 1.2.1 heeft als uitgangspunt de Decembermoorden van 1982, 

maar omdat daar een belangrijke periode aan vooraf gaat die voor de algemene geschiedenis 

ook bepalend is, wordt een ander beginpunt gekozen. De koloniale periode is in deze van 

minder belang, omdat toen geen sprake was van een soevereine staat. 

        Daarna wordt uiteengezet hoe de dagbladen zich hebben kunnen ontwikkelen in het 

Zuid-Amerikaanse land. Door deze twee facetten (de geschiedenis en de ontwikkeling van de 

dagbladen) apart van elkaar te beschouwen, kan een onderscheid worden gemaakt tussen deze 

twee. Zodoende kan het onderzoek worden gespecificeerd op de dagbladensector. 

 

 

2.2 De geschiedenis van Suriname vanaf de onafhankelijkheid 

       De republiek Suriname is nog jong: op 25 november 1975 werd in de Surinaamse 

hoofdstad Paramaribo de Nederlandse vlag naar beneden gehaald en was Suriname niet langer 

meer een kolonie van Nederland. Het dekolonisatieproces werd eigenlijk tijdens de Tweede 

Wereldoorlog al ingezet. Toen verklaarde koningin Wilhelmina in een radiotoespraak dat de 

overzeese gebiedsdelen (waaronder Suriname) na afloop van de oorlog een intern zelfbestuur 

zouden krijgen. Dat kreeg Suriname dan ook, in 1954 (Buddingh’, 1995). 

        Het duurde echter tot 1974 dat de toenmalige Surinaamse premier Henck Arron 

aankondigde dat de overdracht van de soevereiniteit uiterlijk in 1975 zou moeten 

plaatsvinden. Uiteindelijk gebeurde dat in dat jaar, want Nederland, onder het kabinet Den 

Uyl, stond achter deze onafhankelijkheid. 

        Het standbeeld van koningin Wilhelmina in Paramaribo maakte op 21 november 1975 

plaats voor de Surinaamse vlag. Het Oranjeplein werd omgedoopt in het 

Onafhankelijkheidsplein. Op 24 november 1975 werd voor het laatst de Nederlandse vlag 

gestreken. Een groot feest barstte rond middernacht los. In gezelschap van (toen nog) prinses 

Beatrix, prins Claus en premier Den Uyl vierde het land de eerste dag van een onafhankelijke 

republiek Suriname (Ramdas, 2009). 

       Maar nog voor die onafhankelijkheid werd bewerkstelligd waren er interne spanningen te 

bespeuren. De drie grootste bevolkingsgroepen, de creolen, Hindoestanen en Javanen, 

behielden sterk hun eigen identiteit, met als gevolg dat Suriname vanaf het begin een weinig 

coherente samenleving was. Van een nationaal cultureel besef was nauwelijks sprake. 

Hindoestanen en creolen dachten zeer negatief over elkaar (Speckmann, 1963). De 

aankondiging van de onafhankelijkheid maakte deze tegenstellingen alleen nog maar groter. 

Het had brandstichtingen, demonstraties en een korte gijzeling van de premier tot gevolg. 

       Na de onafhankelijkheid werd het snel onrustiger in Suriname: Premier Arron brak zijn 

belofte over spoedige verkiezingen (Buddingh’, 1995). Buddingh’ (1995) omschrijft dat een 

machtsovername door Hindoestanen werd gevreesd, waarbij vooral onder jongere Creolen de 

frustratie opliep. Een van de belangrijkste oorzaken die hij daarvoor noemt, was dat de 

economie ondanks een korte opleving dankzij Nederlandse hulp, niet op gang kwam. De 

politieke en sociale onrust nam toe en in dat jaar werd het parlement in zijn geheel lam gelegd 

door etnische tegenstellingen. 

       Dat veranderde allemaal op 25 februari 1980. Zestien armzalig bewapende mannen, 



 8 

onder leiding van sportinstructeur Desi Bouterse (toen 34 jaar) pleegden een staatsgreep. De 

coup lukte en er vielen slechts enkele doden. Maar hoewel de actie militair goed was 

voorbereid, was dat politiek gezien het tegenovergestelde. Bouterse manoeuvreerde zich, als 

legerleider, al snel in het centrum van de macht. De rust keerde daardoor niet terug, in 

tegendeel, de aversie onder de burgerbevolking groeide en ook in de eigen (militaire) rangen 

groeide de weerstand tegen de manier waarop Bouterse te werk ging. Het kwam onder andere 

tot een mislukte couppoging op 11 maart 1982, van een officier (De Cooker, 1983). 

       Op 25 maart 1982 werd de militaire dictatuur middels een decreet praktisch vastgelegd. 

Langzaam gleed Suriname af naar een militair bewind (Buddingh’, 1995). Binnen een jaar 

was voor Bouterse de tijd van compromissen sluiten voorbij. Begin december 1983 werd een 

grote studentendemonstratie uiteen geslagen, maar het werd echt grimmig in de nacht van 7 

op 8 december. Gebouwen van dagbladen en radiostations werden in brand geschoten. 

Tegelijkertijd werden zestien prominente tegenstanders van Bouterse opgepakt en naar het 

militaire hoofdkwartier, Fort Zeelandia, overgebracht. Vijftien van hen werden de volgende 

nacht geëxecuteerd (Boerboom, 1992). 

       Deze Decembermoorden zorgden voor enorme angst onder de bevolking en hadden 

massale emigratie tot gevolg. Nieuwsagentschappen vielen onder militaire leiding. Suriname 

kreeg te maken met een internationale boycot (Wentzel, 2006). Pas in 1987 werden weer 

verkiezingen gehouden, onder een aantal voorwaarden, opgelegd door het bewind. Grote 

winnaar werd het Front, een bundeling van oude partijen. De nieuwe partij van Bouterse, de 

NDP, haalde drie van de 51 parlementszetels, wat werd gezien als een grote nederlaag. Maar 

ondanks het installeren van een kabinet, bleef de legerleiding, met Bouterse als leider, in de 

praktijk de baas (De Jong, Aafko, & Boersema, 2005). 

       In 1990 werd dat opnieuw duidelijk; de militairen pleegden een nieuwe coup die de 

geschiedenis zou gaan als de 'telefooncoup'. President Shankar trad af na een telefoontje van 

het Militair Gezag, dat onder leiding viel van Bouterse. Ditmaal werden een jaar later 

verkiezingen gehouden en Ronald Venetiaan werd de nieuwe president. Inmiddels was ook de 

internationale gemeenschap in beweging gekomen om de macht van de militairen terug te 

dringen; onder andere Washington en een aantal Zuid-Amerikaanse landen wezen de gang 

van zaken fel af (Wentzel, 2006). Daarop kwam ook de Tweede Kamer in Nederland in actie. 

       Suriname zat op dat moment in een diepe economische crisis (de schatkist was zo goed 

als leeg) en drugshandel- en doorvoer was wijd verspreid. De regering-Venetiaan kwam aan 

de macht na nieuwe verkiezingen in 1991, en die ging in onderhandeling met Nederland, 

waardoor ontwikkelingshulp gedeeltelijk werd hervat. De invloed van het Militair Gezag 

werd geleidelijk teruggeschroefd. In 1992 werden de Decembermoorden voor het eerst 

herdacht. Bouterse profileerde zich meer en meer als een politicus. In 1993 trok hij zich 

uiteindelijk terug als legerleider (Buddingh', 1995 en NRC Handelsblad, 2000). 

       Ook de Binnenlandse Oorlog, die vanaf 1986 in de jungle woedde en waarvan Ronnie 

Brunswijk de leider van het verzet was, eindigde in 1992. Het bleef nog enkele jaren onrustig 

in Suriname, met onder andere broodrellen tegen de hoge prijs van voedingsmiddelen in 1994. 

Maar in 1996 prees het Internationaal Monetair Fonds (IMF) de Surinaamse aanpak van de 

economie (NRC Handelsblad, 2000). Tussen 1996 en 1998 steeg het inkomen per hoofd van 

de bevolking fors: van 667.209 Surinaamse gulden (Sf.) naar 873.637 Sf. (Algemeen Bureau 

voor de Statistiek [ABS], in Buddingh', 1995). De inflatie was in 1996 bijna tot stilstand 

gekomen, terwijl dat in 1994 nog bijna zeshonderd procent was (Braumann & Shah, 1999). 

Toch steeg de inflatie dit eind jaren '90 weer met tientallen procenten, maar dat was ook voor 

het laatst. 

       Politiek is Suriname sinds 1999 stabiel. Na veel stakingen en demonstraties werd Ronald 

Venetiaan herkozen. De nieuwe regering die hij nu vormde, gebaseerd op een coalitie waar 

alle prominente bevolkingsgroepen aan deelnemen, is gebaseerd op consensus tussen die 



 9 

verschillende bevolkingsgroepen. Sindsdien gaat het ook economisch stukken beter. Op 

macro-economisch vlak is het land sinds 2000 stabiel en ook de invoering van de Surinaamse 

dollar (die de gulden verving) in januari 2004 verliep zonder problemen  (Fritz-Krockow et 

al., 2009)       

       Het beroemde proces aangaande de Decembermoorden kwam ook op gang. Op 27 

oktober 2004 ging de eerste zitting van de Krijgsraad van start en op 30 november 2007 was 

de eerste procesdag tegen verdachten van de Decembermoorden. Dit is het 8-decemberproces, 

dat tot op de dag van vandaag tegen hoofdverdachte Desi Bouterse en enkele anderen loopt. 

Het proces verloopt moeizaam en veel vooruitgang is nog niet geboekt (Hendriks, 2009). 

