Elke van Boxmeer
Afstudeerscriptie
mei 2006

Inleiding

Een discussie die iedereen kent en die al jaren bezig is. De discussie rondom seks op televisie. Veel is er al over geschreven. Velen zijn ervan overtuigd dat seks op televisie een slechte invloed heeft op de kijker. Toch wordt men het niet eens over dit onderwerp. De scripties die zijn geschreven over seks in de media betreffen veelal de vraag in hoeverre deze seks invloed heeft op het publiek. Ik wil niet door hetzelfde straatje rijden. Ik wil niet weten hoe groot de invloed hiervan op de kijkers is. Ik ga een heel andere hoek belichten en onderzoeken. Ik wil de journalistiek en vooral de schrijvende pers analyseren op het gebied van deze discussie. Hoe gaat de journalistiek hiermee om? Wat is de rol van de journalist in deze discussie? Dat zijn de vragen die bij mij opkomen en waar ik een antwoord op wil vinden gedurende deze scriptie. Samengepakt in de volgende kernvraag: ‘Hoe gaat de journalistiek en met name de schrijvende journalistiek, om met de discussies over seks op televisie?’
Ik heb voor dit onderwerp gekozen omdat ik de discussies over seks op de buis altijd met interesse volg. Dit zijn niet zomaar discussies, een aantal memorabele televisie momenten hebben voor nationale en internationale ophef gezorgd. Buiten veel publiciteit ook vragen in de Tweede Kamer. Daarover heeft de journalistiek ook weer bericht. Is de rol van de journalist groot in deze discussies?

Door middel van literatuuronderzoek in de eerste drie hoofdstukken en het veldonderzoek wat zich later uiteenzet wil ik daarachter komen. Mijn veldonderzoek bestaat uit een analyse van twee specifieke discussies op het terrein van seks op televisie. Hoe heeft de schrijvende pers hierover bericht? Op meerdere aspecten ga ik de artikelen analyseren met als doel om uiteindelijk dit samen te kunnen voegen met het literatuuronderzoek en een representatief antwoord te kunnen geven op mijn kernvraag.  

Hoofdstuk 1: Taboes en verderf

1.1 De film en jazzmuziek

Discussies over seks op televisie worden al jarenlang gevoerd en de journalistiek bericht er regelmatig over. Eén van de belangrijkste argumenten van tegenstanders van seks op televisie is dat het een slechte invloed zou hebben op de kijkers. Eigenlijk zijn deze discussies er altijd al geweest, maar dan over andere onderwerpen. Een kleine greep uit een aantal discussies die speelden voor de discussie over seks op televisie. 
De eerste openbare filmvertoningen begonnen rond het jaar 1900. Kranten spraken van ‘verderf’. Al spoedig maakten mensen zich zorgen over de invloed van de film. In 1923 richtten de Katholieken zelfs de ‘Vereniging van Nederlandse gemeenten voor gemeenschappelijke filmkeuring’ op, later omgedoopt tot ‘Katholieke Filmcentrale.’ (Opgeheven in 1967.)

In 1926 werd er een speciale Bioscoopwet aangenomen. Hiervoor kenden we tot 1976 in Nederland een vrij strenge en ingewikkelde filmkeuring. Het was vooral bedoeld om de moraal in het land te beschermen: Het was dus gericht op volwassenen. Een commissie bepaalde of een film in het openbaar vertoond mocht worden voor personen van:

· van alle leeftijden,

· ouder dan 14 jaar en

· voor personen ouder dan 18 jaar.

Elke gemeente had het recht om films te weren als ook de katholieke kerk. Vanaf WOII was er veel discussie omtrent de filmkeuring voor volwassenen. Vanaf 1966 tot 1977 is er over gedebatteerd in de 2e kamer, aan die discussie kwam een einde op 5 juli 1977 toen de nieuwe wet op de filmvertoningen van kracht werd (NFK 2006, gevonden in biosagenda).

Een ander voorbeeld is de discussie rondom de opkomst van de jazzmuziek. 

In 1920 deed de jazz als dansmuziek haar intrede in Nederland. Herman Rutters schreef in 1927 over ‘de verwilderende, verwoestende, ontaardende werking, die de jazz uitoefent met zijn verwordingen, stuiperige psychopathische rhythmen, ontleend aan de zogenaamde muziek van een gedegenereerd negerras’. Deze opvatting kreeg in domineesland voldoende aanhang om te waarborgen dat de media weinig aandacht aan jazz besteedden. Kranten en tijdschriften hadden er niet veel ruimte voor over. Op de radio was sporadisch jazz te horen via de AVRO en regelmatiger via de VARA. De KRO en de NCRV moesten niets van jazz hebben. Maar ook de AVRO was bang voor ledenverlies, zoals blijkt uit een brief van AVRO-oprichter W. Vogt aan De Jazzwereld. Een petitie met achtduizend handtekeningen hielp deze omroep op andere gedachten te brengen (Gras, 1991).

De film en jazzmuziek zijn twee voorbeelden waarbij er een discussie op gang kwam over de slechte invloed die ze zouden hebben op het publiek. Hetzelfde gebeurt bij de discussies over seks op televisie. Op verschillende manieren is de journalistiek omgegaan met deze twee discussies, wel aandacht geven of juist niet. Ik ga over deze discussies verder niet uitwijden maar noem ze slechts om aan te geven dat deze discussies er eigenlijk altijd geweest zijn en dat de journalistiek al eerder met soortgelijke discussies te maken heeft gehad. 

1.2 Televisie
Op dinsdag 2 oktober 1951 om kwart over acht is het zover. Dan worden vanuit studio Irene in Bussum de eerste televisiebeelden de Nederlandse ether ingestuurd. Onder supervisie van de Nederlandse Televisie Stichting (NTS), waarin eerder dat jaar de omroepen AVRO, KRO, NCRV en VARA zich verenigd hebben, opent het programma van die avond met twee plechtige toespraken van de staatssecretaris van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen en de voorzitter van de NTS. Zij benadrukken dat televisie gebruikt moet worden voor het brengen van goede, verantwoorde ontspanning, maar vooral ook van culturele en educatieve uitingen (Hermes & Reesink, 2003). 
Tot in de jaren zestig was er slechts één televisiezender en daar was vooral binnenlands nieuws op te zien. Midden jaren zestig vond de ontzuiling plaats. Onder andere door de komst van de televisie raakte het volk steeds meer in aanraking met de ideeën van anderen. Iedere trotse televisiebezitter keek tenslotte naar die ene televisiezender. Maar als je je eigen omroep trouw wilde blijven moest je de televisie de helft van de tijd uitlaten en dat deden de televisiekijkers niet (Wikipedia, 2004). Televisie ontwikkelde zich verder, er kwamen meer zenders en de discussie over seks op televisie kon beginnen (Teleac, 2004). 
1.3 ‘Hoepla’
Het eerste televisieprogramma wat bloot op de buis liet zien was: ‘Hoepla’ van de VPRO. 

Op 28 juli 1967 was het meteen raak bij de VPRO. ‘Hoepla’ bevatte een pleidooi voor drugslegalisering, gedichten, een mode-item, een interview waarin ook wat doorgaans werd weggesneden in stand bleef, een reportage in Londen en tijdens het optreden van de underground-artiest Arthur Brown liep een bijna bloot meisje door de set, slechts wat kunstbloemen bedekten haar edele delen en zij liet een vaas vallen. VPRO verloor 67 leden. 
De tweede aflevering van het programma betekende een mijlpaal in de Nederlandse televisiegeschiedenis: voor het eerst een naakte vrouw op het scherm. VPRO gebruikte Phil Bloom, zittend in een rieten stoel, voor een promotiespotje. Dit bracht ontzettend veel commotie teweeg. De beelden gingen de hele wereld over. Nederland op z’n kop. Vragen in de tweede kamer. Kort hierna is het programma ‘Hoepla’ van de buis gehaald en was de discussie over seks op televisie geopend (Van Brussel, 1992). “Zoveel trammelant om welgeteld 158 Hoeplaminuten lijkt onvoorstelbaar”, schreef Verhagen in het boekje ‘De gekke wereld van Hoepla’ (Van der Veer, 1991). 

‘Hoepla’ was dus aanleiding voor de eerste discussie over ‘seks’ op televisie. In de media werd hier verschillend op gereageerd. Na de eerste aflevering van Hoepla noemden de kranten het ‘een aanwinst’, ‘een gek uur’, ‘een oase’ (Van der Veer, 1991). Niet alle kranten vonden het ‘een aanwinst’ wat er gebeurde bij Hoepla. De Telegraaf repte van ‘vunzige onwelriekendheid’ (Het Parool, 1993). Niet alleen de Telegraaf. ‘Voor Hoepla, aflevering 2 zou Phil Bloom naakt achter een krant verscholen zitten, namelijk de krant Trouw. Ze las daaruit een verontwaardigde ingezonden brief voor, die over de vorige uitzending van Hoepla ging. Om alvast enig misbaar teweeg te brengen, stuurde de VPRO een foto van deze opname naar de kranten. Onverwijld protesteerde Trouw tegen het gebruik van deze krant in deze context. Het protestants-christelijke dagblad, dat zich in zijn kolommen zo vaak tegen de baldadige VPRO-medewerkers had gekeerd, wenste niet door deze oproerkraaiers te worden beledigd. Dat leidde tot ongerustheid bij de toen nog door dominees geleide omroep. Trouw sprak er schande van. Snel werd er een excuus gevonden om de uitzending tegen te houden. Op de achterpagina van de opengeslagen Trouw stond immers, duidelijk leesbaar, een advertentie van Fiat. Terwijl reclame bij de publieke omroep verboden was. In het geheim maakte Hoepla daarna een andere opname, die uiteindelijk wel is uitgezonden. 
Nu zat Phil Bloom achter een andere krant, Het Vrije Volk en las het bericht voor dat ze in deze uitzending niet naakt zou verschijnen’ (Van Gelder, NRC Handelsblad, 2005). ‘Ze las voor: VPRO zet schaar in naakt van Phil’ (Van der Veer, 1991). ‘Hoepla’ heeft vele krantenredacties flink in rep en roer gebracht en sommige journalisten veel commentaar opgeleverd. Zoals tv-criticus Henk Huurdeman, ook wel ‘Mr. Volkskrant’ genoemd. Hij voelde zich direct verwant met programma’s als ‘Hoepla’ en stak dit niet onder stoelen of banken. ‘Het is nu niet meer voor te stellen wat voor opwinding en verontwaardiging die –nu onschuldige – programma’s veroorzaakten, ook binnen de redactie van een krant, en hoe heftig de woede zich richtte op een criticus die dat poogde te verdedigen’ (Ellenbroek, 2001, Volkskrant). Maar de media hadden zelf een groot aandeel in de affaire aldus van Reijsen in het Algemeen Dagblad: ‘De revolte van de jaren zestig is een mediarevolutie, aangewakkerd en uitvergroot door de media’ (Van Reijsen, 1997, Algemeen Dagblad). 

