Journalistiek in Kenia:

Hoezo persvrijheid?

Serge Mouthaan

Inhoudsopgave

Inleiding








pag.  4

Hoofdstuk 1: Geschiedenis van de pers in Afrika


pag.  8

§ 1.1 Afrikaanse pers voor de onafhankelijkheid



pag.  8

§ 1.2 Afrikaanse pers na de onafhankelijkheid



pag.  8

§ 1.3 Zelfcensuur







pag.  9

§ 1.4 Het democratiseringsproces





pag 10

§ 1.5 Effecten van persvrijheid





pag.10

Hoofdstuk 2: Persvrijheid bekeken vanuit de krantenwereld

pag.11

§ 2.1 Het medialandschap in Kenia





pag.11

§ 2.2 De pers








pag.11

§ 2.3 Televisie







pag.12

§ 2.4 Radio



 




pag.12

§ 2.5 Nieuwe media







pag.13

Hoofdstuk 3: Geschiedenis van de pers in Kenia



pag.14

§ 3.1 De pers in Kenia voor de onafhankelijkheid



pag.14

§ 3.2 Nationalistische pers versus koloniale pers



pag.14

§ 3.3 De pers in Kenia na de onafhankelijkheid



pag.17

§ 3.4 De hoofdrollen 







pag.18

Hoofdstuk 4: De pers in Kenia na democratisering


pag.20

§ 4.1 Toename van de persvrijheid





pag.20

§ 4.2 Nieuw persbeleid






pag.21

§ 4.3 Nieuwe regering, nieuwe hoop?




pag.22

Hoofdstuk 5: Journalistiek in Kenia anno 2006



pag.25

§ 5.1 Rapportage Freedom House





pag.25

§ 5.2 Rapportage Reporters Sans Frontières




pag.26

§ 5.3 Wetgeving







pag.26

§ 5.4 Professionele organisaties





pag.27

§ 5.5 Opleidingen en scholing





pag.29

Conclusie








pag.30

Bronnen / literatuurlijst






pag.31

Procesverslag








pag.33

Inleiding:

Als student journalistiek in Nederland ben ik gewend aan de hoge mate van persvrijheid. Voor mij is het vanzelfsprekend dat je als journalist zonder problemen overal tegen aan kan bemoeien. Dat blijkt ook uit het rapport van Repoters Sans Frontieres (RSF). Een Franse organisatie die elk jaar de persvrijheid van alle landen beoordeelt. Nederland staat net als vorig jaar op een gedeelde eerste plaats. Maar wat is vanzelfsprekend? In datzelfde rapport staat Kenia op een 118e plaats. Ik wil in mijn scriptie onderzoeken hoe het komt dat het niet goed gesteld is met de persvrijheid in Kenia. 

Bepaalde Afrikaanse landen hebben langere tijd in vrede, veiligheid, economische en politieke stabiliteit en democratische participatie geleefd en doen dat nog steeds. Waaronder ook Kenia, maar het land is nog verre van wat wij onder stabiel verstaan. Er is sowieso sprake van een hoge mate aan corruptie. Toch is het land redelijk ontwikkeld in relatie tot andere Afrikaanse landen. Wil dit dan zeggen dat journalisten hun werk goed kunnen uitoefenen? 

Volgens een ander onderzoek, van Freedome House, een organisatie die ook jaarlijks onderzoek verricht naar persvrijheid, schommelt het de laatste jaren tussen ‘not free’ en ‘partly free’ (Ik zal later in deze scriptie dieper ingaan op de kwalificaties die Freedom House en  RSF geven aan landen met betrekking tot persvrijheid). 

Het lijkt erop dat er een stijgende lijn in de Keniaanse persvrijheid zit, maar vorig jaar was er weer een terugval. Wat is daar de reden van en is zo’n terugval structureel? Is er de afgelopen jaren daadwerkelijk een betere situatie ontstaan voor de journalisten? Al met al stel ik mij de vraag: welke richting gaat het op met de persvrijheid in Kenia? 

Aanleiding:

Er bestaat een mogelijkheid voor mij om stage te lopen bij een krant in Kenia. Hierdoor is mijn interesse in de pers van dit land opgewekt. Ik vraag mij daarom af wat voor verschillen er zijn in het journalistieke klimaat tussen Nederland en Kenia. Door mij te verdiepen in de media van Kenia kwam ik een opmerkelijk bericht tegen. In maart 2006 vielen gemaskerde en gewapende mannen de kantoren van de Standard Group binnen, een van de belangrijkste mediagroepen in Kenia. Bij deze actie werden computers en andere spullen in beslag genomen. Er werden kranten verbrand en een aantal drukpersen moesten het ontgelden. Is zo’n actie een uitzondering? Of wordt de pers regelmatig aangepakt wanneer de overheid iets niet zint? Bij mij rees de vraag wat je als journalist in de praktijk aldaar kan tegenkomen? En hoe staan die bevindingen in verhouding tot wat je in Nederland als vanzelfsprekend beschouwt? Bijvoorbeeld met betrekking tot persvrijheid, corruptie en macht. Hoe kan je als journalist functioneren in een land als Kenia? Op deze vragen wil ik in deze scriptie een antwoord proberen te vinden.

Onderwerp:

Journalistiek in Kenia

Doelstelling:

Ik wil erachter komen hoe de journalistiek in Kenia functioneert. Met name wil ik inzicht krijgen in de persvrijheid van Kenia. Wat is de achtergrond van de huidige situatie. En wat zijn de laatste ontwikkelingen op het gebied van persvrijheid. 

Centrale vraagstelling: 

Bestaat persvrijheid in Kenia?

Deelvragen:

1. Hoe is de Afrikaanse pers ontstaan?

2. Hoe ziet het huidige medialandschap van Kenia eruit?

3. Wat is de geschiedenis van de journalistiek in Kenia?

4. Wat is de verhouding tussen de politiek en de mate van persvrijheid?

5. Met wat voor problemen hebben journalisten in Kenia te kampen?

Begripsbepaling:

Nation building:. 

Naam die Afrikaanse leiders gaven aan het opbouwen van een staat na hun onafhankelijkheid.

Development Journalism:
Kritische journalistiek met betrekking tot het ontwikkelen van een land. In de praktijk was het vaak anders: journalisten die geen kritiek willen of mogen uiten om het proces van nation building niet in gevaar te brengen.

Afrikanisatie:

Aan de Afrikaanse cultuur aanpassen.

Plan van aanpak:

Ik heb inmiddels een scriptie over journalistiek in Zuidelijk Afrika gelezen. Daarin heb ik het een en ander aan literatuur teruggevonden. Het zelfde geldt voor een andere afstudeerscriptie over de pers in Kenia. Daarnaast denk ik veel informatie te krijgen via het Afrika Studie Centrum te Leiden. Ik ga mij dus eerst goed inlezen met de verzamelde literatuur en daarna contact opnemen met diverse deskundigen. Ik vindt het belangrijk dat ik deskundigen vind die uit het land zelf komen of in het land werken. Mensen uit de praktijk, zoals Keniaanse journalisten en Nederlandse correspondenten. Ik denk ook meer deskundigen terug te vinden via de literatuur die ik ga lezen. Het blijkt dat er tal van organisaties zijn met betrekking tot de persvrijheid in de wereld. Waaronder Freedom House, Reporters Sana Frontiers en MISA. Deze organisaties brengen jaarlijks rapporten uit betreft persvrijheid in Kenia. Ik wil deze informatie gebruiken om een inzicht te krijgen in de persvrijheid in Kenia van de laatste jaren.   

De reflectie:

Deze reflectie zal ik opdelen in 5 hoofdstukken. Ik kies ervoor om het niet geheel in chronologische volgorde te verwerken. In het eerste hoofdstuk ga ik in op het ontstaan van de pers in Afrika. Ik wil aan de hand van dit hoofdstuk een duidelijk beeld schetsen wat de belangrijkste gebeurtenissen zijn geweest voor de ontwikkeling van de pers in Afrika. Om niet meteen te verzanden in alleen droge geschiedenis komt in hoofdstuk 2 het medialandschap van Kenia in beeld. In dit hoofdstuk zet ik uiteen welke media er zijn in Kenia. Ook zal ik duidelijk maken waarom ik voor deze reflectie de Keniaanse kranten heb gekozen en niet voor andere media zoals televisie en radio. In hoofdstuk 3 kom ik weer terug op een stuk geschiedenis, maar dan specifiek de geschiedenis van de pers in Kenia. In dit hoofdstuk komt de pers van voor- en na de onafhankelijkheid aan bod. In hoofdstuk 4 ga ik in op de periode van democratisering van Kenia en wat dat betekende voor de persvrijheid. Hier komen vooral de relatie van de eerste verkiezingen in een meerpartijenstelsel en de ontwikkeling van persvrijheid aan bod. Dit hoofdstuk sluit ik af met de laatste verkiezingen van 2002, het moment waarop voor de eerste keer na de onafhankelijkheid een oppositie partij aan de macht kwam en de hoop van de journalistiek op meer vrijheid. In het laatste hoofdstuk, deel 5 van deze reflectie zal ik aan de hand van interviews met Keniaanse journalisten, Nederlandse correspondenten en medewerkers van journalistieke organisaties de huidige situatie met betrekking tot persvrijheid beschrijven. In dit hoofdstuk komen wetten, journalistieke opleidingen, professionalisering van de Keniaanse pers aan bod. Ik zal de problemen blootleggen waar de journalisten in Kenia mee te kampen hebben. Verder komen hier de rapportages van Freedom House en RSF aan bod. 

Wat is persvrijheid

Persvrijheid is de vrijheid van drukpers, het grondrecht om gevoelens en gedachten openbaar te maken. In Nederland is de persvrijheid vastgelegd in artikel 7 van de Nederlandse Grondwet.

Artikel 7:
1. Niemand heeft vooraf verlof nodig om door de drukpers gedachten of gevoelens te openbaren, behoudens ieders verantwoordelijkheid voor de wet.

2. De wet stelt regels omtrent radio en televisie. Er is geen voorafgaand toezicht op de inhoud van een radio- of televisie uitzending.

3. Voor het openbaren van gedachten of gevoelens van andere dan in de voorgaande leden genoemde middelen heeft niemand voorafgaand verlof nodig wegens de inhoud daarvan, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet. De wet kan het geven van vertoningen toegankelijk voor personen jonger dan zestien jaar regelen ter bescherming van de goede zeden.

4. De voorgaande leden zijn niet van toepassing op het maken van handelsreclame.

Hoewel de Keniaanse grondwet bescherming biedt aan de vrijheid van meningsuiting, wordt de persvrijheid niet letterlijk in een clausule genoemd.

Grondwet Kenia Article 79:
1. Elk individu heeft zinder hinder recht op uitingsvrijheid, te weten; vrijheid van meningsuiting, vrijheid van ideeën- en informatiegaring en informatieverspreiding (of het nu gaat om communicatie tussen individuen onderling of naar het grote publiek toe).