       Economisch gaat het vandaag de dag goed met Suriname. De Surinaamse economie 

beleeft een opmerkelijke groei, ondanks de wereldwijde recessie (Buddingh', 2009). Vorig 

jaar groeide die economie met ruim vijf procent. Dit jaar (2009) zal dat volgens het 

Internationaal Monetair Fonds [IMF] 1,5 procent zijn, terwijl veel andere economieën 

krimpen. Het inkomen per hoofd bedroeg vorig jaar volgens een schatting van het IMF 5.599 

Amerikaanse dollar (15.565 Surinaamse dollar, 3.853 euro), waarmee Suriname richting de 

'middeninkomenlanden' gaat. Op de Human Development Index van de VN, dat armoede, 

analfabetisme, onderwijs en levensverwachting in een bepaald land of gebied meet, stond 

Suriname in 2006 op de 89-ste plaats (Buddingh', 2009). 

 

 

2.3 De geschiedenis van Surinaamse dagbladen 

        De pers in Suriname heeft altijd een belangrijke rol gespeeld in maatschappelijke, 

politieke en culturele ontwikkelingen in Suriname, als doorgever van nieuws en informatie, 

als commentator en op bepaalde momenten zelfs als aanjager (Persmuseum, 2008) Maar 

Surinaamse media hebben ook een turbulent verleden, met periodes van censuur, journalisten 

die werden vermoord, gebouwen waar redacties huisden die in brand werden geschoten. 

       'Militaire staatsgreep in Suriname' opent dagblad de Ware Tijd op maandag 25 februari 

1980 (de Ware Tijd, in Van Binnendijk et al., 2008). Op dat moment telde Suriname drie 

kranten (de Ware Tijd, Vrije Stem en de avondkrant De West), vijf radiostations en één 

televisiezender. Ook was er het persbureau, het Surinaams Nieuws Agentschap [SNA], die het 

internationale nieuws overnam van het Nederlandse ANP. 

       In aanloop naar 25 februari bepaalden de eigenaren van de drie dagbladen (twee waren 

naast eigenaar ook hoofdredacteur) wat er in de krant verscheen. De kranten waren niet 

gebonden aan politieke partijen, maar fungeerden overwegend als doorgeefluik van 

gebeurtenissen. Commentaren, ingezonden brieven en andere meningen waren spaarzaam en 

het bleef grotendeels beperkt tot het publiceren van nieuws. Belangenverstrengeling was niet 

vreemd: de hoofdredacteur van het SNA was tevens voorzitter van de Kamer van 

Koophandel. Eigenaar/hoofdredacteur van de Vrije Stem, Wilfred Lionarons, was ook 

voorzitter van de Vereniging Surinaams Bedrijfsleven [VSB] (Van Binnendijk et al., 2008). 

       Tijdens de staatsgreep van 1980 werden verschillende radiostations en dagbladredacties 

beschoten. Onder andere De West, omdat deze krant in een commentaar de staatsgreep als 

muiterij bestempelde. De radiozenders Radika en ABC worden in brand geschoten, net als het 

kantoor van de Vrije Stem. 

        Direct na de coup kregen de media te horen dat op hun steun werd gerekend. In 

werkelijkheid betekende dat, dat al snel een donkere periode aanbrak voor de media in het 

land. De militaire dictatuur legde strenge censuur op en plaatste vertrouwelingen van het 

bewind op de nieuwsredactie van het televisiestation, om het nieuws te selecteren (Van 

Binnendijk et al., 2008). De Ware Tijd was de enige krant die nog verscheen en fungeerde 

min of meer als spreekbuis van het bewind. Van de radio's was alleen staatszender SRS nog in 

de lucht. Het SNA en de Nationale Voorlichtingsdienst kwamen onder militaire leiding. De 



 10 

verspreiding van informatie die de 'rust of nationale veiligheid' in gevaar kon brengen, werd 

per decreet verboden (Buddingh', 1995). 

       Van de Decembermoorden bijvoorbeeld werd enkel de officiële lezing gemeld, die het 

Militair Gezag verspreidde: 'Zij zijn op de vlucht doodgeschoten'. Wel stond op 11 december 

1982 een bericht in de Ware Tijd dat een van de journalisten die daar werkte, was 

omgekomen: 'Aan de familie Rahman is meegedeeld dat haar zoon Lesley is omgekomen bij 

de vluchtpoging die een aantal dinsdagavond aangehouden personen heeft gedaan. Lesley 

Rahman was bij dWT (de Ware Tijd, red.) werkzaam. De redaktie betreurt zijn dood als het 

verlies van een medewerker' (de Ware Tijd, in Van Binnendijk et al., 2008). 

       Over de inhoud van het dagblad hadden uitgever en verslaggevers op dat moment geen 

enkele zeggenschap meer. Alle berichten die de krant in gingen werden voor publicatie 

doorgenomen door censoren, die in de meeste gevallen geen journalistieke achtergrond 

hadden. Het persbureau SNA vormde hierop enigszins een uitzondering, maar toen daar het 

abonnement op het ANP was verlopen, hield dat op. 

       Na 1987 krabbelde de pers weer op, maar ook daarna onthielden de dagbladen zich 

zoveel mogelijk van commentaar. Toen in de kerstnacht van 1990 het Militair Gezag hun 

zogenaamde 'telefooncoup' pleegden, bleef het rustig in de krantenkolommen. Het katholieke 

weekblad Omhoog durfde zich als enige kritisch uit te laten (Persmuseum, 2008). 

       De Surinaamse pers kwam in 1991 pas echt in rustiger vaarwater. Kranten kregen in 

toenemende mate concurrentie van radio- en televisiestations. In de eerste periode na het 

formele herstel van de democratie telde het land twee kranten: de Ware Tijd en De West. Aan 

het begin van deze eeuw kwamen er nog enkele bij, omdat ondernemers wederom brood 

zagen in het op poten zetten van een dagblad. In 2002 verscheen Dagblad Suriname voor het 

eerst. Een jaar later zag de nog een krant, de Times of Suriname, het daglicht. 

        In totaal kent Suriname anno 2009 vier dagbladen, met allen hun redactie in de hoofdstad 

Paramaribo. Daar ligt tevens het zwaartepunt van de nieuwsgaring. Dagelijks worden tussen 

de 60.000 en 70.000 exemplaren gedrukt. Het precieze aantal is moeilijk vast te stellen. 

Alleen de Times of Suriname geeft de oplage publiekelijk prijs. Die ligt op 23.000. De West 

zelf stelt dat op weekdagen de oplage 7.000 bedraagt en in het weekend 12.000. Dagblad 

Suriname drukt naar eigen zeggen dagelijks 15.000 exemplaren. De Ware Tijd geeft geen 

informatie over de oplage van die krant. Onderzoekers schatten die ergens tussen de 16.000 

en 20.000 (Van Binnendijk et al., 2008). Onbekend is ook hoeveel exemplaren van dit kwartet 

daadwerkelijk wordt verkocht.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 11 

Dagbladen in de Surinaamse maatschappij 

 

 

3.1 Inleiding 

        Dagbladen maken, net als bijvoorbeeld als tv- en radiostations, deel uit van de 

massamedia. En binnen een maatschappij (in het geval van dit onderzoek de 

Surinaamse) hebben die massamedia een belangrijke functie die verder gaat dan alleen het 

doorgeven van nieuws. Massamedia zorgen er onder meer voor dat een land en haar inwoners 

een homogene, culturele groep vormen (Wells, 1997). Bovendien zijn de media een steeds 

belangrijkere factor in het dagelijks leven geworden, zelfs zo belangrijk dat deze een deel 

uitmaken van wie we zijn (Grossberg, 2007). 

         Voor Suriname is dat natuurlijk niet anders, ook hier hebben de media altijd een 

belangrijke maatschappelijke rol ingevuld (Persmuseum, 2008). Maar wordt de krant wel 

gelezen of is er sprake van een teruggang zoals we die in Nederland de laatste jaren kennen en 

die in het eerste kwartaal van dit jaar nog niet was gestopt (Het Oplage Instituut [HOI], 

2009)? In andere woorden: hoe invloedrijk zijn de Surinaamse kranten in Suriname? Deze 

invloed is natuurlijk van veel factoren afhankelijk, zoals hoe veel en hoe goed de kranten 

gelezen worden door de gewone bevolking en hoe zij de kranten waarderen. Maar ook is het 

de vraag in hoeverre de kranten invloed hebben op bijvoorbeeld de politiek en hoe 

invloedrijke politici omgaan met deze media. 

 

 

3.2 Relevantie van dagbladen in Suriname 

        In Suriname worden veel kranten gemaakt. Vier dagbladen op nagenoeg een half miljoen 

inwoners is naar verhouding meer dan Nederland. In Nederland worden 'maar' 31 dagbladen 

uitgegeven, landelijk en regionaal, op een bevolking van bijna 16,5 miljoen (HOI, 2009, 

Centraal Bureau voor de Statistiek [CBS], 2009). In Suriname zijn er per saldo per hoofd van 

de bevolking vier maal zoveel kranten. Houden we het getal van 65.000 kranten aan die 

dagelijks in Suriname worden gedrukt (Van Binnendijk et al., 2008), dan koopt ongeveer een 

op de zeven Surinamers iedere dag een krant. Dit zijn overigens wel erg ruwe schattingen. 

        Abonnementen bestaan wel, maar het aantal abonnementen is minimaal in verhouding 

tot het aantal los verkochte exemplaren per dag. Die percentages zijn niet bekend, maar Van 

Binnendijk et al. (2008) schrijven dat zeven op de tien Surinamers een krant koopt in de losse 

verkoop, dus zou dertig procent van het totaal aantal dagelijks gedrukte kranten via 

abonnementen gaan. Alleen de Times of Suriname kent het abonnementensysteem zoals we 

dat in Nederland kennen. 

        Het Diensten Centrum [HDC] deed eind 2006 een marktonderzoek naar het 

mediagebruik in Suriname (Hagens, in Van Binnendijk et al., 2008). Daaruit blijkt dat kranten 

vaak worden doorgegeven aan buren of familieleden en dat er veel dubbellezers zijn. Het 

kantoor is een populaire plek om de krant te lezen en deze vervolgens te delen met collega's. 