De VPRO bleef ook na ‘Hoepla’ voorop lopen met het presenteren van bloot op televisie. In de ‘Fred Haché Show’ in 1971 ging het regelmatig over seks. Blote vrouwenborsten kwamen volop in beeld en ook een bloot mannelijk onderlijf was te zien (Van Brussel, 1992). Niet alleen de ‘Fred Haché Show’ maar ook ‘De Barend Servet Show’, ‘Van Oekels Discohoek’ en vooral ‘Het is weer zo laat’ gingen allemaal veel verder dan ‘Hoepla’, maar de controversie werd nu juist toegejuicht. Een bejaarde die halfnaakt het Kindeke Jezus uitbeeldde en een bonte verzameling van vloeken en boze borsten leveren de VPRO (‘Vuile Pielen Rukkers Omroep’) wederom veel boze telefoontjes op, maar nog meer juichkreten onder –vooral- kijkers in de puberleeftijd (Van het Hek, 2002). 

Hoofdstuk 2: Seks; van vroeger tot nu
2.1 Opkomst commercie
Sinds ‘Hoepla’ is de hoeveelheid seks op televisie toegenomen. Dit komt onder andere door de toename van de televisiezenders. In de jaren tachtig had de Nederlandse kijker de beschikking over Nederland 1, 2, en 3. Een belangrijk element in de toename van seks op televisie is de komst van de commerciële zenders. Hiermee werd een voorzichtig begin gemaakt toen in 1968 voor het eerst reclame op de televisie was, verzorgd door de Stichting Televisie Ether Reclame (STER). ‘Op 2 oktober 1989 komt er buitenlandse, maar op Nederland gerichte commerciële televisie. Op die dag begint RTL Veronique (later RTL 4) met haar programma’s. Gevolgd door RTL 5 vanuit Luxemburg. Het eerste Nederlandse commerciële station werd gevormd in 1995 toen de Veronica Omroep Organisatie het publieke bestel verliet om samen met Endemol commercieel te gaan. Uiteindelijk is het aantal commerciële zenders sterk gegroeid met SBS6, NET5, FOX8, TMF, RTL7, Yorin en onlangs met de komst van John de Mol’s Talpa’ (Wikipedia, 2006) . ‘Vooral Veronica, FOX8 en SBS6 hebben seks in hun programmering. Veronica werd hier eind jaren ’80 en in de jaren ’90 bekend mee evenals SBS6 met hun vele late night-seksprogramma’s. In 1987 startte Veronica het maandelijkse ‘erotische magazine’ de ‘Pin Up Club’. ‘Een programma waarmee Veronica alweer een stukje verder gaat’, zo luidde de slogan. Volgens producent Jef Rademakers was de ‘Pin Up Club’ ‘het eerste programma waarin bloot werd getoond zonder alibi’. Een ander spraakmakend programma van Veronica was ‘Sex voor de Buch’ van Menno Buch. Eind 1997 kwam dit programma op de televisie. In ‘Sex voor de Buch’ werden mensen in staat gesteld hun zeer extreme fantasieën te verwezenlijken. Media en publiek vielen over het programma maar tegelijkertijd keken er soms bijna 1 miljoen mensen naar’ (Van Brussel, 1992). Criticus Frits Abrahams schreef in die tijd in NRC Handelsblad: ‘Veronica is de platste en stompzinnigste omroep van Nederland. Laat buitenlandse gasten een avond Veronica volgen en ze zullen voorgoed met andere ogen naar Nederland kijken’ (Vrij Nederland, 1999). Niet alleen de hoeveelheid zenders en het programma-aanbod nam toe maar ook de kijktijd van de gemiddelde Nederlander. ‘In het najaar van 1988 keek de gemiddelde Nederlander van zes jaar en ouder 14,7 uur per week televisie. Elf jaar later, in 1999 bedroeg dit 19,7 uur per week’ (Fortuyn, 2000). 
2.2 Seks vandaag de dag
Ik noemde al een aantal programma’s die in de jaren ’60, ’70, ’80 en ’90 ophef veroorzaakten. Maar hoe uit ‘seks’ zich vandaag de dag op televisie? Allereerst in verschillende programma’s. Als je televisie opsplitst in enkel onderhoudende/informatieve programma’s en programma’s gericht op entertainment kom je seks het vaakst tegen in laatst genoemde. Al kan het ook allebei. Als voorbeeld het programma ‘Neuken doe je zo’ van BNN wat in 2003 uitgezonden werd. Volgens BNN het eerste echte programma over seks van diezelfde omroep (BNN, 2003). In elke aflevering stond een bepaald seksthema centraal en werd met seks geëxperimenteerd. Het programma had als doel de kijker te vermaken maar wilde de jongeren ook informatie geven. Hetzelfde principe heeft het programma over seks en drugs ‘Spuiten & Slikken’ wat nu op BNN te zien is. In mindere mate is seks is te zien in soaps. Dagelijkse soaps zoals ‘Goede Tijden Slechte Tijden’ en ‘Onderweg naar Morgen’ laten regelmatig het begin van een vrijpartij zien. Onlangs vond in een aflevering van ‘Onderweg naar Morgen’ een groepsverkrachting plaats. Naast deze voorbeelden zijn er ook late night-seksprogramma’s zoals ‘Na Sluytingstijd’ van actrice Monique Sluiter op RTL 5. Dat is geen onderhoudend programma maar brengt me bij de volgende vorm van seks op televisie namelijk reclame. 
Rond middernacht is er een groot scala aan seksreclames op de zenders te vinden. Soms verpakt in programma’s zoals ‘Na Sluytingstijd’. Voor seks(reclames) is bepaald dat zij pas na 23.00 uur uitgezonden mogen worden. 
Deze seksreclames roepen de kijker in feite op te bellen naar mannen- of vrouwen callcenters. 

Naast deze seksreclames zie je bij andere reclames soms ook bloot in beeld. Bij veel shampoo reclames ziet men een naakte vrouw of man onder de douche staan. Er is een groot verschil tussen eerstgenoemde seksreclames en de ‘shampoo reclame’. Bij de seksreclames ligt de nadruk op de geslachtsdelen en op het verleiden van de kijker. In de ‘shampoo reclame’ wordt naakt gesuggereerd en is er geen enkel geslachtsdeel in beeld. Deze reclames worden niet na een bepaald tijdstip uitgezonden maar meestal in commercials rond prime time. 
In verschillende videoclips uitgezonden op TMF, MTV of The Box is ook bloot te zien. 
Zoals de clip ‘My hips don’t lie’ van zangeres Shakira waarin zij haar blote buik toont en uitdagend danst voor de camera. 
De muziekclip zenders in Nederland hanteren zoals andere tv-zenders de Kijkwijzer. Alle muziekclips worden beoordeeld met het Kijkwijzer classificatiesysteem en krijgen een leeftijdsadvies. Aan dit leeftijdsadvies is een uitzendtijd verbonden. Het betekent dat bijvoorbeeld een clip met het leeftijdsadvies 12 jaar niet vóór 20.00 uur en met het leeftijdsadvies 16 jaar niet vóór 22.00 uur mag worden uitgezonden. Overigens, Nederland is internationaal het enige land waar muziekclips stelselmatig worden beoordeeld (Kijkwijzer, 2006). 
Van sommige muziekartiesten bestaat er een ‘gewone (gecensureerde) videoclip’ die overdag uitgezonden kan worden maar ook een ‘ongecensureerde versie’ die laat in de avond pas mag worden uitgezonden. In de ‘ongecensureerde versie’ zijn bijvoorbeeld blote borsten te zien, in tegenstelling tot de videoclip bestemt voor overdag waarin borsten e.d. bedekt blijven. 
Als laatste is seks te zien in films op televisie. In pornofilms maar ook in speelfilms bijvoorbeeld. Hierbij geldt weer hetzelfde principe als bij de reclames. Bij een pornofilm gaat het erom om seks te laten zien. Pornofilms mogen pas na 23.00 uur worden uitgezonden. In sommige speelfilms is ook seks te zien maar draait de film niet om de seks. Zoals Turks Fruit, één van de succesvolste bioscoopfilms aller tijden, in 1973 veel expliciete seksscènes bevatte. 
2.3 Effecten 

‘Er is geen wetenschappelijk bewijs dat de verschillende vormen van seks op televisie negatieve effecten hebben op het publiek’, aldus het expertisecentrum jeugd & media (NIZW Jeugd, 2006). ‘Verschillende onderzoekers hebben geprobeerd de invloed van seks in de media te bepalen, maar studies waarin het gedrag van kinderen of pubers is onderzocht in relatie tot hun ervaringen met seks in de media zijn er maar heel erg weinig. Er is een studie waarin eerst aan ouders van 11-jarige kinderen is gevraagd hoe vaak hun kinderen programma’s met een (impliciete) seksuele inhoud zagen en waarin diezelfde kinderen later op 16-jarige leeftijd nog eens zijn ondervraagd over hun seksuele ervaringen. Er werd geen verband gevonden tussen het veel of weinig zien van programma’s met seks op jonge leeftijd en het seksuele gedrag vijf jaar later, wat zou betekenen dat mediaseks geen invloed heeft op het gedrag van kinderen. Het kan echter ook zijn dat zo’n verband ontbrak, omdat de kinderen op 11-jarige leeftijd nog te weinig in seksualiteit en programma’s daarover geïnteresseerd waren, of omdat de ouders erg gereserveerd waren bij het aangeven of hun jonge kinderen wel eens seks hadden gezien. Ander onderzoek onder wat oudere kinderen naar de samenhang tussen het zien van expliciete of gesuggereerde seks en de eigen seksuele ervaringen wijzen wel op een verband. Zo is bij pubers en jonge adolescenten vastgesteld dat kinderen die vaker naar programma’s met (onschuldige) seks kijken meestal op jongere leeftijd hun eerste seksuele ervaring hebben. Voor volwassenen en adolescenten is hetzelfde gevonden met expliciete seksbeelden. 
Ook is in één studie gevonden dat negroïde meisjes van 14 tot 18 jaar die vaker naar erotische films (16+) keken vaker seks hadden, dat vaker met verschillende partners deden, vaker seksuele aandoeningen hadden en minder vaak voorbehoedsmiddelen gebruikten. Zulke verbanden bewijzen nog niet dat het kijken naar seks de oorzaak is van vroeger en vaker aan seks doen, want het is ook mogelijk dat vroegrijpe kinderen eerder op zoek gaan naar seks in de media’ (‘Seks in de media’, Expertisecentrum Jeugd & Media 2006). 

Hoofdstuk 3: De discussie uitgelicht
3.1 Tegenstanders

Bij de opkomst van jazzmuziek en de film zagen we discussies oplaaien maar die verstomden na een tijdje. De eerste ophef over seks op televisie begon al in de jaren ’60 en de discussie lijkt door de jaren heen niet kleiner te zijn geworden. Aan de ene kant staan de tegenstanders van seks op televisie, die zich ongerust maken en strijden voor maatregelen, aan de andere kant staan de partijen die vinden dat het allemaal wel meevalt en geen forse maatregelen bepleiten. Bijvoorbeeld programmamakers van programma’s die onderdeel zijn van discussie. Aan de kant van de tegenstand kun je o.a. christelijke organisaties noemen zoals de ChristenUnie-jongeren die samen met Ebate, Christelijk politiek E-zine, enkele jaren geleden de landelijke actie ‘Stop de porno’ organiseerde (EO, 2003). 
Waarom is er zoveel ophef over? 