2. Alles wat onder deze wet wordt gepubliceerd kan niet strafbaar zijn, door de overheid worden beperkt of verwijderd. Tenzij: (a) De veiligheid van het land, de publieke veiligheid, de publieke orde, de publieke  moraal of de publieke gezondheid ter discussie staan. (b) De reputatie rechten of vrijheden (privé leven) van anderen wordt aangetast, vertrouwelijke informatie wordt gepubliceerd, de autoriteit en onafhankelijkheid van het gerechtshof worden beïnvloed of de normale administratieve en technische voortgang van telecommunicatie (telefoon, telegrafie, post, radio en televisie) wordt aangetast. (c) Het algemene publiek of ambtenaren van een lokale autoriteit gehinderd of beperkt worden terwijl de reden hiervoor niet te rechtvaardigen is in een democratische maatschappij. 

Het belang van persvrijheid voor de journalistiek

Vrijheid van meningsuiting is de vrijheid van burgers om hun overtuigingen kenbaar te maken, zonder voor vervolging door de staat te hoeven vrezen.Vrijheid van meningsuiting wordt vaak gezien als een belangrijk onderdeel van democratieën. De vrijheid om zonder angst voor vervolging je mening te kunnen uiten staat expliciet vermeld in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. In de Nederlandse Grondwet staat de vrijheid van meningsuiting  als vrijheid van drukpers. Persvrijheid, de vrijheid om journalistiek te bedrijven en te publiceren, is een onmiskenbare factor voor een goede werking van de journalistiek. Deze factor is in de meeste westerse landen gegarandeerd in de grondwet. In 21e eeuw is in de westerse wereld de opvatting algemeen geworden, dat de journalistiek onmisbaar is geworden voor het functioneren van een democratische maatschappij, en deels doorlopend kritisch volgen van en vrij berichten over elke vorm van macht, of deze nu politiek, financieel, economisch of militair is.

Hoofdstuk 1: Geschiedenis van de pers in Afrika.=====MMM

Ontstaan van de pers in Afrika.
In dit hoofdstuk wil ik het ontstaan van de pers in Afrika in het algemeen vertellen. De Keniaanse pers en dat geldt voor gehele pers in Afrika moet in het licht worden gehouden van het koloniale verleden van dit grote continent. De huidige situatie waarin de Afrikaanse pers verkeerd heeft alles met deze periode te maken. 

Volgens Kussendragers en Meulenberg (1996, p.9) kan de geschiedenis worden verdeeld in drie perioden. Namelijk: voor onafhankelijkheid, de eerste decennia na onafhankelijkheid en de liberalisatie en democratisering van de jaren negentig. 

§ 1.1 Afrikaanse pers voor de onafhankelijkheid.

Voor de onafhankelijkheid bestonden er twee media systemen in Afrika: de koloniale pers en de Nationalistische pers. De koloniale pers richtte zich op de kolonisatoren en de enkele ‘ontwikkelde’ Afrikanen. Omdat deze pers gesticht was door de koloniale bestuurders, religieuze leiders en het bedrijfsleven was deze bijna geheel georiënteerd op de elite. De rol van de media was gebaseerd op het verdedigen van de belangen van de regering en de het doen voortduren van het koloniale bewind. 

De nationalistische pers, daarentegen, schreef wel degelijk over de problemen waar de bevolking mee werd geconfronteerd. De leefomstandigheden in het achterland, ontberingen in de mijnen en op de plantages en de strijd om onafhankelijkheid waren onderwerpen die ruim aanbod kwamen in de pers. De Afrikaanse pers speelde voor de onafhankelijkheid een belangrijke rol als waakhond. In de jaren kort voor onafhankelijkheid speelde een aantal belangrijke ontwikkelingen. Afrikanen werden meer politiek bewust, Afrikaanse leiders kregen een gezicht en de roep om economische, politieke en culturele vrijheid werd luider. Veel van deze nationalistische leiders richtte kranten op om zodoende het volk te mobiliseren  tegen het koloniale bewind en de onrechtvaardigheid te strijden. Een voorbeeld uit Kenia hiervan is Mwigwithania, de krant van Keniaas eerste leider na onafhankelijkheid Kenyatta. (Kussendragers en Meulenberg, 1996)

§ 1.2 Afrikaanse pers na de onafhankelijkheid.

De ontwikkeling van de Afrikaanse pers en journalistiek is direct verbonden met de politieke en sociale hervormingen en het ontstaan van het nationalisme. Na onafhankelijkheid, tussen de jaren ’50 en ‘60 hadden de meeste nieuwe leiders geen behoefte aan kritische pers. Sommige media verdwenen: of ze vertegenwoordigde de koloniale macht en verloren daarom hun reden van bestaan of ze maakten deel uit van de nationalistische pers die zijn nut had bewezen. Andere media werden gewoon stopgezet. Vanaf nu werd er van de journalisten verwacht dat ze de nieuwe machthebbers zouden ondersteunen met het opbouwen van de natie, nation building. Nationale eenheid en nationale identiteit waren hierbij de sleutelwoorden en van de media werd verwacht dat ze hierbij een belangrijke rol zouden spelen.

Nation Building, een beschrijving volgens Ehiedu en Iweriebor:“This is the process by which the state, leaders, and people of new society attempt to create integrative political, economic, and social institutions and common attitudes, outlooks, feelings, and indentity among the people. This should result in the emergence of nationhood.” (Africa, Contemporary Africa, p174, 2003)

Volgens Ehiedu en Iweriebor wilden sommige Afrikaanse landen, waaronder Kenia, kritiek en negatieve geluiden ten opzichte van de overheid minimaliseren: “The leaders thereby made the processes of national integration even more complicated and sometimes voilent and destructive. Thus the leaderschip’s role in promoting positive processes and events, and minimizing and containing negative perspectives, actions, and events are crucial to the advancement or retardation of the processes of national integration.” (Africa, Contemporary Africa, p 179, 2003)

De nieuwe leiders gaven hoge voorrang aan het proces van nation building. Om de onafhankelijkheid te consolideren, etnische tegenstellingen te overbruggen en de onderontwikkeling te overwinnen, dienden alle inspanningen gericht te worden op nationale eenheid en economische ontwikkeling. Een onafhankelijke pers was in de ogen van de leiders een gevaar en zou die eenheid wel eens kunnen verstoren. Politiek pluralisme en persvrijheid was een luxe die jonge landen zich niet konden veroorloven. Al snel werd de onafhankelijke media het zwijgen opgelegd en de informatievergaring onder overheidscontrole gesteld. Formeel stonden de media in dienst van het algemeen belang en in feite werden ze een spreekbuis van de machthebbers. (Van Kessel, 1997) 

§ 1.3 Zelfcensuur.

In de dagelijkse praktijk accepteerden de journalisten deze ideologieën vrij gemakkelijk. De meeste journalisten konden zich wel vinden in het uitgangspunt dat je geen publiciteit geeft aan machtsmisbruik en corruptie en geen kritiek geeft op de overheid. Kritiek geven werd gezien als een aanval op de nationale belangen en werd gezien als niet patriottisch. Een aantal journalisten overwogen zelfs zelfcensuur als een voorwaarde voor democratie

De media werd gezien als een belangrijk instrument voor de promotie van nationale ontwikkeling en als versneller van het modernisatie proces, wat beschouwd werd als essentieel voor de ontwikkeling van nieuwe naties. Dit alles werd gesteund door westerse geleerden en westerse organisaties als UNESCO. Zij spraken van development journalism. Het ging hierbij niet om het brengen van positief nieuws. Journalisten werden geacht ontwikkelingsprojecten te kritisch te bestuderen, maar in de praktijk werkte dat toch anders. De meeste media waren eigendom van de overheid of multinationals die er belang bij hadden goede relaties te onderhouden met andere overheden. De overheidscontrole op de media beperkte de persvrijheid bijna tot het nulpunt. Het kwam erop neer dat journalisten zich nauwelijks kritisch konden uitlaten over ontwikkelingsprojecten.    

De steun voor nationale ontwikkeling, de neiging naar zelfcensuur en de promotionele rol voor de journalistiek zonder enige persvrijheid resulteerde in een eigengemaakte cultuur van stilte. Journalisten werden spreekbuizen van de overheid. De media was een verlenging van de heersende politieke partij en was haast geen verspreider van informatie. De nieuwe Afrikaanse pers had een van de functies verloren die zij voor onafhankelijkheid wel bezat: een kritische deelnemer in de samenleving met een redelijk openvizier voor de problemen waar de bevolking mee werd geconfronteerd. Het leek in feite meer op de koloniale pers van voorheen.  De geschiedenis van die dertig jaar, van de jaren ’60, ’70 en ’80, laat zien dat de overheden in staat waren om zonder noemenswaardige oppositie te opereren. Er bestond een zelfvoldane elite die vrij was wetten te maken en breken, zichzelf door corruptie te verrijken en die het bedrijven van vriendjespolitiek als normaal beschouwde. Dit alles zonder de ongewenste kritische houding van journalisten. (Kussendragers en Meulenberg,  1996)

§ 1.4 Het democratiseringsproces.   

Na de Koude Oorlog is het proces van Nation building voorbij. In deze periode, eind 1989, veranderde de internationale politieke verhoudingen over de gehele wereld. Internationale donoren vroegen nu economische en politieke hervormingen als een voorwaarde voor economische ondersteuning aan Afrikaanse landen. Dit alles in het kader van internationale stabilisering. Afrikaanse leiders keken nu kritisch naar hun eigen rol als landsbestuurders. Het Internationale African Leadership Forum in Oeganda was een doorbraak. De conferentie maakte duidelijk het niet erkennen van democratische en fundamentele menselijke rechten en de nadruk van Afrikaanse leiders op onderdrukking en militievorming bij hebben gedragen aan de grote onveiligheid in Afrika. De druk van buitenlandse donoren om de politiek en economie te liberaliseren hebben geleid tot politieke veranderingen. Veel Afrikaanse landen schakelden over op een meerpartijensysteem en stonden nu open voor democratische veranderingen. (Keller, 1995)

Na de invoering van een meervoudig partijenstelsel werd het voor de oppositie mogelijk om beetje bij beetje de weg naar persvrijheid vrij te maken. Maar de realiteit bleef of is nog steeds zo, dat wanneer het echt om belangrijke zaken gaat, zoals drugs, corruptie , moord of verkiezingen, persvrijheid toch weer het onderspit delft. Het is dus een beperkte persvrijheid die de media in de meeste Afrikaanse landen heeft gekregen.

§ 1.5 Effecten van persvrijheid.
Na jaren geleefd te hebben in een samenleving met een autoritaire overheid is niet altijd even gemakkelijk om met die nieuw verworven vrijheden om te gaan. Veel serieuze Afrikaanse journalisten vinden dat er aantal negatieve gevolgen aan die verworven vrijheiden kleven. Er zijn veel nieuwe kranten op de markt gekomen die veelal uit politieke of commerciële motieven voort zijn gekomen. De media passen nauwelijks professionele journalistieke criteria toe. Veel van deze kranten zijn erop gericht om sensationeel nieuws te brengen. Nog een negatief effect is dat dit soort journalistiek ver reikende politieke en sociale consequenties kan hebben. Wanneer de pers de journalistieke basisregels van check en dubbel check, eerlijkheid en nauwkeurigheid aan de laars lapt, de geloofwaardigheid van diezelfde pers verdwijnt. Hier maakt op haar beurt de overheid weer gebruik van om weer bepaalde restricties aan de journalistiek op te leggen. (Kussendragers en Meulenberg,  1996)

Hoofdstuk 2: Persvrijheid bekeken vanuit de krantenwereld.