Bij de meeste ministeries worden dagelijks één of meer van de vier couranten bezorgd, bij 

sommigen zelfs allemaal. Johan Carbo, die workshops op de school voor journalistiek in 

Suriname geeft en onder andere samenwerkte met dagblad de Ware Tijd, spreekt van een 

belangrijke maatschappelijke positie van Surinaamse dagbladen. Kranten lezen zit in de 

Surinaamse cultuur gebakken en is een belangrijke nieuwsbron (Carbo, persoonlijke 

communicatie, 20 november 2009). Ramdharie (persoonlijke communicatie, 13 december 

2009) spreekt ook van een beeldbepalende rol die kranten hebben. Surinaamse dagbladen zijn 

sterk gepositioneerd en zijn invloedrijk. Dat is het beste te zien aan de Ware Tijd, die al 

decennialang een beeldbepalende rol vervult in de Surinaamse politiek. 

       Er zijn een paar redenen te noemen voor het feit dat er zoveel dagbladen op zo weinig 



 12 

inwoners zijn. Commercieel gezien zijn kranten nog altijd zeer interessant en winstgevend 

(Ramdharie, persoonlijke communicatie, 13 devember 2009). Zo kende Suriname tot 2002 

geen 'populaire' krant op tabloidformaat. Dagblad Suriname vulde dat gat op en er verschenen 

voor het eerst foto's in kleur in deze krant, een tweede moderniseringsslag. 

       Daarnaast brengt Dagblad Suriname dagelijks nieuws dat andere kranten links laten 

liggen en op deze manier boort deze krant nieuwe doelgroepen aan, die voorheen niet werden 

bediend. Een voorbeeld is nieuws over Indiase filmsterren (Ramdharie, 2004b). Dat wordt 

veel gelezen door de Hindoestaanse bevolkingsgroep, die ongeveer een kwart van de totale 

bevolking in Suriname uitmaakt (Algemeen Bureau voor de statistiek Suriname [ABS], 2007) 

en die voor het verschijnen van Dagblad Suriname dergelijk nieuws niet konden consumeren 

in een Surinaams dagblad. Ook creolen worden door Dagblad Suriname als een belangrijke 

doelgroep gezien. 

       Concrete cijfers over het totaalbereik en het bereik van afzonderlijke titels zijn niet 

voorhanden, maar het lijkt erop dat dagbladen in Suriname dagelijks een aanzienlijk deel van 

de totale bevolking bereiken. De totale oplage van kranten lijkt de laatste jaren stabiel. Wel is 

er de groeiende concurrentie van radiostations (Van Binnendijk et al., 2008), maar kranten 

worden immer goed gelezen in Suriname. Wellicht komt dat ook omdat internet voor velen 

nog niet toegankelijk is (Freedom House, 2008). Dat vier kranten kunnen overleven in 

Suriname en dat er veel dubbellezers zijn, suggereert ook dat Suriname een land is waar veel 

kranten worden gelezen.  

 

 

3.3 Multimedia en internet 

         In 2007 had zes procent van de Surinaamse bevolking toegang tot internet (Freedom 

House, 2008). Het aantal lezers van de internetedities van dagbladen is vooralsnog te 

verwaarlozen (Van Binnendijk et al., 2008). Maar wel zijn 'nieuwe media' in opkomst, zo valt 

te lezen in een bericht van de Wereldomroep (Radio Nederland 

Wereldomroep, 2009a). Diezelfde Wereldomroep kondigde eerder dit jaar aan meer in te gaan 

zetten op internet in Suriname zelf. (Radio Nederland Wereldomroep, 2009b).  Directeur Jan 

Hoek stelt wel dat dit moeilijk zal zijn, omdat het internetaanbod in Suriname minder is. 

Bovendien is het relatief duur. 

         Internet lijkt, in tegenstelling tot radiostations, nog geen bedreiging voor het 

voortbestaan van de Surinaamse dagbladen. De oplages zijn stabiel en veel Surinamers 

hebben domweg geen toegang tot het wereldwijde web, dus verkrijgen zij hun nieuws via 

andere wegen.   

         Applicaties als Twitter lijken langzamerhand voet aan de grond te krijgen in Suriname. 

'Twitter bewijst zich voor mij in Suriname steeds meer als nieuwsbron', meldt Daan de 

Hulster (2009) op zijn Twitterprofiel. Hij was als student journalistiek in 2009 drie maanden 

stagiair bij dagblad de Ware Tijd. Onder andere telecomaanbieder Suriname Telecom en de 

politieke partij van Desi Bouterse, de NDP, maken tegenwoordig gebruik van het medium. 

         Voor Surinaamse journalisten lijkt internet tegenwoordig dus een waardevolle 

nieuwsbron. Omdat Suriname geen persbureau meer heeft en een buitenlands 

correspondentennetwerk nauwelijks bestaat, zijn de vier dagbladen aangewezen op internet 

voor het buitenlandse nieuws. Persbureaus zijn 'uitgestorven' na de militaire coup van 

Bouterse, vooral na de moord op journalist Jozef Slagveer. Slagveer runde het persbureau 

Informa, welke de status van betrouwbaar genoot. Slagveer is één van de slachtoffers van de 

Decembermoorden. Na zijn dood hield Informa op te bestaan. Tegenwoordig bestaat er 

weinig of geen behoefte meer aan een persbureau; krantenredacties hebben een dermate goede 

bezetting, dat er genoeg eigen nieuwsgaring is (Ramdharie, persoonlijke communicatie, 13 

december 2009). 



 13 

Voor meer nieuws is de site van Radio Nederland Wereldomroep is populair voor Surinaamse 

journalisten om hun nieuws uit de destilleren (Van Binnendijk et al., 2008). Een korte 

zoektocht op internet laat bovendien zien dat er al verschillende (nieuws)weblogs en 

nieuwssites worden bijgehouden. Een voorbeeld is Mi Bari 

(http://www.mibari.com/wordpress), een videoblog door 'burgerjournalisten'. Een ander 

voorbeeld van een Surinaamse nieuwssite is 

Waterkant (http://www.waterkant.net). Weliswaar een site voor Surinamers in Nederland, 

maar deze nieuwssite ziet er verzorgd uit (Borggreve, persoonlijke communicatie, 15 

november 2009). Volgens de mensen achter Waterkant bezoeken maandelijks zo'n 300.000 

mensen de website. 

        Internet wordt langzaam maar zeker ook in Suriname een steeds belangrijker medium in 

het dagelijks leven van veel mensen (Radio Nederland Wereldomroep, 2009a). Het is voor 

organisaties in het algemeen, maar zeker ook voor de media, belangrijk om hier adequaat op 

in te spelen. Mensen zullen immers steeds vaker via internet het nieuws willen lezen, een 

ontwikkeling die we ook in Nederland zien. Een goede website zorgt bovendien voor een 

beter imago van de krant, waardoor de consument vaker op de website terug zal komen en 

ook eerder voor de betreffende krant zal kiezen wanneer hij een fysieke krant wil kopen. 

Daarnaast is het belangrijk dat een website zichzelf wijst, dat de structuur helder is en dat de 

gebruiker niet lang hoeft te zoeken. 

        De huidige websites van de vier Surinaamse dagbladen laten volgens ICT-specialist 

Borggreve (persoonlijke communicatie, 15 november 2009) echter te wensen over. Voor alle 

vier de websites geldt dat de lay-out en het kleurgebruik niet modern zijn. Laatstgenoemde 

zou cultuurgebonden kunnen zijn. Misschien houden nieuwsconsumenten in Suriname van 

kleurgebruik zoals deze nu wordt toegepast.  

        Voor de dagbladensites worden technieken gebruikt die in de ICT- en webdesign wereld 

al tijden achterhaald zijn. Op de website van De West wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt 

van frames, een techniek die de structuur van de website veel ingewikkelder maakt dan met 

de moderne technieken nodig zou zijn. Het sterke vermoeden bestaat dat de websites zo'n vijf 

jaar geleden zijn gemaakt en sindsdien ook niet meer bijgehouden (Borggreve, persoonlijke 

communicatie, 15 november 2009). Ook de url's van de websites zijn vaak niet logisch. Een 

consument verwacht dat de website van een organisatie de naam van een organisatie is, met 

achter de punt de landcode. Bij ingewikkelde url's als http://www.dewestonline.cq-link.sr is 

dit zowel voor consumenten als ook voor zoekmachines moeilijker te vinden. (Borggreve, 

persoonlijke communicatie, 15 november 2009). 

        De uitstraling van de websites is voor een gedeelte natuurlijk cultuurgebonden. Een 

goede en aantrekkelijke website in Rusland, ziet er ook anders uit dan een kwalitatief even 

goede website in Nederland. Toch kun je volgens Borggreve (persoonlijke communicatie, 15 

november 2009) wel enkele basiswaarden vaststellen, waar een goede website aan moet 

voldoen. Een simpele url, goed vindbaar door zoekmachines en een logische interface, 

waardoor de consument niet zelf hoeft te zoeken, zijn daar voorbeelden van. De website van 

de Ware Tijd ziet er naar Westerse maatstaven goed uit en is eigenlijk de enige van de vier die 

vergeleken kan worden met een gemiddelde Nederlandse nieuwssite. 

        Dit in tegenstelling tot de website van Dagblad Suriname. Deze website is niet 

overzichtelijk. Het menu is hier rechts gesitueerd, terwijl men dit links of bovenaan verwacht. 

Ook staan er meerdere animaties op de website, is er steeds een grote klok in beeld en kunnen 

er wallpapers gedownload worden. Dit zijn overbodige zaken op de website van een krant en 

hoewel het niet per se erg is om extra snufjes op de website te hebben, is het voor een 

consument hinderlijk wanneer dit soort zaken prominent in beeld komen, aangezien iemand 

hier komt om nieuws te lezen. Ook worden er veel felle kleuren door elkaar gebruikt, wat ten 

eerste afleidt, maar ten tweede ook voor een onprofessionele uitstraling zorgt (Borggreve, 



 14 

persoonlijke communicatie, 15 november 2009). 