Ten eerste wordt er vaak gediscussieerd over de hoeveelheid aan seks die op televisie te vinden is. Seks wordt daarbij vaak in één woord genoemd met geweld op televisie. Overigens is er ook nog een discussie te noemen die ik nu buiten beschouwing laat over wat men onder ‘seks’ verstaat en wat niet.

Het argument van de tegenstanders is eigenlijk altijd hetzelfde argument gebleven namelijk de slechte invloed die het zou hebben op de kijkers. ‘Wij zijn in Nederland langzamerhand gewend geraakt aan seks en porno op televisie. Hiermee wordt seks als product neergezet waaraan verdiend kan worden. Dit past niet bij de menselijke waardigheid. Seksuele verloedering is slecht voor de samenleving. Kinderen krijgen een verwrongen beeld van seks en pornografie maakt vaak letterlijk gezinnen kapot’, aldus Ebate, het onafhankelijke Christelijke politiek E-zine (EO, 2003). 
Volgens Bourdieu, socioloog en schrijver van het boek ‘over televisie’ (2001) bezit televisie nagenoeg een monopolie op de gedachtevorming van een zeer groot deel van de bevolking. ‘Omdat zij praktisch alleen onzin en sensatie uitzendt zoals programma’s met seks en geweld, draagt ze onvermijdelijk bij aan een debilisering van de samenleving en een ondermijning van de democratie. Dit heeft alles te maken met de zogenaamde ‘kijkcijfermentaliteit’ aldus Bourdieu. ‘Tot in de meest autonome regionen van de journalistiek heeft iedereen tegenwoordig lees- en kijkcijfers in het hoofd. Er heerst vandaag de dag, op redacties, bij uitgevers, een ‘kijkcijfermentaliteit’. Overal wordt gedacht in termen van commercieel succes.’ 
De afgelopen jaren zijn er maatregelen genomen om tegemoet te komen aan de tegenstanders van seks en geweld op televisie. Deze maatregelen zijn vooral gericht op het beschermen van de minderjarigen. De belangrijkste maatregel was de oprichting van het Nicam (Nederlands instituut voor de Classificatie van Audiovisuele Media). Het Nicam heeft de Kijkwijzer, die ik al eerder noemde, in het leven geroepen. De kijkwijzer is een classificatiesysteem dat ouders en opvoeders waarschuwt tot welke leeftijd een televisieprogramma of film schadelijk kan zijn voor kinderen door middel van pictogrammen. Ook hebben de omroepen zich verplicht om films voor twaalf jaar en ouder niet voor acht uur en films voor 16 jaar en ouder pas na tien uur ’s avonds uit te zenden (Nicam). 
3.2 Rol van de journalist 
In deze scriptie is tot dusver duidelijk geworden hoe de discussie begonnen is, hoe de discussie zich door de jaren heen verder ontwikkelt heeft en hoe seks zich nu op televisie uit. Mijn hoofddoel van deze scriptie is om te onderzoeken hoe de journalistiek en dan met name de schrijvende journalistiek, met deze discussies omgaat. Ik heb voornamelijk voor schrijvende journalistiek gekozen omdat deze makkelijker te onderzoeken is dan bijvoorbeeld radio- en televisiejournalistiek bij dit onderwerp. 
Wat er geschreven is over de discussies rondom seks en geweld op televisie kan ik allemaal terugvinden en onderzoeken. Bij televisie-uitzendingen en radio-uitzendingen wordt dat al moeilijker. Voordat ik enkele discussies nader ga onderzoeken wil ik eerst aan de kaak stellen wat de rol van de journalist is in het algemeen bij deze discussies. 
3.3 De ‘gangmaker’
De journalist speelt een grote rol in discussies zoals deze. Niet alleen kan een discussie door de journalist op gang gebracht worden door het signaleren van een ‘probleem’, maar de journalistiek kan er ook voor zorgen dat de discussie steeds groter wordt en steeds meer mensen in de discussie betrokken worden. Niet alleen burgers, instanties, verenigingen etc. maar vooral ook politici. Een aantal discussies over dit onderwerp zoals over het programma ‘Hoepla’, kwamen namelijk ook in de 2e kamer terecht. Hoe meer de journalistiek over deze discussies bericht, hoe groter de aandacht kan worden van de samenleving en hoe meer mensen zich ermee kunnen gaan bemoeien. ‘Blijkbaar kunnen er binnen de nieuwsproductie soms zichzelf versterkende processen optreden, waardoor de media steeds meer nieuws gaan genereren over een onderwerp, min of meer los van de feitelijke ontwikkelingen. Min of meer, want het tweede punt is dat de media juist door hun massale aandacht voor een onderwerp weer allerlei maatschappelijke reacties uit kunnen lokken die er niet zouden zijn geweest zonder die berichtgeving. Door die reacties krijgt het vliegwiel van de nieuwsproductie weer nieuwe impulsen voor een nieuwe ronde van de zichzelf versterkende processen, waardoor de nieuwsgolf in stand blijft’ (Vasterman, 2004). Het bijzondere van deze discussies is dat de journalistiek zich er al jaren mee bezig houdt. Niet met één discussie in het bijzonder maar de discussies bestrijken wel allemaal hetzelfde onderwerp, namelijk seks op de buis. De samenleving is bezig met dit onderwerp en kan daardoor de journalistiek aansteken. Maar ook andersom kan dit gebeuren, de journalistiek zwengelt een discussie aan en de samenleving kan hierdoor weer in het onderwerp meegezogen worden. Soms onterecht aldus Vasterman (2004): ‘De media blijven soms aandacht schenken aan een probleem terwijl dat volgens zogenaamde objectieve indicatoren steeds verder afneemt.’ 

Op een gegeven moment gaat de berichtgeving niet meer alleen over de discussie en de argumenten van de voor- en tegenstanders maar over follow-ups zoals de discussie rondom de Kijkwijzer, die een tijdje geleden werd gevoerd over het functioneren van deze maatregel. Maar ook over de discussie die in de tweede kamer is ontstaan naar aanleiding van de eerste discussie om vervolgens door te gaan op nog een andere discussie namelijk over de maatregelen die politici willen nemen naar aanleiding van de eerste en tweede discussie. 

In Nederland kennen we geen grote traditie van discussies over seks op de televisie aldus Jo Bardoel, bijzonder hoogleraar mediabeleid aan de Universiteit van Amsterdam. ‘In Duitsland of Engeland komen die discussies vaker op gang. Hier komt af en toe weer iets in de aandacht zoals ‘Neuken doe je zo’ van BNN een tijd geleden. Onderzoeken naar de omgang van de media met deze discussies zijn er niet, naar ik weet. De onderzoeken die er naar seks op televisie worden gedaan gaan meer over de invloed van deze seks op kinderen.’

Hoofdstuk 4: Videoclips

4.1 Inleiding

In het verleden zijn er verschillende programma’s met ‘seks’ erin geweest die nationale en soms zelfs internationale aandacht kregen. Waarom kregen deze programma’s deze aandacht? ‘Hoepla’ kreeg 40 jaar geleden zoveel aandacht omdat er voor het eerst een naakte vrouw op het scherm te zien was. Latere programma’s zoals de ‘Pin Up Club’ en ‘Sex voor de Buch’ kregen veel kritiek omdat zij voor die tijd dingen lieten zien die nog in de taboesfeer lagen. Kortom, de programma’s hadden gemeen dat de kijker beelden voorgeschoteld kreeg die hij of zij niet vaak eerder had gezien en voor sommigen schokkend waren. Door de jaren heen is de mening van de maatschappij wel veranderd. Een naakte vrouw die een krant leest zoals bij ‘Hoepla’, daar wordt in deze tijd niet meer zoveel ophef over gemaakt. Toch zijn er nog steeds discussies over dit onderwerp gaande. Twee discussies in het bijzonder springen eruit. Beide discussies wil ik onderwerpen aan een analyse en in het bijzonder kijken naar de omgang van de media, met name de schrijvende pers, met deze discussies. Ik heb niet meer dan twee discussies onderzocht omdat het analyseren en onderzoeken van deze discussies erg veel tijd kost. 
4.2 ‘Gang-Bang’ 

De eerste discussie die ik ga onderzoeken is de discussie over bepaalde videoclips die uitgezonden worden op de muziekzenders. De discussie over deze videoclips van de muziekzenders MTV, TMF en The Box is al een tijdje bezig. Discussiepunt zijn de videoclips die muziekzenders uitzenden met bloot in beeld. Vooral rappers zoals 50 Cent, Busta Rhymes en Snoop Dogg hebben videoclips waarin vrouwen erg schaars gekleed zijn en uitdagend dansen, aldus tegenstanders van deze clips. De tegenstanders zijn ervan overtuigd dat deze videoclips een slechte invloed hebben op de kijker. De doelgroep van de muziekzenders zijn voornamelijk jongeren. Deze discussie werd pas echt groot toen in september vorig jaar elf minderjarige Rotterdammers veroordeeld werden voor betrokkenheid bij groepsverkrachtingen in Katendrecht. De groep zou op het idee zijn gebracht door ‘gangbang-videoclips’ op zenders als TMF en MTV (Reformatorisch Dagblad, 2005). Ook werd het rapport ‘Seks onder je 25e’ van SOA Aids Nederland en de Rutgers Nisso Groep gepubliceerd in september. Het rapport bevat een grootschalig onderzoek naar seksuele activiteiten van jongeren tussen de 12 en 25 jaar. Uit het onderzoek bleek dat 85% van de jongens en 75% van de meisjes in de onderzochte periode iets over seksualiteit op televisie had gezien. Verder zag een forse meerderheid van de jongens (88%) en de meisjes (75%) een videoclip waarin blootscènes voorkwamen (Rutgers Nisso Groep, 2005). Vervolgens belandde de discussie in de tweede kamer en vroeg de Christenunie aandacht voor de schadelijke effecten van gewelddadige en/of seksueel getinte muziekclips op het gedrag van jongeren. Arie Slob van de Christenunie: 

“Jaarlijks komen ruim zeshonderd jongeren tussen de 12 en 18 jaar voor de rechter voor een zedendelict. Een groot deel van deze jongeren ziet zichzelf niet als aanrander of verkrachter. Zij hebben nooit geleerd dat er een relatie is tussen het hebben van seks, liefde en intimiteit. Muziekzenders als TMF, MTV en The Box moeten hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen en de gewelddadige en/of seksuele muziekclips van de buis halen. Deze clips degraderen vrouwen en meisjes tot seksuele gebruiksvoorwerpen. We laten het toch niet gebeuren dat een dergelijk beeld van hen gecreëerd wordt” (Christenunie, 2005). De partij kreeg steun van PvdA-kamerlid Jeroen Dijsselbloem. Ook hij riep de muziekzenders op rekenschap te geven van hun uitzendingen. 
MTV reageerde hierop met de volgende stelling: “Dijsselbloem neemt met zijn uitspraken jongeren niet serieus. 
Er worden geen muziek video's of programma's uitgezonden die aanzetten tot crimineel of seksistisch gedrag en MTV Networks zal ook nooit propageren dat dit soort gedrag juist is” (MTV, 2005). Na diverse uitlatingen van Dijsselbloem in de pers wilde een kamermeerderheid van CDA, PvdA en Christenunie een maatschappelijk debat over de videoclips. Uiteindelijk leidde alle commotie in februari dit jaar tot een mediaconferentie georganiseerd door de Christenunie, NCRV en de EO. Programmamakers, vertegenwoordigers van de muziekzenders TMF, MTV en The Box en verschillende politici waaronder Dijsselbloem gingen met elkaar in discussie. Na dit debat lieten de PvdA en de VVD weten zich steeds meer zorgen te maken over de videoclips. Wouter Bos pleitte voor zelfregulering van de muziekzenders. Onlangs heeft MTV Networks bekend gemaakt bezig te zijn met het ontwikkelen van een forum waar de kijkers met elkaar in discussie kunnen over de videoclips. Ook is MTV met de politiek in gesprek om te kijken welke rol MTV kan spelen in een eventueel Media Educatie traject (MTV, 2006). 