Ik zet in dit hoofdstuk het medialandschap van Kenia uiteen. Hiermee wil ik laten zien wat er aan media in Kenia te vinden is, zodat er een duidelijk beeld ontstaat over welke media Kenia bestaan. Hierdoor moet het duidelijk worden hoe pluriform de media in Kenia is. Ik ga mij in deze scriptie vooral richten op de schrijvende pers, omdat die het belangrijkste is geweest voor de ontwikkeling van de journalistiek in Kenia en andere Afrikaanse landen. De geschreven pers is niet geheel onafhankelijk en pluriform zoals uit dit hoofdstuk zal blijken, maar de Keniaanse televisie- en radiozenders zijn dat nog minder.    

§ 2.1 Het medialandschap in Kenia.

Er bestaat een grote diversiteit aan media in Kenia en die is nog steeds groeiende. Naast verschillende grote dagbladen zijn er legio tijdschriften en andere soort publicaties. Alle media in Kenia hebben zo hun eigen problemen. De schrijvende pers zit vooral met het probleem van analfabetisme, ongeveer 15% van de totale bevolking, en het grote aantal inheemse talen dat in Kenia worden gesproken. Verder is het dagbladen landschap niet echt pluriform. Er is te veel belangenverstrengeling. De televisie heeft weer met andere problemen te kampen. Er zijn een aantal televisie zenders in Kenia, waarvan twee met nationaal bereik. Deze twee landelijke zenders, The Kenya Broadcasting Corporation (KBC) en de Kenya Telivision Network (KTN), zijn eigendom van de overheid en de voormalige regeringspartij KANU. Hierdoor krijgen de Kenianen een te gekleurd beeld. Wat ook niet vergeten mag worden, is dat veel Kenianen een televisie niet kunnen betalen en dat elektriciteit op het platteland vaak niet beschikbaar is. Wat betreft de radiofrequenties, die zijn alle in het bezit van de Overheid. Dus ook al heeft de radio het grootste bereik onder de bevolking, door de overheidscontrole is er totale afhankelijkheid.  (Democracy in Kenya, 2001)

§ 2.2 De pers.

Er zijn vier grote dagbladen in Kenia:

· The Daily Nation, opgericht in 1960 en gepubliceerd door de Nation Media Group (NMG). De krant stond tijdens het regime van voormalig president Daniel Arap Moi aan de kant van het volk, maar wordt nu gezien als steun betuiger van de huidige NARC regering. De NMG bezit ook Nation TV en radio en weekblad The East Africa. De NMG is het grootste mediahuis in Oost- en Centraal Afrika.

· The Standard werd opgericht in 1902. Tegenwoordig staat de Standard het meest kritisch tegenover de overheid. De krant is in het bezit van een aantal zakenlui die nauwe banden hebben met voormalig president Moi.

· People Daily werd opgericht in 1992. De krant is in het bezit van oppositie leider Kenneth Matiba.

· Kenya Times werd opgericht in 1983 door de Kenya African National Union (KANU), de partij van voormalig president Moi.  

Een probleem in Kenia is dat de kranten alleen in de twee officiële  talen Kiswahili en het Engels worden gepubliceerd en dat terwijl er ongeveer 45 verschillende inheemse talen worden gesproken. ( Levi Obonyo, 2002) Hierdoor is het erg lastig voor de kranten om de meeste mensen te bereiken. Voor een groot deel van de bevolking is een krant ook te duur, maar op straat kunnen de mensen de krant samen voor een klein bedrag lezen. Het distributie systeem is een ander probleem voor de kranten. Het is door de slechte infrastructuur haast onmogelijk om de bevolking op het platteland te bereiken.

§ 2.3 Televisie

The Kenyan Broadcasting Corporation (KBC) is de grootste televisiezender in Kenia en de enige zender met een landelijk bereik. De zender is in het bezit van de overheid en word ook gecontroleerd door de regering. Het is een publieke zender die gefinancierd werd door belastingeld. KBC’s doel is om te informeren, te onderwijzen en te vermaken, maar fungeert ook als spreekbuis van de machthebbers. Het beheert radio- en televisiestations en de eerst vooral onkritische houding vanuit de overheid is nu wat meer evenwichtig geworden. De KBC is opgericht in 1961 en in 1964 werd de zender genationaliseerd door een wetswijziging. Vanaf dat moment heette de zender The Voice of Kenya. Later werd de naam weer veranderd in KBC. De bevolking van het platteland kan alleen KBC ontvangen. Ook al is KBC sinds 1989 grotendeels een commerciële onderneming, toch blijft de link met de overheid bestaan. KTN dat sinds 1990 uitzendt, behoort tot de Kenya Times Media Trust. Deze organisatie is opgezet door de KANU en heeft dus ook banden met de politiek.
· De nationale zender KBC bestaat uit KBC Channel 1, Pay Television Channel 2 en Entertainment Metro Television Channel 31.

· Nation TV is eigendom van NMG, dezelfde eigenaar van de Daily Nation en de East African, en zend uit sinds 1999.

· Kenya Television Network (KTN) was het eerste particuliere televisie station. Het kreeg in 1989 toestemming om uit te zenden in Nairobi. De zender is eigendom van de mediagroep die ook de Standard in hun bezit hebben. Deze groep heeft nauwe banden met voormalig president Moi.

· Citizen TV is eigendom van zakenman Samuel Macharia die pro-overheid is. (Guy Collender, 2006)

§ 2.4 Radio.
De radio is het meest invloedrijke medium van Kenia, omdat de radio het grootste bereik onder de bevolking heeft tot in de meest afgelegen plekken. In tegenstelling tot de televisie die geconcentreerd is in de steden en vooral voor de rijkere mensen toegankelijk is. Er zijn meer dan 20 FM radio stations die vooral opereren in Nairobi en omgeving. De uitzendingen van de meeste commerciële zenders bestaan voornamelijk uit entertainment programma’s. (Guy Collender, 2006)

Waar de verscheidend aan talen en de distributie de problemen vormen voor de kranten, televisies te duur zijn, is de radio voor bijna iedereen toegankelijk, waar dan ook. Vandaag de dag zijn radio’s goedkoop en op bijna elke straathoek te verkrijgen. Maar de overheid heeft de controle over de radiofrequenties, omdat zij maar al te goed beseffen dat je met radio het grootste bereik hebt. De eerste nieuwe radiostations kregen alleen een vergunning voor Nairobi en zijn dus niet op het platteland te ontvangen. (Levi Obonyo, 2002)

The ministery of Information is responsible for awarding permits for broadcasting while the Communication Commission of Kenya allocates the frequencies. The airwaves were liberalised in the early 1990’s, but there is no broadcasting legislation or regulatory system in place. The awarding of permits and frequenties is carried out on an ad-hoc basis with no clear pattern and very selectively. (MISA, p 6, 2005)

§ 2.5 Nieuwe media.

De meeste media maken gebruik van een website, maar die zijn nog niet van veel betekenis.

Internet is wat betreft een pluriform medialandschap nog niet belangrijk op dit moment. Omdat er nog maar rond 400.000 internet gebruikers zijn in Kenia is het bereik onder de bevolking erg laag. In de landelijke gebieden is internet nauwelijks beschikbaar. (MISA, p5, 2005)

  
  

Hoofdstuk 3 Geschiedenis van de pers in Kenia.

Het is belangrijk om te weten in welke omstandigheden de kranten in Kenia zijn ontstaan. En om de huidige situatie van de Keniaanse pers te begrijpen moet je de achtergrond weten, de historische gebeurtenissen waaronder de pers zich heeft ontwikkeld. Hoe kranten ten opzichte van elkaar functioneren heeft alles te maken politiek, cultuur en de sociale maatschappij. In dit hoofdstuk laat ik zien hoe de pers in Kenia op gang is gekomen en welke gebeurtenissen hierbij een rol speelden.

3.1 Pers in Kenia voor de onafhankelijkheid.

Op de beruchte Koloniale Conferentie van Berlijn (1884) werd het lot van Afrika in Europese handen gelegd. Met de liniaal over de landkaart werden grote delen van het continent verdeeld onder zeven imperialistische Europese grootmachten. Zo kwam Kenia eerst in het bezit van Duitsland. Later in 1895 kwam Oost-Afrika in Britse handen, samen met het ernaast liggende Oeganda. In 1920 kreeg Brits Oost-Afrika de naam Kenia en werd het land onderdeel van het Britse koloniale imperium, het Gemenebest. 

De bloei van Oeganda is de oorzaak geweest van de ontwikkeling van Kenia en daarmee van de Keniaanse pers, Het rijke buurland had koffie, thee en katoen dat via de zee naar het moederland moest worden vervoerd. De Britse regeerders besloten 1895 tot de aanleg van een spoorlijn. Deze kreeg al snel de naam ‘Lunatic-Line’, omdat de bouw ervan aan duizenden arbeiders het leven kostte. De lijn liep van Mombasa aan de kust van Kenia naar Port Florence, het latere Kisumu, aan Lake Victoria. De spoorlijn legde het rijke achterland van Kenia en Oeganda bloot voor handel en landbouw. Zij werd de informatie-as en verbond de plaatselijke administratie met de handel, de informatiebron met de gebruiker. De aanleg betekende een stimulans voor de komst van blanke immigranten en trok een grote groep Aziaten, voornamelijk uit India, naar Oost-Afrika als spoorwegarbeider. 

3.2 Nationalistische pers versus koloniale pers.

Uit de ontstane informatie-as ontstonden in 1899 in Mombasa the East African en Uganda Mail, meer een soort correspondentiebladen dan kranten. Drie of vier jaar later richtte de Indier Ali Jeevanjee the African Standard op. De Indier had reeds een fortuin verdiend aan de handel met het spoorwegpersoneel en zag wel wat in de media. Toen hij echter verantwoordelijk werd gehouden voor de redactionele inhoud van de krant kwam zijn ware professie naar boven. Hij was meer zakenman dan journalist. Hij verkocht in 1905 de krant aan de Britse Mayer en Anderson. Deze herdoopten de periodiek in East African Standard en trokken in 1910 driehonderd mijl landinwaarts. Zij vestigden zich in een stationsdorp langs de spoorlijn: Nairobi. De East African Standard werd een dagblad en had alleen concurentie te duchten van het weekblad the Leader of British East Africa dat in 1908 was opgericht. In 1923 werd deze concurrent opgekocht door The Standard, waardoor zijn een monopolistische positie innam in de blanke pers van Kenia. Tot aan de Eerste Wereldoorlog hebben nog enkele bladen het daglicht gezien. The Mombasa Times, Globe Trotter, en voor de Indische bevolkingsgroep kwam the Indian Voice of Brittish East Africa, Uganda and Zanzibar. Allemaal hebben ze echter dat daglicht voor maar korte duur gezien. The Standard is verreweg de belangrijkste geweest. Zij was vanaf haar ontstaan tot na de onafhankelijkheid in 1963 de spreekbuis van de kolonisten. Het blad

kon extreem conservatieve tendenzen niet ontzegd worden. Het keerde zich tegen onafhankelijkheid en schreef over Kenianen als ongeciviliseerde wilden. 