        Bij de website van De West is nauwelijks aandacht besteed aan de lay-out. Het is op deze 

website lastig navigeren en eigenlijk bestaat de website uit enkel grote lappen tekst, die niet 

zijn opgemaakt. De website is onduidelijk, onoverzichtelijk en niet aantrekkelijk.  

        De website van Suriname Times doet in eerste instantie denken aan een reisbureau. Dit 

door het kleurgebruik, de afbeeldingen en de tekst 'waar wilt u naartoe', die bij het opstarten 

van de website prominent in beeld komt. Op de hoofdpagina van de website is bovendien 

geen nieuws te vinden, terwijl dit op de website van een krant toch het belangrijkste is. Qua 

vormgeving en structuur is deze website verder gemiddeld, maar zeker niet goed naar 

moderne maatstaven (Borggreve, persoonlijke communicatie, 15 november 2009). 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 15 

De kwaliteit van de Surinaamse dagbladen 

 

 

4.1 Inleiding 

        'A free press plays a key role in sustaining and monitoring a healthy democracy, as well 

as in contributing to greater accountability, good government, and economic development. 

Most importantly, restrictions on media are often an early indicator that governments intend 

to assault other democratic institutions.' (Freedom House)  

         Er zijn een aantal termen voor kwaliteitsjournalistiek: accuraat, eerlijk, gebalanceerd, 

objectief. Dit kan getoetst worden aan de internationaal geaccepteerde Code van Bordeaux 

(International Federation of Journalists, 1954) of de leidraad van de Raad voor de 

journalistiek (2007). Daarin vindt een journalist definities en standaarden waaraan hij of zij 

kan toetsen of producten voldoen aan bepaalde normen. 

Hoor en wederhoor zijn in dergelijke documenten de norm, net als waarheidsvinding. Een 

verslaggever hoort met open vizier zijn werk te (kunnen) verrichten en de journalist en zijn 

redactie zijn vrij in de selectie van nieuws, zo staat in de leidraad geschreven. 

        Een andere vorm van kwaliteit is het genoten onderwijs: in Nederland is de gemiddelde 

journalist hoger opgeleid dan elders in de wereld (Deuze, 2004). Je zou dus kunnen 

veronderstellen dat deze verslaggever goed in staat is zich te houden aan bestaande codes en 

leidraden om zodoende kwalitatief goed werk te leveren. Picard (2000) spreekt bijvoorbeeld 

van een combinatie van eigenschappen die een journalist moet hebben: een journalist die 

informatie kan vergaren en verwerken en daarbij een zekere mate van kennis in huis heeft, die 

persoon kan bepaalde kwaliteiten worden toegedicht. Hij of zij moet onder andere kunnen 

interviewen, netwerken en een gedegen schrijfstijl in huis hebben. 

         Maar alleen een kundige journalist is niet genoeg. Het klimaat waarin deze werkt moet 

worden geschapen: er moet een organisatie voorhanden zijn. Een krant in bedrijf met een 

onafhankelijke redactie, een redactieraad- en commissie, een redactiestatuut waarin 

bijvoorbeeld wordt gegarandeerd dat commercie geen invloed kan hebben op redactionele 

stukken. Maar ook de Grondwet van een land moet een vrije journalistiek garanderen, in 

andere woorden: persvrijheid is een vereiste voor een journalist om zijn werk naar behoren te 

kunnen uitvoeren. 

        In Nederland is bovenstaande bijna vanzelfsprekend. Het land staat in de top tien van 

landen die persvrijheid genieten (Reporters Without Borders, 2008). Bovendien hebben alle 

dagbladen in Nederland een redactiestatuut, dat is in de Collectieve Arbeids Overeenkomst 

[CAO] voor dagbladjournalisten opgenomen (Asscher, Dommering, Van Eijk, & 

Bloemendaal, 2006). Dergelijk document is een belangrijke garantie voor kwaliteit, schrijven 

Asscher et al. (2006). Daarnaast garandeert een dergelijk document de (pers)vrijheid binnen 

een journalistieke organisatie.  

        Hoe zit dit in Suriname? Dit hoofdstuk gaat over de vrijheid van nieuwsgaring, de 

mogelijkheid kritisch te werken en ook de kansen van journalisten zich te ontplooien in 

Suriname. Hoe is het gesteld met de opleidingen, welk klimaat wordt geschapen voor een 

verslaggever om zijn werk te doen, zowel binnen een krantenbedrijf zelf als in de Surinaamse 

maatschappij? 

 

 

4.2 Surinaamse dagbladen en hun vrijheid 

        Dat persvrijheid van belang is voor een functionerende democratie, behoeft weinig 

introductie. De Tocqueville (in Macfarlane, 2000) noemde in de negentiende eeuw 

persvrijheid al een principieel onderdeel, zo niet het meest constructieve deel van vrijheid in 

het geheel. Persvrijheid is belangrijk, Freedom House (2008) stelt zelfs dat een vrije pers een 



 16 

sleutelrol speelt in het monitoren van een gezonde democratie. Veel kwaliteitseisen voor 

goede journalistiek vallen weg als de persvrijheid wordt ingeperkt. Denk bijvoorbeeld aan 

vrije nieuwsgaring en objectiviteit. 

         Persvrijheid is dus ook in Suriname van wezenlijk belang. Suriname als land verschijnt 

in 2008 voor het eerst op de Press Freedom Index (Reporters without borders, 2008) op plek 

26. Een jaar later, dus op de lijst van 2009, zakt het land op die lijst naar een 42e plek, een 

plaats boven Frankrijk en pal onder twee andere Zuid-Amerikaanse landen, Chili en Guyana. 

Reporters without borders geeft geen nadere verklaring over de daling. Een logische 

verklaring is dat Suriname het slechter is gaan doen dan het voorheen deed, een andere 

mogelijkheid is dat andere landen het beter zijn gaan doen en Suriname op hetzelfde niveau is 

gebleven. Hoewel die tweede mogelijkheid minder dramatisch klinkt, is ook dit een zorgelijke 

ontwikkeling. Suriname zou dan immers niet meegaan met de ontwikkeling van de kwaliteit 

wereldwijd en stilstand betekent in de regel achteruitgang. Ook de Wereldomroep (2009c) 

noemt de terugval verontrustend. De verslechtering die nu geregistreerd is, kan Suriname 

sneller dan wenselijk (binnen 5 jaar) doen afglijden naar de vijftig procent van de landen die 

in persvrijheid niet uitblinken (Radio Nederland Wereldomroep, 2009c). 

         Freedom House, een non-gouvernementele organisatie die onderzoek doet naar 

mensenrechten, democratie en vrijheid over de hele wereld, schrijft in het rapport van 2008 

dat de Surinaamse regering de persvrijheid respecteert. In de lijst van deze instelling staat het 

land op een gedeelde 43e plaats. De status die daaraan wordt verbonden is 'vrij'. (Freedom 

House, 2008). De Surinaamse regering bemoeit zich 'in de regel' niet met de inhoud van de 

kranten, zo stelt Freedom House (2008). 

         Maar er is kritiek vanuit die organisatie. Zo vindt er vrijwel geen 

onderzoeksjournalistiek plaats en sommige journalisten passen op sommige onderwerpen 

zelfcensuur toe. Ramdharie (persoonlijke communicatie, 13 december 2009) is van mening 

dat de 'militaire periode' in deze nog steeds niet voorbij is. Bouterse en zijn politieke partij (de 

NDP) hebben nog steeds veel macht in invloed in Suriname. Berichten waar de NDP niet 

achter staat hebben tot gevolg dat Bouterse dreigende taal uitslaat richting verslaggevers. 

         Dat doet volgens Ramdharie (persoonlijke communicatie, 13 december 2009) meteen 

weer denken aan de jaren '80, de 'donkere wolk' van censuur en intimidatie hangt nog steeds 

boven de media in Suriname. Journalisten kijken voor zichzelf hoe ver ze op dit gebied 

kunnen gaan. Het is volgens Ramdharie (persoonlijke communicatie, 13 december 2009) 

moeilijk voor Surinaamse journalisten die in Suriname wonen. Hij kan zich voorstellen dat 

sommige journalisten zelfcensuur toepassen met betrekking tot publicaties over de NDP. 

        Volgens de Surinaamse Vereniging van Journalisten [SVJ] worden verslaggevers slecht 

betaald en is er een gebrek is aan goede opleidingen (Freedom House, 2008; van Binnendijk 

et al., 2008). De enige achtergrondverhalen die worden gepubliceerd staan in een 

zaterdagkatern van de Ware Tijd. Dit kan wel worden gerelativeerd. Wie een gemiddelde 

weekeditie van de Ware Tijd openslaat ziet hier langere artikelen dan in een gemiddelde 

Nederlandse krant. Het zou dus kunnen dat in die verhalen in beginsel al meer 

achtergrondinformatie is verwerkt dan in Nederlandse couranten en dat het vervolgens 

overbodig is dagelijks op de proppen te komen met bijlagen vol achtergrondartikelen. 

         Onafhankelijkheid is vandaag de dag bij de ruim veertig mediaorganisaties die Suriname 

telt, nog steeds niet per redactiestatuut vastgelegd. Dat zou een verschil in opvatting met 

Nederlandse uitgevers kunnen zijn, want de eigenaar van de Ware Tijd noemt een dergelijk 

document iets typisch Nederlands (Van Binnendijk et al., 2008). Sommige media hebben het 

geprobeerd met een statuut, bijvoorbeeld de Times of Suriname ten tijde van hun oprichting in 

2003, maar dat is uiteindelijk in de prullenbak beland. De oplage viel tegen, was de 

opgegeven reden (Van Binnendijk et al., 2008). In sommige gevallen is de eigenaar van de 

krant tegelijkertijd ook de uitgever en de hoofdredacteur. In Latijns-Amerika is dit een vrij 



 17 

normaal verschijnsel (Ramdharie, persoonlijke communicatie, 13 december 2009). In de 

redactiestatuten van Nederlandse dagbladen staat onder andere dat de redactie haar werk 

onafhankelijk van andere delen van het krantenbedrijf, zoals de directie en de commercie, 

moet kunnen doen, omdat anders sprake kan zijn van belangenverstrengeling (Asscher et al., 

2006). 