Waarom is deze discussie nou opmerkelijk te noemen? Ten eerste omdat dit onderwerp in de pers ontzettend breed uitgemeten is. Maar het belangrijkste argument is de tweede kamer die zich in de discussie mengde. Uiteindelijk heeft een kamermeerderheid gepleit voor een maatschappelijk debat over de videoclips.

4.3 Verwachting

Ten aanzien van mijn verwachtingen wil ik het onderzoek gaan indelen. Ten eerste ga ik kijken naar welke kranten en tijdschriften hebben bericht over deze discussie. Is er een groot verschil waar te nemen in de berichtgeving per krant of tijdschrift? Ten tweede denk ik dat er een verschil is tussen de omgang van verschillende kranten met deze discussie. Ik wil het Reformatorisch Dagblad en de Telegraaf met elkaar gaan vergelijken. Omdat ik denk dat deze twee kranten niet hetzelfde met de discussie omgaan. Het Reformatorisch Dagblad kent een duidelijke religieuze achterban. De krant kent 60.000 abonnees waarvan ongeveer 70% op de SGP stemt. De rest stemt op de Christenunie (Redactie Reformatorisch Dagblad). 

Ik verwacht dat de achterban van het Reformatorisch Dagblad vanwege hun geloofsovertuiging niet voor seks op televisie is en dus tegenstander van de ‘seksueel getinte’ videoclips op de muziekzenders. De Telegraaf daarentegen heeft geen dergelijke religieuze achterban en ik denk dat de Telegraaf daarom de discussie minder serieus neemt dan het Reformatorisch Dagblad. 
Naast het vergelijken van het Reformatorisch Dagblad en de Telegraaf wil ik de artikelen van de andere dagbladen en tijdschriften ook aan een analyse onderwerpen. Ik ga op zoek naar verschillen tussen de schrijvende pers in het inhoudelijk weergeven van de discussie. Ik denk dat er niet veel verschillen zijn en dat de dagbladen allemaal op ongeveer dezelfde manier de discussie weergeven. Daarnaast wil ik onderzoeken of er wel op een objectieve manier bericht is over de discussie. Of er hoor en wederhoor toegepast is. Ik denk dat de dagbladen zoveel mogelijk objectief berichten over de discussie maar dat vooral de tegenstanders van de ‘seksistische videoclips’ geciteerd worden. 

4.4 Globaal

Ik heb alle artikelen verzameld die er zijn geschreven in de (landelijke) schrijvende pers over deze discussie over videoclips. De kranten waarin ik gezocht heb naar artikelen zijn: De Telegraaf, de Volkskrant, het Algemeen Dagblad, Trouw, NRC Handelsblad, het Parool en het Reformatorisch Dagblad. Behalve deze dagbladen ook in de volgende opinietijdschriften: Elsevier, Vrij Nederland, de Groene Amsterdammer, en HP de Tijd. 
Daarnaast heb ik ook de vakliteratuur in mijn onderzoek betrokken: de Journalist, Reporter, Broadcast, Callsheet en Adformatie. De artikelen die ik geselecteerd heb betreffen niet alleen de discussie over de videoclips maar ook follow-ups zoals de ‘maatregelen’ van MTV. Daarbij heb ik een onderverdeling gemaakt in nieuwsberichten aan de ene kant en artikelen gevonden op de opiniepagina’s, zoals columns, ingezonden brieven en redactionele stukken, aan de andere kant. 

Schema gevonden artikelen:

	Media
	Nieuwsbericht
	Opinie 

(Columns, ingezonden brieven)

	Telegraaf
	3
	

	Volkskrant
	6
	4

	Trouw
	5
	

	Parool
	2
	

	Reformatorisch Dagblad
	15
	2

	NRC Handelsblad
	3
	2

	Algemeen Dagblad
	2
	2

	Elsevier
	1
	2

	Vrij Nederland
	1
	

	Groene Amsterdammer
	1
	

	HP de Tijd
	
	

	Journalist
	
	1

	Reporter
	
	

	Broadcast Magazine
	2
	

	Callsheet
	
	

	Adformatie
	
	


Wat meteen opvalt, is dat het Reformatorisch Dagblad veruit het meeste bericht heeft over de discussie. 15 artikelen en 2 opiniestukken. Daarna volgt de Volkskrant, Trouw, NRC Handelsblad, Algemeen Dagblad, Telegraaf, Elsevier, Parool, Broadcast en Vrij Nederland, Groene Amsterdammer, Elsevier en de Journalist als laatste met 1 artikel. 

Wat ook opmerkelijk is, is dat de vakliteratuur weinig bericht heeft over de discussie. Evenals de opinietijdschriften. Navraag bij de redactie van de Journalist over dit onderwerp leverde de volgende reactie op: “Dit onderwerp seks op de televisie of de omgang van de media met deze discussies heeft bij ons op de redactie niet gespeeld. De discussies over seks op televisie zijn voor ons een ‘te ver van onze bed show’, dit is meer iets voor andere media zoals de dagbladen”, aldus redactielid Jolanda Eenhuis. 

Het aantal stukken gevonden op de opiniepagina’s in diverse kranten over dit onderwerp zijn het hoogst bij de Volkskrant. In deze krant zijn vooral ingezonden brieven geplaatst, bijvoorbeeld op de ‘U pagina’. Het Algemeen Dagblad heeft weliswaar minder op de opiniepagina geplaatst maar heeft wel de lezers om hun mening gevraagd op hun website. De resultaten zijn in de krant geplaatst. Hetzelfde heeft NRC Handelsblad gedaan met de stelling: ‘Er moet een verbod komen op vrouwonvriendelijke videoclips’. Gekozen kon worden voor: ‘eens’, ‘oneens’ of ‘geen mening’. 

Als ik kijk naar de data van de gevonden artikelen zie ik dat de discussie in de media is gekomen rond mei 2005 met als hoogtepunt november 2005 om daarna weer wat af te zwakken en in maart 2006 weer te pieken. In de maand november is er dus het meest over bericht in de dagbladen. In november werd opnieuw een groep jongens gearresteerd voor groepsverkrachting én riep kamerlid Jeroen Dijsselbloem Nederland op tot een maatschappelijk debat. Eind februari werd het debat van de Christenunie, NCRV en de EO gehouden. Vervolgens liet Bos zich in het programma ‘Buitenhof’ uit over zijn zorgen over de videoclips en pleitte hij voor zelfregulering van de muziekzenders. Ook de VVD uitte openlijk zijn zorgen. 
4.5 Reformatorisch Dagblad versus de Telegraaf

Zoals ik al eerder zei heeft het Reformatorisch Dagblad opvallend veel bericht over deze discussie. De Telegraaf heeft daar tegenover opvallend weinig over deze discussie bericht. 

In de artikelen van het Reformatorisch Dagblad wordt er veel geciteerd van de ChristenUnie en de SGP. De ChristenUnie en de SGP willen maatregelen nemen tegen de videoclips en het Reformatorisch Dagblad bericht hierover. De Telegraaf doet dit niet. De Telegraaf citeert alleen PvdA kamerlid Dijsselbloem. “Het Reformatorisch Dagblad citeert veel van de Christenunie en de SGP maar is een zelfstandige krant”, aldus Steef de Bruijn, adjunct hoofdredacteur van het Reformatorisch Dagblad. “Maar de redactie maakt zich wel zorgen om deze videoclips en vindt het belangrijk voor de lezers om dit onderwerp aan te kaarten. Wij nemen niet zozeer standpunten over van de christelijke partijen maar onze redactie bestaat wel voor een groot deel uit mensen afkomstig uit hetzelfde milieu als onze achterban. Vandaar dat wij standpunten van deze partijen belangrijk achtten.”
Waar het Reformatorisch Dagblad behalve de ChristenUnie en de SGP refereert aan hoogleraren, advocaten en andere politici linkt de Telegraaf de discussie bijna alleen aan groepsverkrachtingen. In één artikel wordt Dijsselbloem genoemd. Bij de Telegraaf komt de discussie in het nieuws omdat het de oorzaak van groepsverkrachtingen zou zijn en omdat Dijsselbloem er iets over gezegd heeft. Het Reformatorisch Dagblad plaatst om dezelfde reden artikelen maar ook omdat er een discussie in de 2e kamer is ontstaan en verschillende politici, naast Dijsselbloem, uitspraken doen. Niet alleen politici maar ook docenten en advocaten roepen op tot actie. In de Telegraaf is daar nooit over bericht. Opvallend is dat de Telegraaf genoeg bericht over de muziekzenders MTV en TMF, maar dat gaat vooral over showbizznieuws zoals de MTV- en TMF Awards, dan over de maatschappelijke discussie over de videoclips op deze zenders. Alle artikelen van het Reformatorisch Dagblad komen van de Binnenland pagina op één artikel na. Dat artikel staat op de opinie pagina met als kop ‘Optreden geboden tegen TMF en MTV,’ geschreven door een lid van de ChristenUnie (Reformatorisch Dagblad, 2005). 

Niet alleen de uitspraken van de ChristenUnie worden veelvuldig geciteerd maar ook uitspraken van de PvdA. Alle artikelen van het Reformatorisch Dagblad citeren personen die aangeven maatregelen te willen omdat de videoclips slecht zijn voor de kijkers. Slechts één artikel bevat een reactie van het bedrijf MTV Networks op deze discussie. 
In de rest van de artikelen is nooit een kamerlid of hoogleraar of iemand anders geïnterviewd die het niet eens is met de argumenten om maatregelen te nemen. 