De tijd tussen de twee wereldoorlogen, het Interbellum, werd gekenmerkt door de opkomst van inlandstalige bladen met een nationalistische inslag. De eerste uitingen van verzet tegen de Engelse overheersing. De eerste inheemse publicatie was Tangazo. Het blad verwoordde begin jaren twintig heel voorzichtig de mening van de Young Kikuyu Association, een Afikaanse actiegroep die de grootste inheemse bevolking van Kenia vertegenwoordigde. Deze organisatie had zich gekeerd tegen enkele politieke beslissingen van de Britse bestuurders. De oprichter en leider van de organisatie Harry Thuku werd gearresteerd en het blad verdween in 1922. Belangrijk bij het verschijnen van Tangazo was de reactie van de Engelsen door het in het leven roepen van Habari. Deze werd gelanceerd met als doel een tegenhanger te zijn van Tangazo. De Afrikaanse bevolking was echter niet in het minst geinteresseerd in de overheidspropaganda waaruit Habari grotendeels bestond. Habari bloedde dood rond 1930.  (Baud Schoenmeackers, 1988)

In 1928 lanceerde Kikuyu Central Organisation de Mwigwithania. Aan het hoofd stond de populaire Jonhston Kamau, die later bekend zou worden als Yomo Kenyatta, de eerste onafhankelijke Keniaanse president. De komst van Mwigwithania was het begin van een ondergronds politieke campagne tegen de koloniale verdrukking. Vaak riep de krant het volk op om te protesteren. Het koloniaal bestuur kreeg hier echter geen vat op, omdat ze de etnisch Afrikaanse krant niet konden ontcijferen en dus niet wist wanneer en hoe de politieke activiteiten zouden plaatsvinden. Het blad werd uiteindelijk in 1940 verboden en Kamau vetrok naar Engeland. 

Ook onder de grote groep Indiers klonken in de nadagen van de Eerste Wereldoorlog anti koloniale geluiden in de pers. In 1926 werd de Kenya Daily Mail opgericht en in 1932 kwam het weekblad Colonial Times tot leven. Deze krant werd 1952 geleid door de in 1965 vermoorde Pio Pinto. Beide kranten waren op zijn zachts gezegd niet pro-Brits. 

Intussen zat The Standard ook niet stil. De krant werd in de jaren dertig door de koloniale overheid benaderd voor het uitgeven van een blad. Dit zou moeten dienen als spreekbuis voor het verzet tegen de overheid en het steeds sterker wordende nationalisme. Op die manier kon overheid de nationalisten beter onder controle houden. De East African Standard Group kwam in 1939 met het Swahili blad Baraza, dat in de jaren veertig stevig uitgroeide en vanaf 1961 volledig door Afrikanen werd bemand. De machthebbers waren erg tevreden met Baraza, want hoe onafhankelijk het blad ook leek in zijn pro-nationalisme, voor zijn nieuwsvoorziening was de krant toch afhankelijk van de diensten van The Standard. 

Na de oorlog deed de inlandse pers steeds meer van zich horen. Het nationalisme werd gevoed door de publicaties. De meeste uitgaven kwamen uit de Kikuyu hoek en werden volledig gesteund door de politieke vleugel van de Kikuyu de Kenya African Union (KAU). Tegen de tijd van de Mau Mau opstand (1952) werden veertig van dergelijke in hoofdzaak gestencilde publicaties geteld. 

Een gewapende vleugel van de nationalisten trok in de bossen rond Mount Kenya en in de flanken van het Aberdare gebergte en begon de gewapende strijd voor onafhankelijkheid. Deze guerrilla strijd, de Mau Mau oorlog, heeft 13.500 Afrikanen het leven gekost. De pers, met name de Kikuyu bladen waren zeer belangrijk voor de strijd. Coleman omschreef: “The rapid development of a communication network among the Kikuyu was one of the critical factors in the nationalist build-up eventuating in the Mau Mau movenment.” (Wilcox, 1975)

Het blad Mumenyezeri kwam zeven jaar uit (van 1945 tot 1952) en werd geleid door enkele kopstukken van de KAU. In 1952 zag de koloniale overheid geen andere uitvlucht dan het afkondigen van de noodtoestand. Hierdoor werden de meeste publicaties verboden. Dit betekende bijna de doodsklap voor de inlands pers. Ongeveer vijftig Afrikaanse kranten werd de mond gesnoerd. Deze aan de noodtoestand gekoppelde persbreidel duurde tot oktober 1960. 

De noodtoestand betekende een breuk in de ontwikkeling van de inlandse pers. De ontstane leemte trachtte de overheid in te vullen met het uitgeven van vier eigen districtsbladen en regionale maandbladen in verschillende inheemse talen, het Kikuyu, Luo en Kikamba. Voor dat doel werd de Kenya Vernacular Press Company opgericht. Het was duidelijk dat aan dit groots opgezette plan niet zozeer de zorg voor de inlandse pers ten grondslag lag als wel de beinvloeding van de inlandse bevolking. 

De noodtoestand had echter niet de complete inlandse pers van de bodem gevaagd. In 1957, na het neerslaan van de Mau Mau opstand bleef de noodtoestand regionaal van kracht. En vonden de eerste beperkte verkiezingen plaats. De twee persorganen van twee verkiezingskandidaten hadden de noodtoestand overleefd. Tom Mboya, vakbondsleider, had het weekblad Mzangi Kazi tot zijn beschikking en Oginga Odinga, een oud strijdmakker van Kenyatte, het weekblad Nyanza Times.  

De belangrijkste organisatie die in 1959 het Keniaanse perstoneel besteeg was East African Newspapers ltd van Charles Hayes. Zijn drukkerij en weekblad werden opgekocht door Aga Khan, de geestelijk en zakelijk leider van Ismaili gemeenschap. Een belangrijk deel van gemeenschap bevindt zich in Oost-Afrika, daarom zijn de motieven van Khan om in Kenia een krant groot te maken ideologisch en commercieel. De Nation Group was geboren. Zijn grootse aanpak met de Nation Group bracht journalistieke vakbekwaamheid en technische vooruitgang. Een nieuwe ervaring voor de pers in Kenia.  Ook nieuw was de amusementsfunctie die Khan aan zijn kranten gaf. Bovendien zag de toekomst van de Nation Group er rooskleurig uit, vanwege het schone koloniale verleden. Sterker nog, vanwege het ontbreken daarvan en het pro- nationalistische standpunt dat de kranten innamen. (Schoenmaeckers, 1988) 

In 1960 had de Nation Group de volgende uitgaven:

Dagbladen:

2 Daily Nation

3 Taifa Leo (Swahili editie)

Weekbladen: 

4 The Nation

5 Tafia

De laatste twee titels werden eind 1960 omgedoopt in respectievelijk Sunday Nation en Taifa Kenya.

Tevens verscheen in 1960 het partijblad van de uit de KAU gegroeide Kenya African National Union (KANU). Kenia stond aan de vooravond van de onafhankelijkheid. 

3.3 De pers in Kenia na de onafhankelijkheid.

Vanaf 1963 was de onafhankelijkheid van Kenia een feit en werd de macht overgedragen aan de Kenya African National Union (KANU). The KANU stond aanvankelijk onder leiding van  Jomo Kenyatta, grondlegger van een onafhankelijk Kenia. Vanaf de dood van Kenyatta in 1978 nam Daniel Arap Moi de macht over. Hij bleef uiteindelijk president tot 2002. In de periode tot 1992 was er in Kenia geen sprake van een meer- partijenstelselsysteem. Kenia ging dus, zoals de meeste Afrikaanse landen, van een koloniaal regime naar een autoritair regime onder leiding van één partij de KANU. Met een autoritaire overheid aan de macht kon zich geen democratische samenleving ontwikkelen en dus ook geen vrije pers. De machthebbers wilden onder het mom van nation building de touwtjes in handen houden, wat voor de pers resulteerde in een cultuur van zelfcensuur.   
George Githii, voormalig hoofdredacteur van de Nation, kwam met het begrip ‘overlevingscriterium’. Dit criterium legde volgens hem erg strikte en bijna onveranderbare beperkingen op de vrijheid van een Afrikaanse journalist. Deze werd voor de keuze gesteld tussen de waarheid publiceren aan de ene kant en overleven aan de andere kant. Meestal wist Githii hoe ver hij kon gaan en koos hij de kant van overleven; een fraai eufemisme voor zelfcensuur. (Schoenmaeckers, 1988)

Eigenlijk werden degene, voor 1992, die te veel kritiek durfden te uiten op nationale onderwerpen de mond gesnoerd. In deze periode, van 1960 tot en met begin jaren 90, werden journalisten opgepakt en vastgezet, voor de rechter gesleept, verbannen en lastig gevallen of bladen of kranten werden door de overheid geconfisqueerd.

Om hetzelfde lot te voorkomen zoals bovengenoemde mogelijke consequenties kozen veel journalisten een veiligere optie; zelfcensuur. Begin jaren tachtig was er in Kenia sprake van een hoge politieke rivaliteit die eindigde in een coupe poging. Deze poging om de zittende regering omver te werpen, zorgde voor nog meer spanning tussen de pers en de autoriteiten. Zelfs de gematigde kranten, ondanks hun zelfcensuur,  werden aangevallen door leiders die het gevoel hadden dat ze niet werden gerespecteerd, verkeerd geïnterpreteerd of genegeerd. In de tweede helft van de jaren tachtig was de kritiek van de machthebbers vooral gericht op de buitenlandse, vooral Britse, pers. De Keniaanse overheid beweerde dat de buitenlandse pers de rest van de wereld een verkeerd beeld gaf van de gebeurtenissen in het land. Dit leidde in 1988 zelfs tot deportatie van een Britse journalist. (Democracy in Kenia, p243 / 244, 2001)

Na de Koude Oorlog is het proces van Nation building voorbij. In deze periode, eind 1989, veranderde de internationale politieke verhoudingen over de gehele wereld. Veel Afrikaanse landen schakelden over op een meerpartijensysteem en stonden nu open voor democratische veranderingen. (Keller, 1995) 

3.3 De hoofdrollen.

De tijd dat Kenyatta aan de macht was, werd gekarakteriseerd door een minder streng mediabeleid. Althans van de President zelf. Het beleid naar de pers onder Moi was heel anders, maar dat wil niet zeggen dat onder Kenyatta niets gedaan werd om de pers onder controle te houden. (Levi Obonyo, p2, 2002)

Toen Kenia staatsrechtelijk onafhankelijk werd, was er in het land slechts een krant in Afrikaanse handen: The Nyanza Times van Oginga Odinga. De Standard en de Nation speelden nog steeds de hoofdrollen op het perstoneel. Verwoed werden er pogingen gedaan om een grotere onafhankelijke inheemse pers van de grond te krijgen. Oud redactueur van de Colonial Times Pio Pinto en Oginga Odinga, gesteund door Kenyatta en diens dochter Margaret, stichtten de Pan African Press (PAP). De Nyanza Times werd overgenomen en het weekblad Sauti y Mwafrika en de tweewekelijkse periodiek Pan Africa rolden van de persen van de PAP.