         Carbo (persoonlijke communicatie, 20 november 2009) noemt de verstrengeling tussen 

redactie, commercie en directie een van de grootste problemen van de Surinaamse 

dagbladjournalistiek. De situatie, dat eigenaren van kranten bepalen wat er in de kolommen 

verschijnt, is sinds 1980 niet fundamenteel veranderd. De eigenaar van de Times of Suriname 

is eigenaar van een limonadefabriek en hij is tevens een van de rijkste en machtigste mensen 

in Suriname. De Times of Suriname is volgens Ramdharie (persoonlijke communicatie, 13 

december 2009) voor de eigenaar een belangrijk middel om invloed uit te oefenen en een 

eigen politieke agenda te voeren. 

         Dagbladeigenaren hebben veel macht en invloed binnen de krant die zij beheren. Zij 

bemoeien zich daadwerkelijk met de dagelijkse inhoud ervan. Dit werkt volgens Carbo 

(persoonlijke communicatie, 20 november 2009) belemmerend en het gaat bovendien ten 

koste van de kwaliteit van het dagblad. Hij ziet de situatie voorlopig niet veranderen: 'In 

Suriname is het kleine beetje macht dat er is, in handen van vrij weinig mensen en deze 

mensen willen die macht behouden' (Carbo, persoonlijke communicatie, 20 november 2009). 

 

 

4.3 Discussie over persvrijheid in Suriname zelf 

         Dat het werk als journalist in Suriname echt moeilijk kan zijn, beschrijft Ramdas (2009) 

in zijn boek Paramaribo, de vrolijkste stad in de jungle. In hoofdstuk 12 schrijft hij het relaas 

over hoe hij de 'hoofd vuilophaaldienst' van Paramaribo probeert te bereiken en hoeveel 

moeite dat kost. Afspraken maken gaat moeilijk, de persvoorlichting op de ministeries is vaak 

afwezig en de conclusie van Ramdas is dat telefonisch niets te bereiken valt, en het enige dat 

helpt is fysiek langsgaan. 

        Netwerken is bijzonder belangrijk en zonder dat netwerk speelt een verslaggever weinig 

klaar, stelt Ramdas, die onder andere werkzaam is voor NRC Handelsblad. Jurna (2007) 

ondervindt hetzelfde en stelt dat een goed netwerk een vereiste is om het werk als journalist 

naar behoren te kunnen uitvoeren. 

         Er kan in Suriname kritisch worden gewerkt jegens overheid, het bedrijfsleven, politici 

en het leger. Maar verschillende kranten in Suriname hebben meegemaakt dat zij door 

ministeries niet meer worden uitgenodigd, of dat de nieuwsstroom uit dat ministerie opdroogt, 

nadat er een kritisch verhaal is verschenen van dat medium. Ook is bekend dat in zo'n geval 

de advertenties die een ministerie in die krant plaatst, al dan niet tijdelijk worden stopgezet. 

Kranten worden dus simpelweg gestraft voor onwelgevallige publicaties. Zowel uitgever 

Findlay van dagblad De West als de uitgever van Dagblad Suriname vertellen in Van 

Binnendijk et al. (2008) dat zij daar last van ondervinden. 

         Er zijn ook gevallen van intimidatie bekend. Stagiair bij de Ware Tijd, Daan de Hulster, 

twittert op 11 november 2009 bijvoorbeeld het volgende: 'Collega werd gisteren telefonisch 

verteld dat hij 'het gaat merken' als hij niet stopt met schrijven over een drugs gerelateerd 

onderwerp'. Op het moment van schrijven van deze scriptie loopt er een justitieel onderzoek 

naar de bedreiging aan het adres van de verslaggever (Waterkant, 2009). 

         Anno 2009 is er discussie over persvrijheid in Suriname. 'Donkere wolken boven 

persvrijheid' kopt de Nederlandse editie van De Ware Tijd in oktober (Pross, 2009). In het 

verslag valt te lezen dat de SVJ op sterven na dood is en dat de organisatie geen vuist kan 

maken tegen andere instituten. Het instituut waartegen in dit specifieke geval wordt geageerd 

is de Caribische handelsorganisatie Caricom. Rachel van der Kooien, voorzitter van de SVJ, 



 18 

vreest dat  de journalistiek 'gemuilkorfd' zal worden door de politiek. 

        Caricom heeft volgens Van der Kooien namelijk in een wetsvoorstel staan dat 

journalisten en 'andere mediawerkers' zich moeten laten registreren en een licentie moeten 

aanvragen (Pross, 2009). Om precies te zijn gaat het hier over 'The Model Professional 

Services Bill'. Daarin staat dat er in ieder land aangesloten bij Caricom (waaronder Suriname) 

een instituut moet komen dat bepaalde beroepsgroepen gaat reguleren. Voor iedere 

beroepsgroep wordt voorgeschreven welke kwalificaties een persoon moet hebben om dat 

beroep uit te oefenen. In het verlengde daarvan worden mensen geregistreerd als zij voldoen 

aan die eisen, en kunnen zij een licentie krijgen (Richards, 2009). Van der Kooien van de SVJ 

is bang dat er, als de wetsvoorstellen van Caricom worden aangenomen, een nieuw dieptepunt 

komt wat betreft de persvrijheid in Suriname (Pross, 2009). Overigens ontkent de secretaris-

generaal van Caricom, Edwin Carrington, dat het wetsvoorstel ook voor journalisten zal gaan 

gelden (Caribbean Daily News, 2009). 

 

 

4.4 De kwaliteit van de inhoud van Surinaamse kranten 

        Kunnen we nu eigenlijk spreken van een gedegen, kwalitatieve dagbladenjournalistiek in 

Suriname? Eerder onderzoek hiernaar is niet gedaan, dus veel informatie is niet beschikbaar. 

Wel kunnen meerdere bronnen worden aangeboord om een beeld te schetsen. En de uitkomst 

is dat het niet goed is gesteld met de kranten. De sporadische (zelf)censuur buiten 

beschouwing gelaten, zijn er verschillende punten van kritiek te noemen. 

        Op taalkundig gebied zijn journalisten de laatste jaren weliswaar verbeterd (Jurna, 2007), 

maar goed is het nog altijd niet. De lange, onbegrijpelijke, ambtelijke zinnen, die vroeger de 

krant karakteriseerden, zijn deels verdwenen en dat maakt de Surinaamse kranten beter 

leesbaar. Weliswaar wordt de Nederlandse taal in Suriname anders toegepast, kennen zij 

andere woorden en is in diverse gevallen een andere zinsbouw de standaard; toch is de 

conclusie te trekken dat de zinnen nog steeds lang, omslachtig en soms zelfs onbegrijpelijk 

zijn. Een voorbeeld van het begin van een artikel in dagblad de Ware Tijd van 16 januari 

2010: “‘Bij de keuze tussen desertie en een zieke dochter is de keus gauw gemaakt’, kon 

auditeur-militair Roy Elgrin begrijpen. De officier van justitie vond gistermiddag dat de 

omstandigheden die JM aanhaalde om zijn handelen te rechtvaardigen steekhoudend waren. 

De soldaat had zijn meerdere geïnformeerd over zijn nood, maar deze bleef doof.” 

Het is niet duidelijk waar het over gaat, welke verbanden er worden gelegd. Uiteindelijk blijkt 

dat het artikel gaat over een deserteur (JM) die geld nodig had om de medische kosten van 

zijn dochter te betalen. Hij bleef zonder toestemming weg bij zijn dienst. Hij werd 

vrijgesproken van gevangenisstraf; het eigenlijke nieuws. Volgens Ramdharie (persoonlijke 

communicatie, 13 december 2009) ligt een gebrek aan professionalisering aan dit soort 

omslachtige en slecht gestructureerde zinnen ten grondslag. 

         Een gedegen journalistieke houding hangt onder andere samen met de genoten opleiding 

en het salaris. Op dat gebied is het relaas van Karlijn van Houwelingen (2009), student 

journalistiek aan de Fontys Hogeschool Journalistiek [FHJ] in Tilburg, interessant. Zij liep in 

2008 stage bij de Ware Tijd. Suriname kent volgens haar een ernstig tekort aan goede 

verslaggevers. Het salaris is laag en de onregelmatige werktijden zijn weinig populair. Veel 

redacteuren van dWT ambiëren dan ook een baan in de voorlichting of PR. 'Dan hoeven ze 

tenminste niet bij te klussen als taxichauffeur, computerreparateur of vuurwerkverkoper' (Van 

Houwelingen, 2009). 

        De journalistieke kwaliteit in Suriname is ronduit slecht, beaamt ook Carbo (persoonlijke 

communicatie, 20 november 2009). Journalisten worden zonder degelijke opleiding zomaar 

van de straat geplukt en gaan schrijven voor een dagblad. Hoewel het deze verslaggevers niet 

aan enthousiasme ontbreekt, missen zij in veel gevallen de kennis en kunde. Het taalgebruik is 



 19 

wollig en stroperig; wat in Nederland in twintig zinnen wordt neergezet, daar zijn in Suriname 

honderd zinnen voor nodig. Krantenpagina's zelf zijn wat betreft opmaak erg saai en grijs, met 

teveel tekst en te weinig foto's. Kranten zijn daar bovenop nog institutioneel en 'iedereen die 

geluid voortbrengt krijgt zijn zinnen in de krant gepubliceerd' (Carbo, persoonlijke 

communicatie, 20 november 2009). 