Adjunct hoofdredacteur de Bruijn van het Reformatorisch Dagblad: 
“Wij willen het nieuws weergeven maar we proberen wel meningen en citaten weer te geven die passen bij onze achterban. Onze lezers verlangen dat ook van ons.”

‘Als een redactielid een column schrijft waarin hij opkomt voor de muziekzenders, plaatst het Reformatorisch Dagblad die column dan?’
“Nee, dat zal waarschijnlijk niet geplaatst worden want daar heeft de hoofdredactie moeite mee. Iemand van buitenaf kan dat wel schrijven maar dan zijn we ook terughoudend in plaatsing. Wordt het dan toch geplaatst dan volgt daar in de regel een reactie op van bijvoorbeeld iemand van de redactie die het daar niet mee eens is.” 

‘U zegt een zelfstandige onafhankelijke  krant te zijn maar de redactie draagt wel bewust een bepaalde mening uit, dat is toch niet objectief?’ 

“Volledige objectiviteit bestaat mijns inziens niet. Niet alleen bij onze krant maar bij alle kranten wordt er bewust gekeken naar welke reacties en citaten er geplaatst worden. Het is ook niet zo dat we niets anders mogen dan standpunten van de christelijke partijen uitdragen maar we hebben er gewoon geen behoefte aan.”
‘U zegt dat lezers verlangen van het Reformatorisch Dagblad dat zij deze mening uitdragen, misschien is het wel andersom en versterkt of beïnvloedt het dagblad de mening van de lezer.’
“Ja, misschien versterken wij inderdaad wel hun mening. Maar dat is ook onze taak. Wij willen onze lezers een opinie laten vormen. Het commentaar wat in onze krant staat is ook allemaal in de lijn van ons dagblad. Alle normen en waarden zijn bijbelgericht. Daar kiest de lezer voor. Wij zijn zelfs terughoudend met de details in onze artikelen over wat er in de videoclips te zien is. Dat is bewust. In andere kranten lees je alle details, bij ons niet. Dat is ook zo bij ons fotobeleid. Wij laten zelden strandfoto’s zien bijvoorbeeld en we plaatsen ook geen ‘Wehkamp reclames’.”
‘Leest u ooit in de andere dagbladen artikelen over deze discussie?’
“Ja, ik kijk regelmatig naar andere kranten. Ik merk dat de andere kranten ook steeds kritischer worden ten aanzien van dit onderwerp. Behalve de Volkskrant en het NRC Handelsblad, die zijn heel vrij. Maar bijvoorbeeld de Telegraaf spreekt ook steeds meer zijn verontrusting uit. Dat vind ik een positieve ontwikkeling.”
4.6 Journalistiek verantwoord?

In de vergelijking van de artikelen van de andere dagbladen ga ik eerst kijken wat de nieuwsaanleidingen van de artikelen zijn. Meer dan de helft van de nieuwsartikelen heeft als aanleiding niet alleen de groepsverkrachtingen maar ook de uitspraken van Tweede-Kamerleden over dit onderwerp. De overige artikelen hebben als aanleiding alleen de groepsverkrachtingen of alleen Tweede Kamer uitspraken of het onderwerp seks op televisie. 

Wat opvalt aan de artikelen is dat het merendeel van de journalisten geen wederhoor toepast. Genoeg citaten van mensen die tegen de videoclips zijn maar geen reactie daarop van MTV, TMF of The Box of (andere) mensen die het hier niet mee eens zijn. Juist in een discussie verwacht je toch tegenstanders maar ook ‘voorstanders’. Als voorbeeld een artikel uit het Parool met als kop: ‘Kamer: stop met videoclips’. In de kop geeft het Parool duidelijk aan dat de kamer een stop tegen deze videoclips wil en niet de krant zelf. Daarbij kan aangetekend worden dat niet de hele Tweede Kamer er zo over denkt maar wel een kamermeerderheid dus dan mag de kop gevoerd worden. Na een inleidend stuk dat de Tweede Kamer wil dat er aan de stroom ‘seksistische videoclips’ op de muziekzenders een einde komt, laat de journalist Arie Slob van de ChristenUnie aan het woord. Met onder andere het volgende citaat: ‘Ik wil geen verbod op die clips. Dan moet eerst worden bewezen dat ze aanzetten tot misdaad en dat is lastig. Maar iedereen weet dat er wel een verband is’ (Het Parool, 2005). Vervolgens komt er in het verdere artikel geen reactie hierop van één van de muziekzenders of iemand anders die er niet zo over denkt. De laatste zin van het citaat wordt ook niet ontkracht. Er wordt niet gezegd dat er weinig wetenschappelijk bewijs is dat videoclips daadwerkelijk een slechte invloed hebben op jongeren. Het wordt bij dat citaat gelaten en het artikel wordt afgesloten (de schrijver van het artikel is onbekend dus navraag is niet mogelijk). 

Bij sommige artikelen is dit wel gebeurd. Bijvoorbeeld het artikel: ‘Veel clips nu al geweigerd op tv’ in het Algemeen Dagblad. In het artikel wordt eerst een woordvoerder van MTV aan het woord gelaten. Vervolgens een reactie van Tweede-Kamerlid Atsma (CDA) en daarop weer een reactie van de woordvoerder van MTV (Algemeen Dagblad, 2006). 

In een ander artikel in dezelfde krant waarin wederhoor ook toegepast wordt staan de citaten in een opmerkelijke volgorde. De auteur van dit artikel is ook onbekend dus ik kan niet om een reactie vragen, maar ik wilde het voorbeeld toch noemen. De kop van het artikel is: ‘Aanval op erotische clips door nieuw jongerenblad’. Als nieuwsaanleiding wordt gegeven dat het nieuwe jongerenblad ‘X (IST)’ de aanval opent op clips van TMF. Stukken uit dit desbetreffende artikel wat in het jongerenblad stond worden geciteerd. Eerst wordt een medewerker van dit jongerenblad geciteerd, vervolgens een medewerker van MTV Networks (waar TMF ook onder valt) die het argument van de medewerker van het jongerenblad probeert te ontkrachten. Dan is het artikel compleet zou je zeggen, hoor en wederhoor toegepast. Maar dan volgt het volgende stuk als reactie op het citaat dat erotische clips niet schadelijk zijn van de medewerker van MTV: ‘In het artikel worden ook christelijke jongeren aan het woord gelaten, die dit anders ervaren, zoals Marc (17 jaar, lid van een baptistengemeente in Utrecht). “Ik kijk ieder vrij moment naar TMF. Ik merk dat ik zelf ook die clips ga nadoen.” ‘Meisjes zoenen die hij niet goed kent, vindt hij makkelijker’ (Algemeen Dagblad, 2005). Met dit stuk wordt het artikel afgesloten. Door het laatste citaat van de jongen wordt het citaat van de MTV-medewerker in principe ontkracht. 
De maker van dit artikel geeft een korte weergave van hoe het in de Jongerenkrant stond maar door de volgorde en keuze van de citaten, kan hij een lezer misschien wel beïnvloeden in zijn mening over dit onderwerp. 

In de Volkskrant stuitte ik op een artikel van ongeveer diezelfde aard, wat ik opmerkelijk vond. Het artikel is op de binnenland pagina verschenen getiteld: ‘Dan denk ik: Britney, trek eens wat aan’ ; ‘flitsen van dildo’s, kettingen en zwarte rubberen attributen’. 

De intro is als volgt: ‘De clips die muziekzenders als MTV, TMF en The Box uitzenden, worden steeds bloter en seksistischer. Vrouwen lijken maar één ding te willen: keihard genomen worden. Kijkers zijn vaak niet ouder dan 7 jaar. Frits van Meeteren (35) zit onderuitgezakt op de bank. Naast hem zit zoon David (7). Op televisie draait een zangeres als een paaldanseres in de rondte. ‘Lekker wijf, pap’ zegt David. ‘Mwah’, zegt Frits. ‘Geen kont.’ David houdt zijn hoofd schuin, kijkt nog eens goed en knikt dan ernstig. Vader heeft gelijk.’ Vervolgens volgt een wervelwind van quotes van ex-TMF-veejays en bezorgde ouders die de clips te ver vinden gaan. Wel geeft de journaliste aan dat er weinig onderzoek naar de invloed van de ‘gelikte strakke televisievrouwen’ op gewone meisjes gedaan is. Maar daarna geeft ze meteen een voorbeeld van een onderzoek waarin naar voren kwam dat onderzochte meisjes op Fiji negatief beïnvloed werden door tv-series als Ally McBeal. Natuurlijk gaat dit onderzoek niet over videoclips maar daarna volgt een quote van ex-TMF-veejay en moeder Sylvana Simons: ‘Ik liep laatst langs een middelbare school en zag daar een meisje van een jaar of dertien op het schoolplein rondwandelen in een bh. Toen dacht ik: ja, dat zien ze dus in die videoclips, dat vinden ze normaal’ (Volkskrant, 2005). Daarmee eindigt het artikel. Dit artikel is volgens de journalistieke maatstaven niet objectief. Het is niet objectief omdat er alleen maar tegenstanders van de videoclips geciteerd worden. Er wordt geen reactie van TMF, MTV of The Box gevraagd. 
Wilma de Rek, journalist en schrijfster van het artikel, is van mening dat er wel hoor en wederhoor is toegepast.
“Ik heb misschien inderdaad meer meningen weergegeven van personen die tegen de videoclips zijn maar ik heb ook een aantal ex-veejays aan het woord gelaten. Zij hebben jarenlang bij de muziekzenders gewerkt. Ik heb dit artikel een hele tijd geleden geschreven, nog voordat de discussie over de clips echt losbarstte. Ik wilde juist aangeven in het artikel hoeveel mensen in die tijd bezwaren hadden tegen deze videoclips. Daarbij waren niet alle personen negatief. Ik heb ook een moeder geïnterviewd die haar kinderen vaak naar TMF of MTV liet kijken en daar totaal geen moeite mee had. Als ik nu terugkijk zou dit artikel in de huidige discussie niet passen. Maar in die tijd was die discussie er nog niet en daarom wilde ik het onderwerp aankaarten.”
4.7 ‘Bredere discussie’
MTV Networks wordt veel genoemd in de discussie en dus in de media. Volgens Laura Vogelsang, Head of Talent Artist & Music (TAM) MTV Networks moet de discussie in de media breder gevoerd worden.
“Gelukkig kennen we in Nederland vrijheid van meningsuiting, een belangrijk goed. Daarom is het gezond als ergens discussie over is. De discussie over jongeren en video’s zou echter veel breder moeten zijn dan de huidige berichtgeving vaak laat zien. De discussie over de invloed van media op jongeren is veel genuanceerder: denk aan opleiding, ouders, opvoeding, sociale omgeving, internet. Het heeft geen zin alleen naar de jongeren tv-zenders te kijken. 
In de kranten gaat het over een handvol video’s die telkens aangehaald worden. De video’s die genoemd worden, zenden wij soms niet, of alleen na 22:00 uur uit, maar dat wordt er nooit bij vermeld. Wij nemen absoluut onze verantwoordelijkheid bij wat we wel of niet uitzenden en hebben een hele afdeling die zich bezighoudt met onderzoek naar wat jongeren vinden.”
In de artikelen die ik heb onderzocht wordt gesproken over de ‘r&b clips’ of ‘gang-bang clips’. De videoclips die genoemd worden zijn die van rapper 50 Cent en Snoop Dogg. In twee artikelen worden Britney Spears en Christina Aguilera ook nog als voorbeelden genoemd.