Een lang leven leek de PAP niet beschoren. In 1965 werd Pio Pinto vermoord en een paar jaar later splitste Oginga Odinga zich af van de regeringspartij. Alle inspanningen ten spijt ging het jaar daarop de PAP failliet. De pers in Kenia werd vanaf de onafhankelijkheid bepaald door The Standard en de Nation. (Schoenmaeckers, 1988)

The Standard

In de beginjaren van het onafhankelijke Kenia was niet duidelijk welke persorganisatie waar stond in haar relatie tot de overheid. The Standard was daarin nog het duidelijkst. Doorwrocht van zestig jaar kolonialisme, zes decennia de meningen van de blanke overheersers verkondigen, betekende voor The Standard een verplichte koersverandering. Nu hadden de Kenianen de touwtjes in handen. Maar een dergelijke wijziging moest en kon voor de Britten niet al te snel gaan. In de ingekaderde kop op de voorpagina had The Standard op onafhankelijkheidsdag het Britse wapenschild afgedrukt. Uit behoudzucht en uit arrogantie tegenover de nieuwe machthebbers. Tot 1965 bleef de redactie dan ook geheel in blanke handen en nog jaren daarna werd journalistiek bedreven bedereven volgens oud Engelse spelregels. Eind jaren zestig, toen de krant werd overgenomen door de Engelse multinational Lonrho, voer de hoofdredacteur Kenneth Bolton een enigszins gewijzigde koers. Hij ging zich op een ander lezerspubliek richten. Bolton zag een gaatje in de lezersmarkt. The Standard moest de krant worden van het Afrikaanse establishment, de blanken en een groot deel van de Aziatische bevolking. 

Een groot deel van de Afrikaanse middle- en upperclass  zat in het politieke circuit en het was onvermijdelijk dat politieke figuren zich zouden bemoeien met de redactionele inhoud. The Standard zat er niet mee, want de krant hoefde niet werkelijk haar politieke koers te wijzigen. Zij bleef de overheidssteunende krant. Alleen de huidskleur van de regeerders was anders. 

The Nation

De Nation heeft altijd een wat mindere duidelijke houding gehad tegenover de regering. Ontstaan net voor de onafhankelijkheid torste de Nation geen zwaar koloniaal verleden met zich mee. Zo kon de krant met een gerust hart achter de naar onafhankelijkheid hunkerende nationalisten scharen. Op poten gezet door de Engelsen streefde de Nation naar een Afrikanisatie van de Keniaanse pers. Eind jaren zestig was de redactie grotendeels in zwarte handen.

De Nation voerde een politiek die de Kenianen wel aansprak. Enerzijds was er de steun voor de nationalisten en vrijheidsstrijders van het eerste uur, waaronder Kenyatta en de zijnen die uiteindelijk de macht in handen namen. Deze kenden de krachten van een goed functionerend mediasysteem uit de tijd dat zij zelf nog als onafhankelijkheidsstrijder de Britten via de pers te lijf gingen. Aan de andere kant waren daar de Kenianen die teleurgesteld de tweede helft van de jaren zestig tegemoet zagen. De bevrijding van het Britse juk had niet gebracht waarop zij hadden gehoopt. De Nation was ook deze groep welgevallig. 

De Nation werd geaccepteerd als een Keniaanse krant ondanks het buitenlandse bezit, maar bleef een vreemde eend in de bijt. George Githii, de derde hoofdredacteur van de Nation, was op zijn minst medeverantwoordelijk voor deze toch niet onverdienstelijke positie. Door zijn meestal grote redactionele vrijheid en zijn goede contacten met de Kenyatta en andere hooggeplaatste politieke figuren was Githii de man die het gezicht heeft bepaald van de Nation.   

The Kenya Times Group

De derde grootste krant in Kenia is de Kenya Times. Deze krant werd in 1977 onder de naam Nairobi Times opgericht door Hillary Ng’weno. In 1983 werd de krant gekocht door de KANU. In april van dat zelfde jaar werden de Kenya Times, Sunday Times en de in het Swahili geschreven Kenya Leo aan het medialandschap toegevoegd. Het was een poging van de overheid om deel te nemen aan de perswereld en de uitvoering daarvan lag bij de KANU. (Hachten, 1993) Door technische problemen werd de productie nog dat zelfde jaar stopgezet tot 1988. In 1987 ging de KANU een joint venture aan met de Engelse mediamagnaat Robert Maxwell, wat resulteerde in het nieuwe bedrijf Kenya Times Media Trust. (Fiesler, 2002)

Hillary Ng’weno heeft altijd een grote rol gespeeld in het Keniaanse medialandschap. In 1975 heeft richtte hij de Weekly Review op. Voor een lange tijd was dit het enige weekblad dat over economische en politieke problemen/misstanden schreef. Het tijdschrift moest door financiele problemen in 1999 stoppen. Eind 1978 drong oprichter van The Nairobi Times, Ng’weno, er bij de kranten op aan om onder het buitenlands eigenaarschap uit te komen. Volgens hem zou dit zou de journalisten de vrijheid van meningsuiting en de berichtgeving van lokaal nieuws beperken. Hoe journalistieke vrijheid wel verzekerd kon worden, ging hij niet op in. (Democracy in Kenia, p 243, 2001)

Hoofdstuk 4: 
De pers in Kenia na democratisering.

Op het moment dat eind jaren tachtig  de koude oorlog voorbij was en het communisme van het politieke wereldtoneel verdween, veranderde de internationale politieke verhoudingen. Dit had zijn weerslag op de Afrikaanse naties. Zo ook in Kenia. Er ontstond een proces van democratisering en liberalisering. In dit hoofdstuk laat ik zien dat sinds de invoering van een meerpartijen systeem er meer persvrijheid in Kenia  is ontstaan.  

In Kenia worden in 1992 de eerste meerpartijen verkiezingen gehouden. Kenia was plotseling getuige van een onverwachte explosie van persvrijheid. Dit zelfde gold rond de verkiezingen van 1997 en 2002. Het gaat vanaf begin jaren negentig de goede kant op met de persvrijheid in Kenia. Toch worden er na elke verkiezingsronde door de machthebbers  de duimschroeven weer aangedraaid. Ik zal in dit hoofdstuk trachten aan te geven wat hier de reden van is.

4.1 Toename persvrijheid.

Ondanks dat er vrije verkiezingen waren en er sprake was van oppositie partijen, was de uitslag niet verassend en hoopgevend. De KANU die al sinds 1978 onder leiding stond van Moi won de verkiezingen. Moi was dus al veertien jaar aan de macht was en alleen gewend aan het leiden van een autoritaire regering. Dat beloofde ondanks het democratiseringsproces niet veel goeds. Toch groeide na de komst van een meervoudig partijenstelsel het aantal journalistieke bladen met de dag. Dit tot groot ongenoegen van de overheid. Niet alleen omdat ze geen kritische journalisten konden gebruiken, maar ook omdat er soms verhalen over de regering met veel onwaarheden of onnauwkeurigheden werden gepubliceerd. Dit laatste werd vaak als argument gebruikt om de persvrijheid opnieuw aan te vallen. (Fiesler, 2002) 

Toen de nieuwigheid van een open pers er een beetje af was, liep het aantal journalistieke bladen weer terug. Veel van de nieuwe publicaties verdwenen weer. Hetzelfde gebeurde rond de verkiezingen van 1997. Gebrek aan adverteerders en gebrek interesse in politiek was hier grotendeels de reden van.

Een van de weekbladen die het goed deed was The People van presidentskandidaat Kenneth Matiba. Dit baarde de regerende partij KANU zorgen, omdat de krant onderzoeksjournalistiek bedreef en veel verhalen publiceerde over fraude en corruptie binnen de overheid. Maar of de berichtgeving altijd even nauwkeurig was viel te betwijfelen. Vanaf 1998 werd het weekblad een dagblad genaamd The People Daily. (Democracy in Kenia, p 245, 2001)   
Levi Obonyo zegt over toename van publicaties: “An interesting phenomenon is that in spite of the poor economy there has been quite an increase with diverssity of media outlets in the 1990’s that not existed before. The changing political environment in the country with increased civil activism could be a contributing factor. Whereas previously the government could simply ban a publication with a single edict from the minister in charge, and this happened many times, the potential that such a ban would now be vigorously argued in court is much higher.” (Obonyo, p5, 2001)

4.2 Nieuw persbeleid.

Het ontstaan van nieuwe vrijheid van meningsuiting NGO’s, zoals het Media Institute en het Network for the Defence of Independent Media in Africa (NDIMA), bewezen de bereidheid van de journalistiek om overheidsbemoeienis aan te pakken. Ondanks deze verbeteringen met betrekking tot de persvrijheid werden Keniaanse journalisten door de overheid vaak nog als een vijand beschouwd, zeker in tijden van politieke onrust. Maar onder druk van eigen beloftes over meer pluralisme van de media en onder druk van sociale bewegingen gaf de overheid een speciale commissie de opdracht om een nieuw persbeleid voor de media te ontwikkelen. De commissie kwam in 1995 met een tweetal wetsvoorstellen: The Press Council Bill en de Media Commission Bill. Deze werden stevig bekritiseerd door de Kenya Union of Journalists. In het laatste wetsvoorstel stond vermeld dat wanneer journalisten zich niet zouden houden aan de door de overheid voorgestelde gedragscode de journalist zo in de gevangenis kon belanden. Verder werd geprotesteerd tegen de aanbeveling van de commissie dat de zittende president het bestuur kon bepalen van Kenya Media Commission. Uiteindelijk werden de wetsvoorstellen onder druk van journalisten en politici door president Moi op de lange baan geschoven. In de jaren daarna rees de vraag over de oprechtheid van de overheid om een nieuw persbeleid te realiseren. Het werk van de commissie werd keer op keer door de rechter teniet gedaan. De pers wetsvoorstellen uit 1996, de Kenya Communications Bill van 1997 en die van 1998. Het leek er eerder op dat de machthebbers het wel prima vonden dat er wettelijk gezien niets veranderde. 