       Ramdharie (persoonlijke communicatie, 13 december 2009) constateert dezelfde 

problematiek als Carbo. Echter ziet hij wel een stijgende lijn in de kwaliteit van de kranten. 

Qua professionalisering kan het volgens hem nog wel stukken beter. Zo kennen dagbladen 

nauwelijks analyses, sfeerreportages en goede interviews, want kranten zijn nog steeds 

voornamelijk de doorgevers van nieuws. Er is daarom een professionaliseringsslag nodig 

(Ramdharie, persoonlijke communicatie, 13 december 2009).  

         De SVJ constateert in 2009 nog steeds veel onzorgvuldigheid in de Surinaamse 

krantenkolommen (Dagblad Suriname, 2009), 'waardoor burgers een onjuist beeld van de 

werkelijkheid krijgen'. In andere woorden: de informatie in Surinaamse kranten is niet altijd 

correct. 

 

 

4.5 Hulp van 8ederlandse school voor journalistiek 

        De Surinaamse Academie voor Hoger Kunst- en Cultuuronderwijs [AHKCO], waar de 

opleiding voor journalistiek in Suriname is ondergebracht, werkt sinds vorig jaar samen met 

de Fontys hogeschool voor de journalistiek. Het schortte de opleiding in Paramaribo aan 

praktijkmiddelen, zoals opnamemateriaal en pc's. Journalisten in Suriname, zowel de 

studenten als die al bij media in dienst waren, hadden daar wel behoefte aan, zei 

initiatiefnemer Bart Kamphuis (Radio Nederland Wereldomroep, 2008). Zodoende werden 

fondsen verzameld en werd er een samenwerkingsverband opgezet. 

        Dat het de AHKCO schort aan middelen, zou overigens een verklaring kunnen zijn voor 

de redenering van Freedom House (2008) dat weinig onderzoeksjournalistiek plaatsvindt in 

Suriname. 

        Sinds de samenwerking zijn enkele stagiaires bij media in Suriname ondergebracht en 

zijn er workshops gegeven aan de AHKCO (Carbo, persoonlijke communicatie, 20 november 

2009). Carbo noemt het een succes: 'Bij de achttien Surinaamse journalisten die de twee 

workshops van mij hebben gevolgd vielen de schellen van de ogen'. Technische 

schrijfvaardigheid, zoals het componeren van een eerste zin, is veel Surinaamse journalisten 

onbekend. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 20 

Discussie 

 

 

5.1 Reflectie op hoofd- en deelvragen 

        Surinaamse dagbladen zijn een belangrijke bron van informatie voor de Surinaamse 

bevolking. Hoeveel invloed de vier kranten precies hebben is niet duidelijk, maar dat ze veel 

invloed hebben, staat buiten kijf. De krant wordt bijvoorbeeld bezorgd bij verschillende 

ministeries en veel mensen krijgen twee of meer kranten per dag onder ogen. Er zijn heel veel 

kranten levensvatbaar zijn in het Latijns-Amerikaanse land. Vier dagbladen op een half 

miljoen inwoners is in verhouding tot Nederland maar ook veel andere landen, bijzonder veel. 

De combinatie van veel kranten en veel Surinamers die twee of meer kranten per dag lezen, 

maakt het dagblad tot een invloedrijk medium. 

        Surinaamse media hebben het in het verleden niet makkelijk gehad. Vooral onder het 

militaire bewind van Desi Bouterse was er strenge censuur, met intimidaties voorafgaand aan 

en de angstige periode na de Decembermoorden als absoluut dieptepunt. Al bijna twee 

decennia is Suriname als natie in rustiger vaarwater beland en zijn ook de kranten vrij van 

directe politieke censuur. Indirect worden kranten wel degelijk beïnvloed. Zo zijn gevallen 

bekend dat ministeries stoppen met adverteren, als er kritisch over dat ministerie geschreven 

wordt. Daarnaast passen journalisten in sommige gevallen zelfcensuur toe.  

        De vraag is hoe erg dit is. Wat (pers)vrijheid betreft kwam Suriname uit een diep dal en 

is al een heel stuk opgeklommen en misschien is zelfcensuur het laatste restant van het proces. 

Er is een democratisch stelsel in Suriname, hoewel gevoelig voor corruptie. Journalisten 

worden niet stelselmatig bedreigd en kunnen in betrekkelijke vrijheid opereren. De angst voor 

Caricom, de handelsorganisatie die in een wetsvoorstel zou hebben staan dat journalisten een 

licentie nodig gaan hebben, lijkt mij ongegrond. Immers, de secretaris-generaal van die 

organisatie ontkent dat dergelijke maatregelen worden genomen en bovendien zie ik niet in 

waarom Caricom deze maatregelen zou willen nemen. Fundamentele verslechteringen op het 

gebied van persvrijheid zijn niet in zicht. 

        Sterker nog: verschillende bronnen (Jurna, 2007 en Ramdharie, persoonlijke 

communicatie, 13 december 2009) stellen dat er al veel verbeteringen hebben plaatsgevonden. 

Twintig jaar geleden bijvoorbeeld, werden complete toespraken van ministers op de 

voorpagina gepubliceerd (Ramdharie, persoonlijke communicatie, 13 december 2009). De 

Surinaamse journalist is anno 2009 kritischer en mondiger dan twee decennia terug. 

        Het maatschappelijke klimaat is niet het probleem voor Surinaamse kranten. Dat 

probleem ligt op twee andere vlakken: het onderwijs en de krantenbedrijven zelf. De 

opleiding stelt, ondanks Nederlandse hulp, nog steeds weinig voor. Mensen worden zo 

ongeveer van de straat worden geplukt, nemen zonder goede scholing de pen ter hand doen 

dienst als verslaggever. Voor goede journalistiek zijn goede verslaggevers nodig en op dit 

moment is daaraan een schrijnend tekort, zo bevestigen verschillende bronnen in dit 

onderzoek (Van Houwelingen, 2009, Van Binnendijk et al. 2008, Carbo, persoonlijke 

communicatie, 20 november 2009). Op korte termijn zal dit niet verbeteren. 

        Er zijn wel wat workshops gegeven door Nederlanders aan de school voor journalistiek 

in Paramaribo, maar dat is een druppel op de gloeiende plaat. Journalisten worden slecht 

betaald en een baan bij een dagblad is vaak de opstap naar een beter salaris als ambtenaar. 

Krantenbedrijven zijn daar debet aan en vooralsnog zijn die niet bereid hier iets aan te doen. 

Zo lang dat niet verandert, zal er niet snel verbetering optreden. 

        Een ander aspect is natuurlijk de structuur binnen de krantenbedrijven zelf. Mijns inziens 

mogen we de situatie in Suriname op dit vlak niet vergelijken met die in Nederland. 

Redactiestatuten- commissies- en raden, dagbladen in Suriname zijn daar niet mee bekend en 

zullen hier niet snel mee beginnen. Dit komt volgens Ramdharie (persoonlijke communicatie, 



 21 

13 december 2009), door de 'eigendomsstructuren'. Een uitgever kijkt naar zijn eigen belang 

en is niet zozeer gehecht aan het maken van een goede, professionele krant. De financiële 

motieven zijn belangrijker. Een verbetering van de dagbladjournalistiek zal als gevolg via 

andere wegen moeten worden bewerkstelligd. 

        De dagbladen zijn slecht voorbereid op de toekomst. In Nederland wordt vaak de stelling 

ingenomen dat kranten de slag op internet hebben verloren doordat ze te laat waren met 

zichzelf aanpassen op de toekomst. In Suriname zijn weinig mensen met een 

internetaansluiting, maar als een inhaalslag plaatsvindt en het overgrote deel van de bevolking 

online is, dan dreigt hetzelfde scenario als in Nederland. Een stijging in connectiviteit zit er 

wel degelijk in, want het gaat goed met de Surinaamse economie (Buddingh', 2009). Het 

inkomen per hoofd van de bevolking stijgt ieder jaar en er wordt meer en meer ingezet op 

internet. Nu al worden de krantenwebsites links en rechts ingehaald door initiatieven van 

andere bedrijven.  

        De paradox en daarmee waarschijnlijk de grootste zorg voor Suriname als land, is dat 

kranten veel invloed hebben op de Surinaamse maatschappij, maar dat de kwaliteit van 

diezelfde dagbladen onder de maat is. Lezers, en daaronder vallen ministers en andere 

invloedrijke personen, krijgen onjuiste informatie voorgeschoteld en worden simpelweg op 

het verkeerde been gezet. Carbo (persoonlijke communicatie, 20 november 2009) merkte op 

dat de bevolking 'niet beter weet', wat schrikbarend te noemen is. Ramdharie (persoonlijke 

communicatie, 13 december 2009) trekt dezelfde conclusie. Voor een zogenaamd 

derdewereldland is dat misschien niet vreemd. Echter, Suriname heeft economisch de weg 

omhoog gevonden en stevent af op de categorie waar een 'middeninkomen' de norm is. Mocht 

dat gebeuren, dan kunnen dagbladen zich niet permitteren door te gaan zoals nu, want het 

sociaal en maatschappelijk niveau zal met die economische opbloei mee moeten. 

 

 

5.2  Reflectie op onderzoek 

        Onderzoek doen naar het Surinaamse medialandschap is lastig. Vaak ontbreken cijfers en 

wordt vertrouwd op cijfers die niet als honderd procent betrouwbaar kunnen worden 

aangemerkt. De oplage van het aantal kranten is in deze een goed voorbeeld. Uitgevers doen 

daar geen duidelijke uitspraken over. De reden daarvoor is onbekend, maar het zou te maken 

kunnen hebben met adverteerders die zich terugtrekken als zij de daadwerkelijke cijfers onder 

ogen krijgen, of om de concurrentie op een dwaalspoor te zetten. De krantenmarkt in 

Suriname lijkt met vier dagbladen verzadigd en de concurrentie is vrij hevig. 