Media analist en televisie-resencent van NRC Handelsblad Hans Beerekamp over de reactie van Laura Vogelsang van MTV Networks:

“Ik verbaas me ook steeds weer, dat het in de berichtgeving vooral lijkt te gaan om het seksisme van zwarte artiesten in de omgang met vrouwen. Ook Madonna doet stevig aan seksuele exploitatie, maar die is blank en haar ‘slachtoffers’ zijn man, dus hoor je daar veel minder klachten over.”
4.8 Conclusie
Ik had vooraf verwacht meer artikelen te vinden in de dagbladen. Ook in de vakliteratuur zijn weinig artikelen geplaatst. De discussie is uiteindelijk toch niet zo breed dan ik vooraf dacht. Ik vond het moeilijk om de berichtgeving van de Telegraaf met het Reformatorisch Dagblad te vergelijken omdat de Telegraaf er niet heel veel over bericht heeft. Het is niet zo dat de Telegraaf stelselmatig weinig over de muziekzenders bericht want er zijn legio berichten over de MTV- en TMF Awards te vinden. Het Reformatorisch Dagblad daarentegen heeft wel veel bericht over de discussie, bijna twee keer zoveel dan de andere kranten. Deze krant hecht veel waarde aan deze discussie. Dat heeft veel te maken met de achterban waar het Reformatorisch Dagblad voor schrijft. Deze religieuze achterban stemt veelal op de politieke partijen SGP en de Christenunie. In deze discussie zijn de Christenunie en de SGP tegen de videoclips. Het Reformatorisch Dagblad heeft veel geciteerd van deze christelijke partijen. Niet alleen de achterban bestaat uit leden van deze partijen maar ook de redactie. De mening van de redactie over de videoclips is duidelijk terug te zien in de berichtgeving over de discussie. Steef Bruijn, adjunct hoofdredacteur van het Reformatorisch Dagblad gelooft niet in objectiviteit en de krant is ook niet helemaal objectief. Door het bewust selecteren van citaten, reacties, ingezonden brieven, columns etc. komt de mening van de krant naar voren. Citaten van personen die de muziekzenders verdedigen komen in eerste instantie niet in de artikelen. Bij ingezonden brieven hetzelfde verhaal. Als die dan toch geplaatst worden komt daar in de regel een reactie op van iemand van de redactie bijvoorbeeld die tegen de videoclips is. Dat komt de objectiviteit niet ten goede en kan de mening van de lezer beïnvloeden. 
Volgens Bruijn gebeurt dit ook bij de andere kranten. Bij het artikel over het nieuwe jongerenblad X(ist) wat de aanval opende op de muziekzenders kon ik dat ook merken. Door de volgorde van de citaten leek het artikel een bepaalde kant op te willen. Dat gebeurde ook bij het artikel in de Volkskrant. De journaliste Wilma de Rek heeft het artikel geschreven voor de discussie in ons land echt losbarstte. De Rek was zich bewust van het feit dat er meer ‘tegenstanders’ geciteerd werden dan ‘voorstanders’. Dit had volgens haar alles te maken met de nieuwsaanleiding. Aanleiding was dat steeds meer mensen bezwaren hadden tegen de videoclips. Dit artikel zou in de huidige discussie niet correct zijn. Maar dan had de journaliste ook niet meer de behoefte gehad om dit onderwerp onder de aandacht te brengen. 
Het merendeel van de artikelen van de andere kranten was niet juist volgens de journalistieke maatstaven. Hoor en wederhoor moet worden toegepast en dat was bij meer dan de helft van de artikelen niet het geval. 

Uit het feit dat het merendeel van deze artikelen over deze discussie over de videoclips op de muziekzenders weinig wederhoor toepassen en vooral één kant van de discussie belichten, namelijk die van de tegenstanders van de clips, kun je concluderen dat door deze artikelen de discussie nog verder kan groeien. 
Als de kranten niet objectief zijn en de lezer een bepaalde richting op sturen dan zal de lezer sneller een mening overnemen en nemen zij ook aan de discussie deel. Dat kan als gevolg hebben dat de kranten er ook weer meer over berichten zodat de discussie groter wordt en steeds meer mensen zich ermee kunnen gaan bemoeien, zoals kamerleden. 
Behalve het weinig toepassen van wederhoor, wat uit mijn onderzoek bleek, constateerde media-analist Hans Beerekamp evenals MTV dat de berichtgeving over de videoclips te eenzijdig is. In mijn eigen analyse constateerde ik hetzelfde. In bijna alle artikelen werden dezelfde videoclips van rappers, namelijk die van 50 Cent en Snoop Doog, genoemd. Kranten namen deze namen klakkeloos over. In plaats daarvan hadden de kranten zelf op onderzoek moeten gaan om te bepalen welke videoclips veel bloot laten zien. 
Hoofdstuk 5 Spuiten & Slikken
5.1 ‘Smakeloos’
De tweede discussie die ik ga onderzoeken is de discussie over het programma ‘Spuiten & Slikken’ van de jongerenomroep BNN. In dit programma wordt er live geëxperimenteerd met seks en drugs. Het programma is nu bezig met het tweede seizoen. In het eerste seizoen nam presentator Filemon Wesselink op televisie harddrugs onder begeleiding van een arts. Reporter Ties Westing voerde achter gesloten deuren zijn seksuele fantasieën uit en deelde na afloop zijn ervaringen met de kijkers. In het nieuwe seizoen is Ties Westing vervangen door Sander Lantinga en daarmee is ook de seks achter gesloten deuren verdwenen. Reporter Sander Lantinga behandelt in plaats daarvan verschillende seks en drugs-items zoals het maken van hasj en het maken van seksspeeltjes (BNN, 2006). 
Nog voordat de eerste aflevering op de buis was geweest was er al veel commotie rond het programma. Niet alleen in de pers maar ook in de 2e kamer. CDA-kamerlid Joldersma pleitte voor een verbod van het programma, waarin volgens haar ‘smakeloze’ seksexperimenten werden uitgevoerd. ‘BNN zet jongeren tot drugsgebruik aan’, beweerde zij en vroeg minister Donner om ingrijpen. Ook minister Donner noemde het programma ‘gevaarlijk.’ Hij liet weten niet op voorhand te kunnen ingrijpen maar beloofde in de gaten te houden door het OM of er strafbare feiten werden gepleegd (Parool, 2005). 
Toen het programma eenmaal bezig was ontstonden er naast de inhoudelijke bezwaren tegen het programma nog kleine andere ‘relletjes’ rondom ‘Spuiten & Slikken’. Sophie Hilbrand, de presentatrice, liet de kijkers aan het einde van de uitzending achter met een seksueel getint grapje wat sloeg op de nieuwslezer van het late journaal die meteen na de afkondiging in beeld kwam. Het journaal liet weten dit niet te waarderen en een tijdje is er reclame uitgezonden tussen ‘Spuiten & Slikken’ en het late journaal. Daarna is BNN gestopt met deze grappen richting de journaallezers en werd het late journaal weer direct na ‘Spuiten & Slikken’ uitgezonden (Trouw, 2005). Daarnaast was Filemon Wesselink te gast bij het Talpa programma ‘Linda & Beau’, tijdens een drugsexperiment. In dat programma gaf Linda de Mol aan Filemon toe wel eens cocaïne te hebben gebruikt. Talpa zond dit fragment bewust niet uit maar BNN had een geheime camera in het publiek geplaatst en zond dit fragment later wel uit in ‘Spuiten & Slikken’. 
5.2 Verwachting
Bij deze discussie ga ik beginnen met een globale indeling van de artikelen uit de schrijvende pers. Wat is de nieuwsaanleiding van het artikel? Dat doe ik omdat ik wil weten of er tijdens ‘Spuiten & Slikken’ ook nog veel artikelen zijn geschreven. Ik weet dat er vooraf veel bericht is over dit programma en dat de discussie toen al is losgebarsten. Ik verwacht dat de meeste artikelen zijn geschreven voordat aflevering 1 op de buis is geweest. Dat tijdens het programma de journalistieke aandacht afgenomen is. Vooraf is de commotie hoog opgelopen want er zijn vragen gesteld in de Tweede Kamer over het programma. 

Daarnaast ben ik bij het analyseren van de discussie over videoclips in de schrijvende journalistiek tot de conclusie gekomen dat er niet altijd wederhoor toegepast wordt. Om hier nog een duidelijker beeld van te krijgen wil ik daar bij deze discussie ook naar gaan kijken. Ik verwacht dat in deze discussie meer wederhoor toegepast is omdat in dit geval slechts één omroep, namelijk BNN, hierop een reactie kan geven behalve voorstanders van het programma. Bij de videoclips werden drie zenders (TMF, MTV, The Box) als ‘schuldige’ aangewezen in de discussie. 
5.3 Globaal
Ik heb dezelfde media gebruikt als bij de discussie over de videoclips. Ik heb de artikelen wederom opgesplitst in nieuwsberichten en opinieberichten. 

Schema gevonden artikelen:
	Media
	Nieuwsbericht
	Opinie 

(Columns, ingezonden brieven)

	Telegraaf
	5         
	

	Volkskrant
	5
	3

	Trouw
	6
	

	Parool
	2
	

	Reformatorisch Dagblad
	5
	

	NRC Handelsblad
	6 
	3

	Algemeen Dagblad
	3
	

	Elsevier
	1
	

	Vrij Nederland
	
	

	Groene Amsterdammer
	
	

	HP de Tijd
	
	

	Journalist
	
	

	Reporter
	
	

	Broadcast Magazine
	
	

	Callsheet
	
	

	Adformatie
	
	


Wat meteen opvalt, is dat er over deze discussie niet zoveel geschreven is dan bij de vorige discussie. In NRC Handelsblad heb ik de meeste artikelen over het programma gevonden. Gevolgd door de Volkskrant, Trouw, Reformatorisch Dagblad, Telegraaf, Algemeen Dagblad, Parool en als laatste de Elsevier. De vakliteratuur en de opinietijdschriften hebben er bijna helemaal niets over geschreven. De Journalist vindt onderwerpen gerelateerd aan seks op televisie een ‘te ver van hun bed show’, zoals ik al eerder noemde. 

Bij Broadcast Magazine spelen deze onderwerpen wel op de redactie aldus Jeroen te Nuijl van deze redactie: “Deze discussies/onderwerpen spelen wel en worden ook, zij het beperkt, behandeld. Maar als wij plaatsen willen we wel iets toevoegen aan krant of publieksblad, waar dit soort zaken meer aandacht krijgen.”
Tegelijk met de nieuwsartikelen is ook het aantal opinieberichten gedaald. De opinieberichten die zijn geplaatst laten zich niet erg positief uit over het programma. Vier van de zes opinieschrijvers laten zich negatief uit over ‘Spuiten & Slikken’. 