Er is in de jaren negentig zeker vooruitgang geboekt betreft de persvrijheid, maar de media werd nog teveel gekarakteriseerd door beperkingen. Kijk alleen maar naar de wetsvoorstellen van 1995. Deze wetsvoorstellen kwamen voort uit de gedachte dat meer regulering beter was dan minder, beter controle houden over de pers dan het stimuleren van de professionalisering van de journalistiek. In plaats van een goed mediabeleid te voeren, werden in die periode bepaalde wetten alleen maar gebruikt om het de pers lastig te maken. Voor het minste of geringste had een krant of journalist al een boete aan zijn broek hangen of kon voor de rechter verschijnen. Alles werd in het werk gesteld om via allerlei regels en wetgeving de vrijheid van meningsuiting te beperken. (Democracy in Kenia, 2001)   

Onnauwkeurigheid.

Dit gebeurde niet zonder reden. De overheid gaf regelmatig aan, zeker rond verkiezingstijd, dat de pers verantwoordelijke journalistiek moest bedrijven. Een aantal kranten, televisie- en radiostations in Kenia werden systematisch gemanipuleerd door verschillende partijen om kiezers te beïnvloeden. Weinig hoofdredacteuren hadden in de gaten dat zij misbruikt werden om de overheid een excuus te geven om de persvrijheid aan te pakken. 

De onnauwkeurigheid van de Keniaanse journalisten de rond de verkiezingen van 1997 was een groot probleem. Nauwkeurigheid in de berichtgeving werd een van de grootste zorgen van de hoofdredacteuren. Journalisten werden gewaarschuwd dat zij verantwoordelijk zijn voor hetgeen zij fout vermelden. Er werd door sommigen zelfs gesuggereerd dat door sommige journalisten met opzet fouten werden gemaakt. Maar ook bronnen waren soms niet te vertrouwen. Wat er de ene dag werd beweerd, werd de volgende dag keihard ontkent. De verslaggevers in Kenia moesten extra voorzichtig zijn omdat ze soms niet alleen met onbetrouwbare bronnen hadden te maken,maar ook met het overtreden van de wet. Er stonden zware straffen op het brengen van onwaarheden. 

NRC Handelsblad correspondent in Nairobi Koert Lindijer vindt dat er een gebrek aan professionaliteit is en dat er te snel iets wordt geroepen of geschreven. Hij begrijpt wel waar dat vandaan komt. Volgens hem zijn de journalisten in Kenia erg gedreven. De journalisten daar willen nog echt iets veranderen in de samenleving en gedreven journalisten hebben andere prioriteiten. De pers gebruikt bij beschuldigingen vaak maar enkele bronnen. Er wordt niet zo nauwkeurig met feiten omgesprongen. Datzelfde vindt De Volkskrant correspondent Kees Broere. “Er wordt niet zo nauwkeurig omgegaan met het brengen van feiten. Mede doordat zij andere prioriteiten stellen.”  

Wat de critici ook zeiden over de vrijheid van meningsuiting in Kenia tijdens het regime van Moi, de verkiezingen in 1997 werden net als in 1992 weer vergezeld door een opkomst in politieke publicaties. Waarin allerhande politieke opinies werden verhaald. Niettemin heeft de Keniaanse regering sinds de intreding van meerpartijen stelsel in 1991 een inconsequente relatie met de pers. In 2000 viel Kenia terug van ‘partially free’tot ‘not free’ in een rapport van Freedom House, een in New York gevestigde organisatie die jaarlijks de persvrijheid in alle landen beoordeelt. (Zie hoofdstuk 5 / rapport van Freedom House) (Democracy in Kenia, 2001)   

“Moi has towered Kenya’s political scene since the late 1970’s and greatly impacted the direction the media took both trough his relations with the media and the policies that this government put in place. His lecacy will continue to influence the direction the media take. During Moi’s presidency the executive reigned supreme, but there is just a glimmer of hope that some of the powers the office enjoyed will be trimmed in the new government. However since some of them poised to take over a carry on from Moi’s system, the question looms regarding what direction the system will take. Kenya’s media has, through the last decade, developed muscles that may come useful in a new dispensation. The personnel are at the moment more educated that at any other time. The civil society has greatly become more active, more critical of the judiciary and mare demanding of the legislative.”  (Obonyo, p14, 2002)

4.3 Nieuwe regering, nieuwe hoop? 
Vanaf 2002 kwam er na vier decennia in Kenia een nieuwe regering aan de macht. Deze regering gevormd door een coalitie van de oppositie zorgde voor hoop op structurele veranderingen. Het was de eerste keer dat de heersende partij, KANU, door een coalitie werd verslagen. Zo hoopte de journalistiek dat er nu eindelijk meer vrijheden voor de media zouden komen. Maar na vier jaar regeren door de National Alliance Rainbow Coalition (NARC) komen velen daarop terug. Het lijkt erop dat de NARC, geleid door president Mwai Kibaki, weer terugverlangt naar de tijden van het regime onder Moi. Ook in rapporten van verschillende organisaties, zoals Freedom House, Reporters Sans Frontières en MISA, die zich bezig houden met de persvrijheid in de wereld, tonen aan dat er nog niet veel verbeterd is wat betreft de persvrijheid in Kenia. 

Zelfs degene die voorzichtig waren over de mogelijkheid van de nieuwe overheid om het regeringsbeleid te veranderen, hadden de hoop omdat voor Kenia alles beter was dan het voormalige regime van Moi. Nu heerst er een sfeer van teleurstelling. Er is een gevoel dat het proces van hervormingen stagneert en mogelijk zelfs wordt teruggedraaid. Kibaki komt zijn beloftes van voor en tijdens de verkiezingen niet na. Hij had onder andere gezegd dat hij tegemoet zou komen aan de basisbenodigdheden voor een vrije samenleving voor de Keniaanse bevolking. Maar hij is alweer bezig om bepaalde basis vrijheden, zoals vrijheid van meningsuiting aan banden te leggen. De huidige politieke situatie in het land voorspelt een terugkeer naar onderdrukking. Het arresteren en aanklagen van de journalisten David Makali, Kwamchetsi an Kamau Nghoto voor het schrijven van kritische verhalen over de overheid suggereert een terugkeer van intolerantie ten op zicht van een vrije pers. (Godwin Murunga / Shadrack W.Nasong’o, 2006)   

Volgens Broere wordt er veel over persvrijheid en wetgeving gesproken en nagedacht. Hij zegt dat er twee bewegingen zijn. Die van de pers zelf, die grotere wettelijke vrijheden en garanties wil, gekoppeld aan zelfregulering. En die van de politiek, die nu en dan met plannen komt om de groei van de media te reguleren. Maar daarbij feitelijk ook poogt een zwaard boven de tafel te houden. Hij vindt dat de discussie redelijk open wordt gevoerd en door de pers redelijk accuraat wordt verslagen. Wanneer hij de situatie van de Keniaanse pers vergelijkt met die van andere Afrikaanse landen vindt hij de pers in Kenia van redelijk niveau. 

Lindijer vindt ook dat er sinds dat de NARC aan de macht is in positieve zin wel wat is verandert, maar nog lang niet voldoende. “In relatie tot vijf jaar geleden is het er erg op vooruit gegaan wat betreft persvrijheid en vrijheid van meningsuiting, maar de versnelling van vooruitgang is in zijn ‘reverse’gezet. Er zijn nu minder restricties, maar qua regelgeving is er niets verandert. De regering heeft een aantal beloftes niet waargemaakt en er vinden nu nog steeds intimidaties plaats zeker op het platteland. Kijk naar de inval bij de Standard. Dat was verbazingwekkend. Kenia heeft wat dat betreft nog steeds een autoritaire regering.”  

Woede om inval bij krant Kenia

Van onze correspondent Kees Broere

NAIROBI - Gemaskerde en gewapende mannen hebben in de nacht van woensdag op donderdag de kantoren bestormd van The Standard, een van de grootste mediabedrijven in Kenia. De oplage van de krant werd verbrand en de zendinstallatie van KTN, de commerciële tv-omroep van The Standard, onklaar gemaakt. De regering ontkent elke betrokkenheid. (De Volkskrant, 3 maart 2006)

“In 2002, I thouhgt I had president Mwai Kibaki figured out. He was the ideal candidate, the man who would play Moses to our Israelites and lead us to Canaan after decades of distorted politics in which the leader invariably morphed into a small god. It was not an unreasonable expectation: despite years of working within the system, he was the least tainted of a bad lot and had a cosmopolitan image to appeal to Kenyans across the board. How can he and his team have managed to throw it all away in just two years?” (Lucy Oriang. Daily Nation, February 11, 2005)

Whichever way you look at it, the NARC government is the same old KANU government, minus Moi.” (Barrack Muluka, Standard, February 12, 2005)
De reden voor het vertrouwen dat er was ten opzichte van de NARC kwam omdat veel van de nieuwe ministers hun wortels hadden in NGO’S. Maar zelfs onder een nieuwe regering is de vrijheid van meningsuiting beperkt door wetsbepalingen. Er is een stijging in Rechtszaken tegen de media, met cijfers die de honderd overstijgen, wat twijfels bij de hoofdredacteuren veroorzaakt of het wel de moeite waard is om een verhaal te plaatsen. Het effect daarvan is dat het niveau en de kwaliteit van onderzoeksjournalistiek verslechterd. (MISA, 2005)

Een ander barrière is de inkomsten uit advertenties. Deze inkomsten zijn de bron van bestaan voor de kranten De regering zelf is heel selectief in het plaatsen van advertenties. Bijvoorbeeld, het weekblad The Leader, uitgegeven door Royal Media dat sympathiseert met de overheid, staat vol met overheidsadvertenties terwijl de Standard geen enkele advertenties krijgt aangeboden door een aantal ministeries. De regering haar indirecte invloed is serieuzer. Sommige bedrijven zijn voorzichtig met het plaatsen van advertenties in bepaalde kranten. Gekeken naar ervaringen uit het verleden zijn sommige adverteerders bang om zaken te doen met bepaalde media die door de regering als te kritisch wordt beschouwd. (MISA, 2005)

Hoofdstuk 5 Journalistiek in Kenia anno 2006

De journalistiek in Kenia is nog volop in ontwikkeling. Het blijkt dat er op verschillende gebieden vooruitgang is geboekt, maar er moet nog veel gebeuren voordat de media goed kan functioneren. Rapporten van Freemdom House en Reporters Sans FrontièrEs (RSF)wijzen dat ook uit. De regering zal de pers totaal anders moeten benaderen dan zij nu doet. De huidige wetgeving brengt de persvrijheid nu alleen maar in het gedrang en maakt het haast onmogelijk om goede journalistiek uit te oefenen. Maar de journalistiek moet ook naar zichzelf kijken. Het vak moet veel professioneler worden. Dat ligt voor een groot deel aan de scholing van de journalisten. Ook zal de media de zelfregulering beter moeten ontwikkelen. In hoofdstuk zal ik de wetgeving beschrijven die de pers zoveel restricties oplegt. Welke wetten zijn er en welke ontbreken? Verder komen de verschillende in Kenia aanwezige opleidingen aanbod. Zijn er voldoende opleidingen en wat is de kwaliteit? Als laatste in dit hoofdstuk beschrijf ik wat zelfregulering van de media in Kenia inhoudt. Welke organisaties zijn er en hoe functioneren deze? 

§ 5.1 Raportage Freedom House.