        Er is weinig literatuur te vinden over Surinaamse media in het algemeen en dagbladen in 

het bijzonder. Veel informatie waarop dit onderzoek is gebaseerd komt uit krantenberichten 

en online artikelen. Die bronnen zijn in sommige gevallen wat twijfelachtig. 

 

5.2.1 Vervolgonderzoek 

        Er zou gedegen vervolgonderzoek moeten komen naar het werkelijke bereik van 

dagbladen in Suriname zelf. Vandaar dat onderzoek ter plekke zelf ook nodig is om een 

daadwerkelijk beeld te krijgen van de situatie. Er zou daarnaast een lezersonderzoek kunnen 

worden gehouden, journalisten kunnen worden benaderd, alsmede de journalistieke opleiding 

in Paramaribo. Een belangrijke constatering in dit onderzoek is dat kranten veel invloed 

hebben maar kwalitatief onder de maat zijn; dit zou verder kunnen worden uitgediept. Wat 

zijn bijvoorbeeld de maatschappelijke en culturele gevolgen in Suriname? 

        

 

5.3 Aanbevelingen 

        De AHKCO, waar de Surinaamse school voor journalistiek is ondergebracht, kan tot op 



 22 

heden niet op eigen kracht goede journalisten afleveren (Carbo, persoonlijke communicatie, 

20 november 2009). De Fontys Hogeschool Journalistiek helpt weliswaar, maar toch zou 

meer moeten worden geïnvesteerd in deze school. Het Basisboek Journalistiek van 

Kussendrager, die iedere student journalistiek in Nederland uit zijn of haar hoofd kent, zou 

bijvoorbeeld basisliteratuur moeten zijn. Goede journalisten komen voort uit goede 

opleidingen. Investeren kan op verschillende manieren, maar het lijkt mij in eerste instantie 

een verantwoordelijkheid van de overheid. 

        Taalkundig en op andere journalistieke vaardigheden moeten verslaggevers zodoende 

verbeteren. Standaardwaarden als hoor- en wederhoor, het streven naar objectiviteit en 

waarheidsvinding zouden de norm moeten worden. Er moeten concrete richtlijnen opgesteld 

worden voor de kranten in Suriname, waarbij ingegaan wordt op verbetering van taalgebruik, 

gebruik van internet, etcetera. Dat hoeft niet in een redactiestatuut, maar dat kan ook in een 

leidraad, zoals de Raad voor de Journalistiek in Nederland heeft. In deze is het een probleem 

dat de Surinaamse Vereniging voor Journalisten [SVJ] op sterven na dood is. Verslaggevers 

valt aan te raden zich hierbij aan te sluiten. 

        Een redactiestatuut is misschien een stap te ver voor kranten in Suriname, maar toch zou 

zo'n document moeten bestaan binnen een nieuwsorganisatie. Journalisten zijn op dit moment 

'vogelvrij', hoewel ze niet gebukt gaan onder censuur. In Nederland wordt onafhankelijke 

journalistiek gezien als een groot goed en een belangrijk onderdeel daarvan is dat statuut, 

waarin aspecten als bronbescherming zijn vastgelegd. Mijn overtuiging is dat het invoeren 

van een statuut in Suriname erg lastig is en voorlopig waarschijnlijk niet zal gebeuren. 

Ramdharie bevestigt dit in het interview dat ik met hem afnam: in Latijns-Amerika is de 

invloed van uitgevers nu eenmaal groter, daar verandert niets aan. Echter bevestigt hij wel de 

noodzaak van een verdere professionalisering van de Surinaamse kranten. Daar is 

onafhankelijkheid een belangrijk onderdeel van. 

        Verder moet bij dagbladeigenaren het besef groeien dat internet in de toekomst steeds 

belangrijker wordt. Dat is nu nog niet het geval, maar net als in Nederland zal dat 

ongetwijfeld een keer gebeuren. De websites zijn toe aan vervanging en zouden moeten 

voldoen aan de huidige eisen van een nieuwssite. Er zou kunnen worden gedacht aan een 

multimediaredactie binnen de dagbladen. Op multimediaal gebied vallen alle grote slagen te 

maken die een medium zou kunnen maken. Dat geldt voor het up to date brengen van 

software en lay-out van de websites. 

        De kwaliteit van kranten laat te wensen over en dat dat een serieus probleem kan worden 

voor het voortbestaan in de toekomst. Lange, onleesbare verhalen op pagina's die qua lay-out 

slecht zijn; in 2009 misschien nog winstgevend in Zuid-Amerika, maar mijn inschatting is dat 

dat over tien jaar verleden tijd is. 

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  



 23 

Literatuur 

 

 

Ahrend, R. (2002). Press freedom, human capital, and corruption. Parijs: Delta. 

Algemeen Bureau voor de Statistiek in Suriname (2007). Geselecteerde Census variabelen 

per district (volkstelling 2004). beschikbaar op http://www.statistics-

suriname.org/images/stories/pdf/2007/census%20profiel%20website%2016jan07.pdf 

[geraadpleegd op 10 november 2009]. 

Asscher, L. F., Dommering, E. J., Van Eijk, N. A. N. M., & Bloemendaal, A. (2006). Het 

            redactiestatuut bij dagbladen. Apeldoorn-Antwerpen: Het Spinhuis. 

Binnendijk, C. van, Breeveld, H., Cameron, H. E., Egger, J., Ferrier, D., Gobardhan- 

            Rambocus, L. et al. (2008). K'RA8TI! De Surinaamse pers 1774-2008. Amsterdam: 

KIT Publishers. 

Boerboom, H., & Oranje, J. (1992). De 8-december-moorden. Slagschaduw over 

            Suriname. Den Haag: BZZTôH. 

Braumann, B., & Shah, S. (1999). A Case Study of High Inflation. Washington DC: 

            Internationaal Monetair fonds. 

Buddingh', H. (1995). Geschiedenis van Suriname (derde druk). Utrecht: Het Spectrum. 

Buddingh', H. (2009, 10 september). Suriname bloeit op door goudprijs en ‘offshoring’. 8RC  

            Handelsblad, p. 1 en 18. 

Carlyle, T. (1841). On Heroes, Hero-Worship and the Heroic in History (zesde 

            druk). Lincoln: University of Nebraska 

Caribbean Daily News (2009, 27 oktober). Caricom Secretary General says there are no 

plans to license media workers. Beschikbaar 

op http://www.caribbeandailynews.com/?p=329 [geraadpleegd op 24 november 2009] 

Centraal Bureau voor de Statistiek (2009): Bevolking; kerncijfers naar diverse kenmerken. 

            Beschikbaar op http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA 

            =37296ned&D1=a&D2=0,10,20,30,40,50,%28l-1%29-l&HD=0911270009&HDR      

            =G1&STB=T [geraadpleegd op 27 november 2009] 

Central Intelligence Agency (2009). The World Factbook. Washington, DC: Central 

            Intelligence Agency. Beschikbaar op https://www.cia.gov/library/publications/the- 

            world-factbook/geos/ns.html [geraadpleegd op 29 oktober 2009] 

Cooker, C. de (1983). De gebeurtenissen in Paramaribo, Suriname, 8-13 december 1982: de 

            gewelddadige dood van 14 Surinamers en 1 8ederlander. Leiden: Rapport 

            Nederlands Juristen Comité voor de Mensenrechten (N.J.C.M.).   

Dagblad Suriname (2009, 5 mei). SVJ wil kwaliteitsverbetering van journalistieke producties. 

            Beschikbaar op http://www.dbsuriname.com/archief/nat/2009/mei09/05-05- 

09/Nat_SVJ%20wil%20  kwaliteitsverbetering%20van%20journalistieke%20 

producties%20.asp [geraadpleegd op 24 november 2009]. 

Deuze, M. (2004). Wat is journalistiek? Amsterdam: Het Spinhuis. 

Freedom House (2008). Freedom of the Press 2008 - Suriname. Beschikbaar op 

http://www.unhcr.org/refworld/docid/4871f634c.html [geraadpleegd op 29 oktober 

2009] 

Fritz-Krockow, B., El-Masry G., Nozaki, M., Roy, T., Portillo, R., Torres, M., et al. (2009)  

Suriname: Toward Stability and Growth. Washington, DC: Internationaal Monetair 

Fonds. 

NRC Handelsblad (2000). Geschiedenis van Suriname na 1975. Beschikbaar op 

http://www.nrc.nl/W2/Lab/HAL15/geschiedenis.html [geraadpleegd op 24 november 

2009]. 

Grossberg, L., Wartella, E. A., Whitney, D., & Macgregor-Wise J. (2006). Mediamaking: 



 24 

            mass media in a popular culture. Londen: Sage Publications. 

Hendriks, H. (2009, 14 februari). Moeizame dag rechtszaak Decembermoordenproces.   

            Wereldomroep. Beschikbaar op http://static.rnw.nl/migratie/surinaams.caribiana.nl/ 

onderwerpenuitsuriname/car20090214_decembermoorden-redirected [geraadpleegd 

op 24 november 2009]. 

Het Oplage Instituut (2009). Kerncijfers eerste kwartaal 2009. Beschikbaar op 

http://www.villamedia.nl/docs/HOI_Kerncijfers_1e_KW_2009.pdf [geraadpleegd op 

10 november 2009] 

Houwelingen, K. van (2009, 6 juli). Walhalla voor werkloze journalisten. Beschikbaar op 

http://jongenjournalist.wordpress.com/2009/07/06/walhalla-voor-werkloze-

journalisten/ [geraadpleegd op 24 november 2009]. 

International Federation of Journalists (1986). Code of Bordeaux. Beschikbaar op 

            www.ifj.org/docs/ETHICS-E.DOC [geraadpleegd op 20 november 2009]. 

Jong, L. de, Aafko, D., & Boersema, A. (2005). The Kingdom of the 8etherlands in the 

            Caribbean: 1954-2004: what next. Amsterdam: Rozenberg 

Jurna, N. (2007). Standplaats Paramaribo. Amsterdam: KIT Publishers 

Macfarlane, A. (2000). Riddle of the Modern World. Basingstoke: Palgrave Macmillan. 