Er is bericht over de discussie vanaf eind september 2005 tot en met januari 2006. 

De nieuwsaanleidingen voor de artikelen lopen uiteen. Iets meer dan de helft van de artikelen zijn gepubliceerd nog voordat het programma begonnen was. Alle landelijke dagbladen behalve de Telegraaf hebben vooraf aan het programma gepubliceerd. 

Deze artikelen gingen over CDA kamerlid Joldersma die zich uitsprak tegen het programma maar ook over de hoeveelheid aan buitenlandse pers die de omroep over zich heen kreeg. 

De artikelen die tijdens het programma geplaatst zijn hadden verschillende nieuwsaanleidingen. De belangrijkste nieuwsaanleiding was de uitkomst van een onderzoek gevoerd in het programma. BNN onderzocht hoe jongeren dachten over drugs en seks. Belangrijke uitkomst hieruit was dat de meerderheid tegen legalisering van soft- en harddrugs is. Overige artikelen besloegen de ‘relletjes’ over de ‘journaalgrapjes’ en de bekentenis van Linda de Mol over haar cocaïne gebruik opgenomen en uitgezonden door ‘Spuiten & Slikken’. Na het eerste seizoen van ‘Spuiten & Slikken’ werd er door diverse dagbladen nog even teruggeblikt op het eerste seizoen van dit veelbesproken programma. Vijf artikelen gaan hierover. Niet alleen met de makers van het programma  maar ook met kamerlid Joldersma die een gedragscode voor televisieprogramma’s rond alcohol, roken en drugs bepleit. 

Opvallend is dat er tijdens het tweede seizoen van ‘Spuiten & Slikken’ (wat nu bezig is) bijna geen artikelen meer zijn verschenen. Slechts drie artikelen, één nieuwsartikel in de Telegraaf en twee opiniestukken in NRC Handelsblad. Het nieuwsartikel gaat over de reality-docu die in ‘Spuiten & Slikken’ zou worden opgenomen over drugsverslaafden. 

5.4 ‘Sensatie en verontwaardiging’
Opmerkelijk aan deze discussie is dat voordat het programma was begonnen, ‘Spuiten & Slikken’ al ontzettend veel stof deed opwaaien. Niet alleen in de Nederlandse pers maar ook buitenlandse media stortten zich op de omroep. Tot ver buiten onze landgrenzen rukte het 

Journaille uit om de BNN-presentatoren te bevragen. BNN had de handen vol aan het corrigeren van het clichébeeld dat, volgens de omroep met name in het buitenland, van ‘Spuiten & Slikken’ bestond. De Amerikaanse ontbijtshow Good Morning America zond een item uit over het programma van BNN en een Braziliaanse krant interviewde Ties van Westing (BNN, 2005). 
Marion van Dam, persvoorlichter bij BNN, geeft aan hoe de media aandacht begon:

“In een klein interviewtje met Filemon in de Spits gaf hij aan voor een nieuw programma zelf drugs te willen gaan testen. Vervolgens hebben we meteen een persbericht gestuurd.
Vervolgens werden we plat gebeld door journalisten en hebben we de publiciteit zoveel mogelijk in goede banen geleid. Opvallend was dat toen er zo ontzettend veel belangstelling uit het buitenland was en daardoor het onderwerp ineens ook weer speelde bij de Nederlandse pers.”


Laurens Drillich, voorzitter bij BNN, was enigszins verbaasd over de aandacht.

“BNN had wel wat heisa verwacht, maar zoveel niet. Als je een controversieel programma maakt, weet je dat dat reacties zal uitlokken. Dat geeft ook niet. Discussie is goed.”
‘Wat vond u van de berichtgeving rond ‘Spuiten & Slikken’?’ 


”Ons werd zelden gevraagd wat we nou precies gingen doen en vooral,
waarom we dat gingen doen. Objectief was het ook niet. De persaandacht was
gericht op sensatie en verontwaardiging, niet op journalistieke nieuwsgierigheid.”
‘De meeste berichten zijn geplaatst vooraf aan het programma .Opmerkelijk?’
“De meeste berichten verschenen inderdaad (al) voor dat het programma werd
uitgezonden. Dat is vaak het geval (zie Big Brother en de Sperma-show). Mensen praten elkaar na, kranten willen lekkere stukjes omdat dat beter verkoopt en politici praten voor hun beurt omdat het een gouden regel is in Den Haag dat als je een microfoon onder je neus krijgt, je ook een mening geeft, al weet je er niet veel van.”
‘Heeft BNN ooit willen stoppen met het programma door al die media aandacht?’

“Wij hebben niet overwogen om het programma geen doorgang te laten vinden.
Integendeel, BNN wil dan juist laten zien wat we doen en waarom. Je wordt er wel wat voorzichtiger van, omdat je je bewust bent van het rumoer. Maar die voorzichtigheid waren we gelukkig ook weer zo kwijt. Het idee van BNN is altijd om onze eigen moraal doorslaggevend te laten zijn: vinden wij dat dit kan? Dat moet je je (zeker als jongerenomroep) niet door anderen laten opleggen.”
Dit verschijnsel van nationale en internationale aandacht voor een programma nog voordat het begonnen is gebeurde ook ooit bij Reinout Oerlemans ‘Spermashow’ en bij ‘Big Brother’, aldus Drillich.  

Media analist, journalist en televisie-resencent Hans Beerekamp: “Een ander mooi recent voorbeeld was het plan van John de Mol om een programma te gaan maken, waarin de bewoners van een huis, 'De Gouden Kooi', elkaar weg zouden moeten pesten. Pas weken na de eerste consternatie vertelde Frits Barend als gast in 'De wereld draait door' dat hij het maar eens was gaan checken bij De Mol. Het bleek nooit de opzet te zijn geweest dat er gepest zou worden in 'De Gouden Kooi'. Wel was Talpa rond diezelfde periode begonnen met de spelserie ' 7 Plagen', een soort van pandverbeurwedstrijd, waarin twee teams steeds meer handicaps krijgen toegewezen. Er is niet veel meer over het misverstand gepubliceerd, want ontnuchterende rectificaties zijn veel minder interessant dan vermeende bedreigingen van de geestelijke volksgezondheid.”
Over de mening van Laurens Drillicht dat de persaandacht van ‘Spuiten & Slikken’ was gericht op sensatie en verontwaardiging in plaats van journalistieke nieuwsgierigheid zegt Beerekamp het volgende:
“Laurens Drillich heeft gelijk als het om media-hypes gaat, en meningen over programma's die er nog niet zijn. Ik denk dat televisie in het algemeen meer open staat voor hypes dan geschreven media, maar het scheelt niet veel meer. Ik wil hier wel als kanttekening bij plaatsen dat je niet alle media over één kam kunt scheren.”
Hans Beerekamp is journalist en televisie-recensent bij NRC Handelsblad en heeft drie beschouwende artikelen geschreven over ‘Spuiten & Slikken’ in de rubriek ‘het Beeld’. 

“Persoonlijk voel ik me niet aangesproken door de woorden van Drillich, omdat ik
alleen maar schrijf in recenserende zin (na afloop van een uitzending) en juist geacht word een mening te vertolken. Dat is iets anders dan een nieuwsartikel dat andermans verontwaardiging bundelt en verwoordt. Ik kan me overigens ook niet herinneren dat ik ooit iets moraliserends opgeschreven heb over 'Spuiten en slikken'.”
Opmerkelijk is dat buiten deze internationale aandacht deze discussie ook in de Tweede Kamer terecht kwam evenals de discussie over de videoclips. In tegenstelling tot die discussie was het niet de Christenunie die de discussie startte maar het CDA. Kamerlid Joldersma van deze partij vroeg minister Donner van justitie om maatregelen. De Christenunie en de SGP schaarden zich wel achter deze partij en spraken ook hun ongenoegen uit over het programma. 
Beerekamp: “De hype over 'Spuiten en slikken' heeft me toch wel verbaasd. Het komt steeds vaker voor dat er tot in de Tweede Kamer toe gesproken wordt over tv-programma's die nog niet uitgezonden zijn.”
‘Speelt de journalist hier een belangrijke rol in?’

“De journalist is vaak ook de boodschapper van de tijdgeest. Ik denk dat de politieke aandacht voor morele transgressie op televisie wel degelijk een maatschappelijke voedingsbodem heeft. Aan de andere kant: Er is, zeker in Nederland, met name in de komkommertijd, grote angst voor bezoedeling van de kinderziel door (nieuwe) media. Nu zijn het videoclips, BNN en het internet, twintig jaar geleden waren het kabel en video, twintig jaar daarvoor de televisie, twintig jaar daarvoor de indringende filmbeelden, en nog weer eerder het theater, de opera en de literatuur. 
De concurrentiestrijd tussen te veel televisiezenders, die zich allemaal aan de spelregels van commerciële kijkcijfers moeten houden, bevordert niet erg de terughoudendheid in het opzwepen van hypes. Datzelfde geldt voor de geringe intellectuele onafhankelijkheid van deze generatie politici.”
5.5 Wederhoor?

Bij de vorige discussie over de videoclips werd er niet altijd hoor en wederhoor toegepast. Ik ben benieuwd of dat bij de discussie over ‘Spuiten & Slikken’ ook het geval is. 
Ik onderzoek dit door te kijken naar de artikelen waarin je aan de ene kant kamerlid Joldersma hebt die tegen het programma is en aan de andere kant BNN die in het programma geen gevaren ziet. Bijna alle artikelen op één na hebben beide partijen aan het woord gelaten. 

Als er een artikel begon met een citaat van Joldersma over het programma werd daarop gereageerd door BNN en andersom ook. Als voorbeeld een artikel uit de Telegraaf getiteld: ‘Drugsgebruik op tv is ongewenst’. In de intro staat dat minister Donner van justitie het ongewenst vindt dat BNN een televisiepresentator harddrugs laat gebruiken. Ook ziet de minister dit niet als een ‘methode om jeugdigen over drugs voor te lichten.’ Donner acht het gebruik van drugs op televisie bij wijze van ‘test’ maatschappelijk risicovol en daarmee ongewenst. Vervolgens reageert BNN-directeur L. Drillich hier als volgt op: ‘Het is niet aan de minister van justitie om te bepalen of een programma ongewenst is of niet. Wij hebben er een andere mening over en vinden niet dat we een grens zijn overgegaan in dit programma. We zoeken het randje op, dat wel, maar we vinden dat het doel de middelen heiligt.’ 

Dit is één voorbeeld uit de artikelen, maar op deze manier zijn vrijwel alle artikelen geschreven. Een andere uitkomst dus dan bij de discussie over de videoclips. Overigens, dit citaat van Laurens Drillich hebben zes kranten gebruikt.
Beide partijen worden veelvuldig geciteerd (vaak dus dezelfde citaten) maar een derde partij waar het eigenlijk om draait in de discussie wordt weinig aan het woord gelaten namelijk: de jongeren. BNN is een jongerenzender en jongeren zijn de doelgroep van ‘Spuiten & Slikken’. Tegenstanders zijn tenslotte bang voor de negatieve invloed die het programma zou hebben op de jongeren. 