Freedom House uit Washington D.C. is een organisatie dat jaarlijks de persvrijheid meet in alle landen van de wereld. De persvrijheid wordt gemeten op een schaal van 1 to 7, waarbij 1 staat voor ‘most free’ en 7 voor ‘least free’. Er worden vragen gesteld over de politieke vrijheid, maatschappelijke rechten, er wordt bijvoorbeeld gekeken naar aanvallen op de pers, hoeveel journalisten zitten gevangen en of er slachtoffers gevallen zijn onder journalisten.

Vanaf 2002 werd Kenia beoordeeld als ‘not free’.  Dit had te maken met allerlei wetten die de pers onder controle houden en het groot aantal rechtszaken die werden aangespannen tegen journalisten. De status ik Kenia bleef volgens Freedom House in 2003 hetzelfde. In 2004 werd volgens de organisatie vooruitgang geboekt en in plaats van ‘not free’ kreeg Kenia de status ‘parly free’. Dit had vooral te maken met de nieuwe regering die aan de macht was gekomen. Er waren meer vrijheden gekomen, maar de restricties bleven. In 2005 werd Kenia weer als ‘not free’ bestempelt, omdat de overheid nog steeds niets had verandert aan de wetgeving die de persvrijheid zo beperkt. Het werd zelfs weer wat strenger dan de jaren daarvoor. Een van de wetten The Books and Papers Act werd herzien en kreeg hardere voorwaarden (zie § 5.3). 

In 2006 is Kenia weer ‘partly free’. Dit kwam voort uit dat de overheid de televisie en radiofrequenties geleidelijk aan het vrijgeven is. Dit geldt wel alleen voor vergunningen in en om Nairobi. Verder is volgens Freedom House het aantal rechtszaken tegen journalisten gedaald. Maar de organisatie blijft wijzen op dat de pers in Kenia nog regelmatig wordt lastig gevallen door overheidsinstanties, ondanks dat de kritische houding van de journalistiek ten opzichte van de regering groter is dan ooit.   
§ 5.2 Reportes Sans Frontières (RSF).

Verslaggevers Zonder Grenzen is een andere organisatie die de persvrijheid wereldwijd in de gaten houdt en controleert. Ook zij brengen jaarlijks een rapport over persvrijheid uit. Ze kijken naar wat voor vrijheden er bestaan voor journalisten en nieuwsorganisaties en wat voor moeite een overheid doet om de persvrijheid te bevorderen. De organisatie kijkt alleen naar schendingen ten opzichte van persvrijheid en niet naar schendingen van de rechten van de mens. RSF maakt gebruik van een vragenlijst met vijftig criteria om de persvrijheid te meten. Het gaat hierbij om directe schendingen die direct invloed hebben op journalisten, zoals moord, gevangenisstraf en bedreigingen en schendingen van vrijheden voor de nieuwsmedia zoals censuur, inbeslagname en huiszoekingen. Verder wordt er ook gekeken naar de wetgeving, zelfregulatie en eventuele staatsmonopolie van de pers. 

In de laatste rapportage van RSF staat Kenia op de 118de plaats. Vanaf 2002 is volgens RSF Kenia alleen maar minder persvrij geworden. In het jaar van de laatste verkiezingen stond Kenia nog op een 75ste plek. Vanaf dat jaar zakte het verder af, uiteindelijk met dik veertig plaatsen. Het heeft te maken met de inval bij de Standard Group van begin dit jaar en ook met de strenger geworden Books and Papers Act. 

§ 5.3 Wetgeving.

Waar in Nederland  de pers en de media in zijn geheel worden beschermt door speciale wetgeving is daarvan in Kenia weinig terug te vinden. In Kenia zijn er alleen wat garanties met betrekking tot vrijheid van meningsuiting, geregeld in artikel 79 van de Keniaanse grondwet. 

Deze grondwet kan de vrijheid van meningsuiting waarborgen, maar in de realiteit is het vaak anders. Er zijn diverse wetten die de media ongunstig beïnvloeden. Deze omvatten:

1. The Official Secrets Act

2. The Law of Sedition

3. The Defamation Act

4. The Books and Newspaper Act

1.The Official Secrets Act verbiedt ambtenaren om zonder toestemming van hun meerdere vertrouwelijke informatie vrij te geven.

2.The Law of Sedition gaat over opruiing en opruiende handelingen. Deze wet treedt in werking wanneer er haat, minachting of onvrede wordt opgeroepen onder de bevolking van Kenia. 

3.The Defamation Act is een deel van het strafwetboek en behandelt laster ten opzichte van een openbare ambtenaar. Het strafwetboek voorziet verder de mogelijkheid voor een minister om zonder duidelijke gronden en procedures een publicatie te verbieden.

4.The Books and Newspaper Act verplicht bij overname of oprichting van een medium (krant / tijdschrift) dat de betrokkenen een waarborgsom storten aan de overheid. 

De wetten zijn een erfenis van het koloniale tijdperk en legt de verplichting van bewijslast bij de gedaagde, de media. Er bestaat geen limiet op de hoogte van de boetes, met als resultaat dat advocaten hele hoge schadevergoedingen kunnen eisen. Wanneer de media op hun beurt de rechtsgang aanspreken, dan kunnen zulke rechtszaken jaren duren voor dat er een uitspraak is. Dit komt omdat er geen wettelijk vastgelegde tijdslimiet aan vast zit. De extreem hoge kosten die worden geëist bij het aanspannen van een proces kunnen leiden tot faillissement.

Hierdoor zal de media niet snel naar de rechter stappen. 

De recente ontwikkelingen in de context van politieke hervormingen rond de verkiezingen van 2002 hebben de situatie nauwelijks verbetert. The Books ans Newspaper Act werd herzien voor de algemene verkiezingen. In de nieuwe wet zijn hardere voorwaarden gesteld bij overname of

oprichten van een nieuwe krant. De borg die gestort moet worden steeg van 10.000 Shilling

naar 1.000.000 Shilling met verplichte bankgarantie. (MISA, 2005)

Verder zijn er geen wetten die de journalistiek tegemoet komen. Er bestaat bijvoorbeeld geen Wet Openbaarheid Bestuur (WOB) zoals wij die kennen. In tegendeel. De overheid maakt vaak gebruik van de Official Secrets Act. Deze wet regelt dat er niet zomaar vertrouwelijke informatie vrij gegeven mag worden. Volgens David Makali van het Kenya Media Instute, een organisatie die zich inzet om de persvrijheid te verbeteren, bestempelt de overheid bijna alles als vertrouwelijk. 

David Makali: “The Official Secrets Act basicly prohibits government officials from disclosing information in their possesion to the public that is deemed to be confidential. Now anything goes for ‘confidential’ in this government. The situation is similor to a potent vulcano. The violations and attacks on the press have reduced under the current administrator, but the laws that allow journalists to be jailed for their professional work are still intact. Journalists have a though job getting information from official sources. Acces to information is now our greatest challenge.” 

Ook is bronbescherming niet wettelijk geregeld en zal een journalist ten alle tijden zijn bron prijs moeten geven tegenover een rechter. Dit heeft natuurlijk als gevolg dat het voor de journalistiek moeilijk is om een goede en betrouwbare bron te vinden. Andersom geldt de een bron erg voorzichtig is in het geven van informatie omdat de journalist niet zomaar zijn bron kan beschermen. 

§ 5.4 Professionele organisaties.

Een wetsontwerp uit 1998 voor een media-raad werd op de lange baan geschoven om de journalistiek de kans te geven de zelfregulatie aan te pakken. In dit licht werd de Media Council of Kenya (MCK) opgezet. Het klachten comité heeft zeventien leden waarvan de meerderheid vertegenwoordigers zijn uit het publiek. De raad heeft een vast aangestelde directeur. De rest bestaat uit vrijwilligers. De raad heeft een breed draagvlak onder de journalisten, hoofdredacteuren en de eigenaren van de media. Zij zijn wanneer nodig bereidwillig om voor de raad te verschijnen. De meeste zaken worden vriendschappelijk opgelost. Van tijd tot tijd wordt wel de kritiek geuit op de raad dat zij een papieren tijger is. Een media task force, opgezet door het ministerie van informatie en communicatie, heeft begin 2005 weer de aanbeveling gedaan om een  media raad op te zetten. Maar de leden vinden dat regulatie niet door de overheid zelf gedaan moet worden, omdat zij niet in staat is om zichzelf te controleren. (MISA) 

The Kenya Media Institute (KMI) is een van de belangrijkste voorvechters van persvrijheid in Kenia en bestaat tien jaar. Het KMI wordt geleid door journalist David Makali. Makali is zelf al verschillende malen flink tegengewerkt door de overheid. Hij heeft een keer vier maanden in de gevangenis gezeten en is een keer door een aantal mannen ontvoerd en in elkaar geslagen. Hij zegt dat de strijd voor persvrijheid nog steeds gaande is en dat er nog regelmatig aanvallen van de overheid en de media eigenaren tegenover journalisten zijn. Volgens hem heeft het KMI wel wat bereikt. Er wordt een media overzicht gepubliceerd waarin kritiek wordt geuit op het handelen van sommige media. Hierdoor wordt de journalistiek een stuk professioneler en meer betrouwbaar. Het KMI geeft ook trainingen en reikt prijzen voor journalisten die iets positiefs presteren binnen hun vakgebied. Makali maakt wel duidelijk dat er nog veel problemen zijn voor de pers. Er werd na de verkiezingen van 2002 gedacht dat het wel goed zou komen met de persvrijheid, maar dat viel vies tegen. Het KMI zet de strijd gewoon voort. 

Makali: “The laws need to be reviewed to guarantee freedom of the press, acces to information and freedom of speech. Media ownership needs to broadened to avoid the current concentration which is a threat to press freedom. And there is a need for more training for journalists to equip them with the skills to conform the challenges of today’s world and reporting current affairs.”  

De meeste journalisten en andere mensen uit media zijn georganiseerd in de Kenya union of journalists (KUJ). Daarnaast bestaan er nog een aantal ander organisaties. 

Zoals:

· Kenya Commity Media Network

· Media Development association 

· Association of Media Women of Kenya

· Sports writers association 

· Parlamenter Journalists Association

KUJ Secratry-General van KUJ, Ezekiel Mutua, staat aan het front van de strijd voor zelfregulatie van de media industrie in Kenia. Volgens hem zal KUJ het niet pikken wanneer er weer meer restricties voor de pers komen. Hij vecht voor de rechten van journalisten om hun vak op een zo normaal mogelijke manier te kunnen uitoefenen. Hij is duidelijk in zijn stelling dat de media in Kenia een belangrijke rol vervult als verdediger van de democratie en dat de journalistiek een waakhond functie moet vervullen.  