Persmuseum (2008). Themawebsite Surinaamse pers. Beschikbaar op 

            http://www.surinaamsepers.net [geraadpleegd op 29 oktober 2009]. 

Picard, R. G. (2000). Measuring media content, quality, and diversity. Turku: Turku School 

            of Economics and Business. 

Pross, E. (2009, 5 november). Donkere wolken boven persvrijheid. De Ware Tijd, 

            Nederlandse weekeditie, p. A3 

Raad voor de Journalistiek (2007). Leidraad van de Raad voor de Journalistiek. Kampen: 

            Kok ten Have 

Radio Nederland Wereldomroep (2008, 10 maart). Trainingscentrum voor journalisten. 

            Beschikbaar op 

            http://static.rnw.nl/migratie/surinaams.caribiana.nl/onderwerpenuitsuriname/car20080 

            310_fontys-journalistiek-redirected [geraadpleegd op 24 november 2009] 

Radio Nederland Wereldomroep. (2009a, 18 juni). Ook in Suriname steeds meer nieuwe 

media. Beschikbaar op http://www.rnw.nl/nl/suriname/article/ook-suriname-steeds-

meer-nieuwe-media [geraadpleegd op 24 november 2009] 

Radio Nederland Wereldomroep (2009b, 12 september). Wereldomroep kiest voor meer 

internet in Caribisch gebied. Beschikbaar 

op http://www.rnw.nl/nl/caribiana/article/wereldomroep-kiest-voor-meer-internet-

caribisch-gebied [geraadpleegd op 24 November 2009]. 

Radio Nederland Wereldomroep (2009c, 21 oktober). Suriname zakt tien plaatsen op  

            ranglijst persvrijheid.Beschikbaar op http://www.rnw.nl/nl/suriname/article/suriname- 

            zakt-tien-plaatsen-op-ranglijst-persvrijheid [geraadpleegd op 24 november 2009]. 

Ramdharie, S. (2004a, 16 juli). Desi Bouterse hoeft niets te doen voor prima peilingen. 

Volkskrant archief. Beschikbaar 

op http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/article1216373.ece/Desi_Bouterse_hoeft_

niets_te_doen_voor_prima_peilingen [geraadpleegd 24 november 2009]. 

Ramdharie, S. (2004b, 16 oktober). Drukte op de Surinaamse krantenmarkt. Volkskrant 

archief. Beschikbaar 

op http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/article992276.ece/Drukte_op_de_Surinaa

mse _krantenmarkt [geraadpleegd 24 november 2009]. 

Ramdas, A. (2009). Paramaribo, de vrolijkste stad in de jungle. Amsterdam: De Bezige Bij. 

Reporters Without Borders (2009). World Press Freedom Index. Beschikbaar op 



 25 

            http://www.rsf.org/IMG/pdf/classement_en.pdf [geraadpleegd op 29 oktober 2009] 

Richards, P. (2009, 26 oktober). CARIBBEA8: Media Up in Arms over Licensing Plan. 

Beschikbaar op http://www.ipsnews.net/news.asp?idnews=49008 [geraadpleegd op 

24 november 2009] 

Speckmann, J. (1963). De houding van de hindostaanse bevolkingsgroep in Suriname ten 

opzichte van de Creolen. Leide n: Koninklijk Instituut voor Taal-, Land- en 

Volkenkunde (KITLV). 

Swertz, O. (2004). Allochtonen in 8ederland. Voorburg: Centraal Bureau voor de Statistiek. 

Transparency international (2009). Corruption Perceptions Index. Beschikbaar op 

http://www.transparency.org/policy_research/surveys_indices/cpi/2009/cpi_2009_tabl

e [geraadpleegd op 19 november 2009] 

Waterkant (2009, 12 november). OM neemt bedreiging Surinaamse journalist serieus. 

            Beschikbaar op http://www.waterkant.net/suriname/2009/11/12/om-neemt-  

            bedreiging-surinaamse-journalist-serieus/ [geraadpleegd op 24 november 2009] 

Wells, A., & Hakanen, E. A. (1997). Mass media & society. New York: Ablex Publishing. 

Wentzel, C. (2006). The 8-December Murders in Surinam and United States Reactions 

During the Early 1980s (Thesis, Universiteit Utrecht, 2006). 

Wikipedia (2009). Mass media. Beschikbaar 

op http://en.wikipedia.org/wiki/Mass_media [geraadpleegd op 3 januari 2010]. 

 

 

 

Verantwoording interviews 

 

Stieven Ramdharie, verslaggever de Volkskrant, gespecialiseerd in Suriname. Tevens 

geboren en opgegroeid in Suriname. Interview afgenomen op 13 december 2009. Duur: 1 uur, 

telefonisch. Verklaring keuze: Ramdharie schreef in de geschiedenis over Surinaamse media, 

bezoekt het land geregeld, is op de hoogte van recente ontwikkelingen en kan zodoende als 

'kenner' worden bestempeld. 

 

Johan Carbo, docent aan de Fontys hogeschool voor de journalistiek, gaf in 2009 

trainingen aan Surinaamse journalisten en bezocht in die hoedanigheid enkele malen 

Suriname. Interview afgenomen op 20 november 2009. Duur: 40 minuten. Verklaring keuze: 

Carbo is in 2009 nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van Surinaamse dagbladen. Hij 

gaf trainingen aan dagbladjournalisten en heeft een kijkje in de keuken van de Ware Tijd 

kunnen nemen.  

 

Bram Borggreve, ICT-specialist, werkzaam bij Saxion hogescholen in Deventer. 

Interview afgenomen op 15 november 2009. Verklaring keuze: Borggreve heeft ruim tien jaar 

ervaring met de opbouw van websites en de achterliggende techniek ervan.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 26 

 

Bijlagen 

1. 

        Hier volgt een puntsgewijs overzicht van de bevindingen van Bram Borggreve, 

programmeur en ICT'er aan de Saxion hogescholen, over de websites van de vier bestaande 

Surinaamse dagbladen, zoals deze in een interview op zondag 15 november 2009 naar voren 

kwamen: 

  

        De websites die op technisch niveau geanalyseerd zijn, zijn: 

De Ware Tijd:  http://dwtdatabase-com.web5.tempwebsite.net/website/home.asp?menuid=2 

Dagblad Suriname: http://www.dbsuriname.com/ 

De West: http://www.dewestonline.cq-link.sr/ 

Times of Suriname: http://www.surinametimes.com/index-

home.asphttp://www.surinametimes.com/index-home.asp 

Het volgende geldt voor alle vier de sites:  

  

·      De lay-out is vaak erg druk, inconsistent en niet van deze 

tijd. dwtonline.com lijkt hierbij het meest op sites zoals we ze in Nederland kennen. 

·      Kleuren zijn niet mooi. 

·      Lettertypes zijn 'verkeerd'. Deze twee punten moeten met een korrel zout worden 

genomen. Het zou kunnen dat Surinamers dit in hun cultuur mooier vinden. 

·      Alle sites linken naar hun webhoster/bouwer van de site, wat zeer ongebruikelijk 

is in Nederland 

·      De URL's zijn te complex. Wij verwachten als adres: 

<naamvandekrant>.<lancode>, zoalstrouw.nl etc. Doordat de URL zo complex is, is 

de website moeilijker te vinden voor zoekmachines alsGoogle. Dat heeft weer minder 

pageviews als resultaat. 

  

http://www.dbsuriname.com/ 

·      Bovenaan banners met animatie, midden op de pagina ook (onder Redactioneel) 

die ouderwets aandoen. 

·      Een klok op de website (iedereen heeft er een om z'n pols, een mobiel die de tijd 

aangeeft maar ook de computer zelf voorziet in een klok... waarom een op je site 

zetten, als krant. 

·      Download Wallpapers. Het lijkt wel Jamba. 

·      Breedte van de pagina is niet hedendaags. 

·      Kleurgebruik is droevig. 

·      De rubrieken rechts (links is logischer), de knopjes van deze rubrieken zijn erg 

jaren '60. 

·      Meer nieuws, staat helemaal onderaan. Zelfs onder de advertenties. Dat is te ver 

weg. 

·      Op de voorpagina geen zoekveld. Op de pagina van een artikel zelf wel. 

·      Zoekmachine werkt niet goed (kan niets invoeren, als ik er toch iets in zet na 

gepruts doet hij het niet). 

·      Flashplayer versie 7 benodigd (we zitten in 2009 op versie 10), dat versterkt het 

vermoeden dat de site zo'n 5 jaar geleden gebouwd is, en sindsdien niet verbeterd. 

·      De artikelen op de voorpagina zijn niet te openen door op de titel te klikken, je 

moet het linkje 'lees verder' hebben. 

·      URL's zijn wel goed ('Search Engine Optimalisation-friendly'). 

http://www.surinametimes.com/ 



 27 

·      Deze pagina doet me direct denken aan een reisbureau. Ook het tabje 'Waar wilt 

u naartoe' helpt hierbij. Verder de kleuren, het (complexe) logo, keuze van de kleuren. 

·      De voorpagina geeft niet meteen nieuws. Je moet eerst verder de site in. 

http://www.dewestonline.cq-link.sr/ 

·      De West maakt nog gebruik van frames om de site op te bouwen, heel erg 

ouderwets. 

·      Grote lappen tekst die niet opgemaakt zijn. 

·      Eigenlijk alles is verkeerd aan deze site. 

·      Traag. 

dwtonline.com 

·      URL is erg lelijk als je eenmaal op de site zit. 

·      Ze hebben een landing page, eerst dwtonline.com met een banner, dan naar de 

site zelf met de onleesbare URL. 

·      Deze website is de beste van de vier en mag ook vergeleken worden met een 

doorsnee Nederlandse nieuwssite. 

 