§ 5.5 Opleidingen

De laatste vijf jaar zijn er verbeteringen in nauwkeurigheid en eerlijkheid in de mainstream media. Regelmatig publiceren zij nu excuses, rectificaties en correcties. En indicator van ethische ontwikkeling. De hevige concurrentie tussen de dagbladen zet ze onder druk om hun niveau van opleiding en kennis op te voeren. (MISA, 2005)

Tot een aantal jaar geleden werd de journalistiek door hogescholen en universiteiten niet gezien als een beroep dat een opleiding nodig had. Dit is veranderd en wordt de journalistiek als vak serieuzer gezien. Er zijn nu meer mogelijkheden om een opleiding te volgen. Ondanks dat sommige van deze opleidingen, vooral de School of Journalism, professionals uitnodigen uit de media om praktijk ervaringen te delen, is de praktische kijk op het vak vaak nog onderbelicht. Mediahuizen geven zelf opleidingen en sommige bieden stageplaatsen aan. (MISA, 2005)

· University of Nairobi / School of Journalism

· Daystar University 

· Kenya Institute of Masscommunication 

· Kenya Polytechnique 

· US International University,

· Moi University

· Maseno Uni 

· Tanggaza Institute

Het aantal opleidingen en scholen neemt nog steeds toe, maar dat valt niet te zeggen van het wetenschappelijk personeel, de literatuur en academische bladen. In veel gevallen is het lastig om leerkrachten te vinden voor de cursussen die worden aangeboden, laat staan dat mensen te vinden zijn die onderzoek willen verrichten naar de massa media. (Obonyo, 2005)  

Conclusie:

De journalistiek in Kenia heeft nog een lange weg te gaan. Het is wel zo dat sinds het democratiseringsproces van de jaren negentig de Keniaanse samenleving een weg is ingeslagen die moeilijk is terug te draaien. Dat geldt dus ook voor de persvrijheid en de media in het algemeen. Vanaf de eerste verkiezingen, 1992, in een meer partijenstelsel was er een toename van allerhande publicaties, een indicatie van meer persvrijheid. De pers werd ook steeds mondiger en kritischer tegenover de overheid. Toch moet er nog veel veranderen om een vrije media te krijgen. Journalisten moeten nog steeds voorzichtig zijn met te kritische uitlatingen. Zij kunnen van de overheid nog steeds represailles verwachten. In de vorm van rechtszaken, bedreigingen, confiscatie en zelfs invallen. Kijk maar naar het voorbeeld van begin dit jaar bij de Standard Group. Het grootste probleem voor een vrije pers in Kenia is toch wel de wetgeving. Er moet op dit gebied veel verandert worden. Een aantal wetten zoals in hoofdstuk vijf beschreven moeten simpelweg verdwijnen. Daarnaast zullen er juist wetten moeten komen die opkomen voor de rechten van de journalist. 

Verder is de pluriformiteit in Kenia niet van een goed niveau. De pers bestaat vooral uit twee grote mediahuizen, Nation Group en de Standard Group. Het zou uiteindelijk beter zijn als er meer concurrentie komt. Dat heeft ook te maken met dat adverteerders niet zomaar zaken durven te doen met elke willekeurige krant of tijdschrift. Ze zijn bang voor de invloed van de overheid. Ook de Book en Papers Act staat de ontwikkeling van een meer pluriformer medialandschap in de weg. Het kost veel te veel geld om een krant of iets dergelijks op te zetten. 

Wat betreft de televisie en radiofrequenties gaat het ook de goede kant op. Er is een begin gemaakt met het vrijgeven van een aantal frequenties, maar het gaat hier niet om nieuwszenders. Zolang de overheid het geven van vergunningen beperkt houdt en de controle wil blijven houden over de televisie en radio is de persvrijheid in het gedrang.

Al met al is er denk ik een proces gaande wat niet zomaar meer terug gedraaid kan worden. In de Keniaanse maatschappij is een cultuuromslag gaande. De verworven vrijheden zullen niet zomaar worden opgegeven. Dat geldt ook binnen de journalistiek. Er de laatste jaren zijn tal van media organisaties ontstaan die vechten voor meer persvrijheid en er wordt ook hard gewerkt aan de professionalisering van de journalistiek. Het zal een kwestie tijd zijn voordat volledige persvrijheid wordt bedongen, maar waakzaamheid blijft nodig. De samenleving en de media zijn hard op weg, nu nog de regering. Misschien dat er weer een stap vooruit gezet kan worden met de komende verkiezingen in 2007.    

Interviews Deskundigen:

· Koert Lindeijr, correspondent NRC Handelbad, standplaats Nairobi

· Kees Broere, correspondent De Volkskrant, standplaats Nairobi

· W. Kiai, directeur School of Journalism, University of Nairobi

· Mr. Ezekiel Mutua, Secretary General of Kenya Union of Journalists.
· David Makali, Kenya Media Institute, Nairobi
Literatuur:


Schoenmakers, Baud (1988). Afrikaanse persvrijheid, De Verantwoordelijkheid gelauwerd. Amsterdam.


Fiesler,K (2002). De Keniaanse Pers. Tilburg: Fontys Hogescholen. Afstudeerreflectie.


Kussendrager,N & Meulenberg, M (1996). African Journalism in Transition. Culemborg: HvU Press.


Keller, E.J. (1995). Decolonization, Independence, and tehg failure of politics. Indiana: Indiana University.


Van Kessel, I (1997). Democratisering in Afrika: de rol van de media. Media en democratisering in Zuidelijk Afrika. Amsterdam, Raddraaier BV.


Ochieng, P (1992). I accuse the press; an insiders view of the media and politics in Africa. Nairobi, Initiatives Publishers.


Wilcox, D (1975). The colonial lecacy. In Wilcox, D (1975). Mass media in black Africa. Philosophy and control. New York: Praeger Publishers.

· Onbonyo, L (2005). Kenyapress, media, tv and radio. www.presreference.com

· Hachten, W.A. (1993). The growth of the media in the Third World. Iowa Sate University Press.

· Wierincx, K, Journalisten in Afrika: Hoe onafhankelijk is de journalistiek in Zuidelijk Afrika. Tilburg Fontys Hogescholen.

· Ehiedu, E / Iweriebor, G (2003). State and Nation-Building since independence, pag. 163/193. In Toyin Falola (2003). Contemperary Africa, volume 5.  Durham North-Carolina, Carolina Acadamic Press.

· Kadhi. J / Rutten, M (2001). The Kenya Media in the 1997 General Eelections: A Look at the Watchdogs. In: Out for the Count: Democracy in Afric (2001).   Kampala, Fountian Publishers.

· Murunga, G  / Nasong’o, S.W. (2006). Bent on Self Destruction: Two years into the Kibaki regime in Kenya pag. 1/29.  In deel 24 no 1 (2006), Journal of contemporary African Studies. Kneyatta University, Rhodes College, USA.

Andere Bronnen:

· Collender, G / Nesoba, R / Oluoch, F (2006). The media in Kenya. The East-African Media Network.

· MISA, (2005). African Media Barometer: Kenya.
· Reporters Sans Frontieres, (2006). Worldwide Press Freedom Index 2002 t/m 2006.
· Freedom House, (2006). Press Freedom Survey 2002 t/m 2006.
Procesverslag: 

Het zoeken naar een onderwerp vond ik niet echt lastig. Dat heeft alles te maken met mijn eventuele stageplaats bij een krent in Kenia. Wanneer deze stage doorgaat moet ik mij als voorbereiding sowieso goed inlezen in dit land. Maar wat wil je beschrijven in je reflectie? Naarmate ik meer informatie had over de pers in Kenia vroeg ik mij steeds meer af hoe het mogelijk is om als journalist te functioneren in een land als Kenia. Ik ben gewend aan persvrijheid in Nederland, maar in Kenia is de situatie geheel anders. Vandaar dat mijn uiteindelijke stelling de persvrijheid in Kenia betreft en het niet zo’n probleem was om een goede probleemstelling te formuleren. Verder heb ik altijd interesse gehad in ontwikkelingslanden en verschillende culturen. Ik heb in verschillende landen buiten Europa gereisd (Zuid-Amerikas, Azië en Afrika). 

Het is ook nog een actueel onderwerp. In eerste instantie heeft er begin dit jaar nog een grote inval bij een groot mediahuis plaats gevonden. Ten tweede heeft RSF afgelopen haar jaarlijkse rapport over persvrijheid uitgegeven. Nederland staat op een gedeelde eerste plaats en Kenia op de 118de plaats.  

Het vinden van literatuur is niet zo heel moeilijk. Hoe meer leest over een onderwerp, op het internet, in mediatheek en bibliotheek kom je al snel veel relevante literatuur tegen. Het is wel zo dat je tijdig moet starten met het bestuderen van die literatuur, want niet alles is bruikbaar voor je reflectie. En je moet ook rekening houden met literatuur in een vreemde taal. Dit kost mij altijd meer moeite om te bestuderen en te vertalen. 

Hetzelfde geldt voor het vinden van interview kandidaten. Hoe meer je leest over het onderwerp, hoe potentiële kandidaten je tegenkomt. Omdat ik heb gekozen voor deskundigen die actief zijn in Kenia, moest ik wel rekening houden met de afstand en manier van communicatie. Alles ging per telefonisch interview en e-mail contact. Dat gaat niet altijd even snel, maar ze waren allen zeer bereidwillig om mij te woord te staan. Alleen moest ik wel rekening houden met een cultuurverschil. In Kenia gaat afspraken maken makkelijk, maar je afspraak nakomen is iets anders. Dat had ik al van verschillende mensen vernomen en ondervonden met het zoeken van een stageplaats in Kenia. 

Het voorbereiden van de interviews is erg belangrijk. Je moet je voorla goed inlezen over een onderwerp, zodat de interviewkandidaat zich serieus genomen voelt. Hij neemt tenslotte wel de tijd voor je, dus kom niet aan met stompzinnige vragen. Ik moest ook rekening houden dat ik de interviews in goed Engels voorbereidde, zodat de vragen duidelijk waren. De telefonische interviews in het Engels bereidde ik voor door hardop een gesprek te simuleren. Daarmee voorkwam ik dat ik over mijn eigen woorden struikelde en dat ik meer aandacht had voor de antwoorden. 

Het is de eerste keer dat ik een reflectie heb geschreven, dus het is een enorm leerproces. Ik moet zeggen dat ik wel veel gehad heb aan het project Inhoudelijke Verdieping, waarbij je ongeveer hetzelfde te werk gaat. Ik heb wel belangrijke peil momenten gemist. Ik had in het begin nog te weinig aan mijn reflectie gewerkt, waardoor ik geen feedback heb gekregen. Eigen schuld, zeg maar. Ik wel dat dit belangrijke momenten zijn. Je krijgt met de feedbackrondes een idee of je op de goede richting zit. Dat heb ik nu zelf moeten uitzoeken. 

Achteraf gezien had ik gewoon eerder moeten beginnen. Nu heb ik door de tijdsdruk te veel slordigheden in mijn reflectie staan. Je hebt in dit project ruim de tijd om een goede reflectie te schrijven. Verder had ik achteraf wat meer over opleidingen en scholing kunne schrijven. Maar helaas de interview vragen kreeg te laat terug. 

Het selecteren is ook een leerproces geweest. Het is best lastig om uit alle literatuur andere opgedane informatie de juiste stukken te gebruiken. 

PAGE  
3