In de gehele discussie worden zij compleet buiten beschouwing gelaten. 
Op het moment is er ook een discussie gaande over geweld in kinderprogramma’s. Dat in die discussie de kinderen buiten beschouwing gelaten worden, daar valt iets voor te zeggen omdat kinderen te jong zijn om te weten wat voor invloed geweld op hen heeft. Jongeren daarentegen kunnen goed voor zichzelf spreken. Bij de discussie over de videoclips werden er wel jongeren geïnterviewd. 

Het Reformatorisch Dagblad is één van de kranten waarbij de mening van de jongeren niet betrokken is in de artikelen over ‘Spuiten & Slikken’. Adjunct hoofdredactie Steef Bruijn zegt hierover: “Het Reformatorisch Dagblad heeft een speciale jongerensite en daar kunnen jongeren hun reacties kwijt. Maar dat er in onze artikelen weinig jongeren naar hun mening gevraagd worden, ja dat zou kunnen. Ik denk dat hun standpunt niet afwijkt van de standpunten van anderen die wel geciteerd worden, als ik kijk naar de reacties op de jongerensite. We hebben het in ieder geval niet bewust vermeden. Het is misschien wel een idee om daar meer aandacht aan te besteden.”
5.6 Conclusie
De verwachting die ik vooraf had, namelijk dat de meeste artikelen geschreven waren voor aflevering 1 van ‘Spuiten & Slikken’ bleek te kloppen. Er zijn wel veel minder artikelen geschreven dan bij de discussie in het vorige hoofdstuk. De discussie over ‘Spuiten & Slikken’ is dus niet zo groot en breed uitgemeten in de pers als de discussie over de videoclips. De vakliteratuur en opinietijdschriften hebben over deze discussie wederom weinig bericht. Bij Broadcast Magazine speelde deze discussie wel op de redactie maar er werden alleen artikelen geplaatst als er iets extra’s kon worden toegevoegd aan het verhaal.  
BNN was evenals MTV in het vorige hoofdstuk, negatief over de berichtgeving. Net zoals MTV is BNN van mening dat kranten elkaar napraten. Uit mijn analyse bleek inderdaad dat sommige citaten door veel kranten gebruikt zijn. Zoals een citaat van Laurens Drillich van BNN. Bijna alle kranten hadden dit citaat overgenomen. 
Opmerkelijk was dat deze discussie ook in de 2e kamer terecht kwam. Dat is steeds vaker de trend aldus Hans Beerekamp. De journalist heeft daar een aandeel in maar volgens Beerekamp is het een mix van verschillende factoren. De commerciële zenders zijn hierin belangrijk evenals de politici en de steeds terugkerende angst voor de slechte invloed van een medium op kinderen en jongeren speelt ook een rol. 
Er werd op een objectievere manier bericht bij deze discussie dan bij de vorige discussie over de videoclips. Maar daarentegen miste ik weer wel de jongeren zelf in de artikelen. Er is weinig wetenschappelijk bewijs dat dergelijke programma’s slecht zijn voor jongeren. Ik zou het daarom interessant vinden als iemand van de doelgroep zou vertellen wat het programma met hem of haar doet en of hij of zij meer of minder interesse heeft gekregen om drugs te gebruiken bijvoorbeeld. Het Reformatorisch Dagblad was zich niet bewust van het feit dat jongeren niet meegenomen werden in de berichtgeving. Er werd gedacht dat de jongeren dezelfde mening toebedeeld waren als de tegenstanders. Dit weet het Reformatorisch Dagblad natuurlijk pas zeker als er daadwerkelijk jongeren worden geïnterviewd. 
De artikelen die tijdens het programma geschreven zijn hadden verschillende nieuwsaanleidingen. Er werd regelmatig over andere dingen bericht dan de discussie over het programma. Bijvoorbeeld over de grappen die werden gemaakt richting de journaal presentatoren. Daardoor lijkt de discussie uiteindelijk groter dan hij eigenlijk was. Maar tegelijkertijd blijft de discussie door die artikelen in het nieuws. 
Hoofdstuk 6: Conclusie & Eigen mening

6.1 Conclusie

De discussies over seks op televisie zijn al jaren bezig. Het programma ‘Hoepla’ in 1967 opende de discussie. Er was voor de eerste keer een naakte vrouw te zien op de buis. De journalistiek ging daar toen verschillend mee om. Sommige kranten noemden het ‘een aanwinst’. Niet iedereen dacht er zo over, de Telegraaf sprak van ‘vunzige welriekendheid’. 
Volgens journalist van Reijsen van het Algemeen Dagblad had de media zelf een groot aandeel in de commotie en was de discussie aangewakkerd en vergroot door de journalistiek. 

De jaren erna kreeg de kijker de keus uit meer televisiezenders door de opkomst van de commercie. Door de toename van de zenders kwam er ook meer seks op televisie. Veronica kwam eind jaren ’80 en begin jaren ’90 met de ‘Pin Up Club’ en ‘Sex voor de buch’. Met de toename van de zenders nam ook de kijktijd toe van de gemiddelde Nederlander. Steeds meer kon op het gebied van seks op televisie maar programma’s zoals ‘Sex voor de buch’ zorgden ervoor dat discussies niet uitbleven. 

Vandaag de dag kom je seks in verschillende vormen op televisie tegen. Er is een onderscheid waar te nemen in de seksreclames en pornofilms, bedoeld voor de ‘seks’, en programma’s, soaps, films en bijvoorbeeld videoclips waarin bloot en soms seks te zien is maar seks niet als product verkocht wordt. Voor eerstgenoemde zijn speciale uitzendregels opgesteld. 

De discussies die ik onderzocht heb horen bij laatstgenoemde. De discussie over de ‘seksueel getinte’ videoclips en over het BNN programma ‘Spuiten & Slikken’. 

Bij beide discussies is er geen wetenschappelijk bewijs dat de beelden werkelijk een slechte invloed hebben op de kijker. Toch is er volop discussie. In een discussie kan een journalist een belangrijke rol spelen. De journalist signaleert ‘een probleem’ en brengt het onder de aandacht. Volgens Vasterman kunnen er binnen die nieuwsproductie soms zichzelf versterkende processen optreden waardoor de media steeds meer nieuws gaan genereren over een onderwerp. Door de aandacht van de media voor een onderwerp kunnen er weer allerlei maatschappelijke reacties uitgelokt worden die er niet zouden zijn geweest zonder die berichtgeving. 

Dat gebeurde ook bij beide onderzochte discussies, verschillende kamerleden mengden zich in de discussie. Bij de discussie over de videoclips wat meer dan bij de discussie over ‘Spuiten & Slikken’. Bij eerstgenoemde discussie pleitte uiteindelijk een kamermeerderheid voor een maatschappelijk debat. Bij ‘Spuiten & Slikken’ kwam het niet zover. Media-analist Hans Beerekamp concludeerde dat niet alleen de journalist hierin een rol speelt maar ook de commerciële zenders zelf die concurreren met elkaar evenals de politici van deze tijd. De steeds terugkerende angst van de maatschappij voor de slechte invloed van een medium op kinderen en jongeren speelt ook een rol. 
Beide discussies schatte ik vooraf groter in dan ze daadwerkelijk waren. Ik had meer artikelen in de dagbladen verwacht. Het aantal opiniestukken was ook niet heel groot. Over de videoclips werden meer opiniestukken geschreven dan over ‘Spuiten & Slikken’. Het NRC Handelsblad en het Algemeen Dagblad hebben allebei de lezers om hun mening gevraagd over de videoclips. Door middel van een stelling waarop de lezer kon reageren. Dit geeft aan dat deze kranten belangrijk vinden hoe de lezer denkt over dit onderwerp, maar ook het onderwerp onder de aandacht willen brengen. De opinietijdschriften en de vakliteratuur hebben weinig over beide discussies bericht. De vakliteratuur gaat verschillend om met het onderwerp seks op televisie. De Journalist vindt het onderwerp een ‘te ver van hun bed show’, bij Broadcast Magazine daarentegen speelt dit onderwerp wel op de redactie. Toch worden er maar beperkt artikelen geplaatst omdat Broadcast Magazine iets wil toevoegen aan de berichtgeving. 
Het Reformatorisch Dagblad heeft veel bericht over deze onderwerpen. Vooral de discussie over de videoclips werd breed uitgemeten in het dagblad. Dit heeft alles te maken met de religieuze achterban waar de krant voor schrijft. De achterban vindt de standpunten van de politieke partijen SGP en de Christenunie belangrijk. Niet alleen de achterban want de redactie komt uit hetzelfde milieu als de achterban. Dit zie je terug in de berichtgeving, de mening van de krant komt naar voren. Het Reformatorisch Dagblad is zich hier van bewust en is van mening dat de lezers dit ook verwachten van de krant, al is hier nooit onderzoek naar gedaan. Door het zorgvuldig selecteren van citaten, reacties, ingezonden brieven en columns die bij de meningen van de achterban passen kan de krant niet objectief zijn. Het Reformatorisch Dagblad is van mening dat andere kranten dat ook doen. Het verschil is alleen dat de andere kranten niet voor een dergelijke religieuze achterban schrijven. 

Sommige journalisten hebben in hun artikelen over één van de discussies citaten in een bepaalde volgorde gezet waardoor de lezer in een bepaalde richting kan worden gestuurd. Als voorbeeld het Volkskrant artikel van Wilma de Rek over de videoclips. Slechts één ‘voorstander’ heeft zij geciteerd tegenover vier ‘tegenstanders’. Volgens de journaliste was dit bewust gedaan, dit had alles te maken met de nieuwsaanleiding. Het artikel werd geschreven nog voordat de discussie losbarstte. De journaliste wilde het onderwerp aankaarten, onder de aandacht brengen. Wilma de Rek gaf wel toe dat dit artikel in de huidige discussie niet paste. 
Bij het merendeel van de artikelen over de videoclips is geen wederhoor toegepast en bij de discussie over ‘Spuiten & Slikken’ ontbraken de jongeren in het geheel, de doelgroep van het programma. Het Reformatorisch Dagblad was zich niet bewust van het feit dat de jongeren weinig in hun berichtgeving betrokken waren. Er werd aangenomen dat de jongeren uit hun achterban dezelfde mening hadden als de personen die geciteerd werden. Dit kan het Reformatorisch Dagblad niet zomaar aannemen. Dat weten ze pas als de jongeren daadwerkelijk geïnterviewd worden. Wel had de krant een speciale jongerensite waarop jongeren hun reactie kwijt konden over onderwerpen als deze. 

Opvallend was dat MTV en BNN allebei negatief waren over de berichtgeving. Beiden gaven aan dat kranten klakkeloos gegevens van elkaar overnamen. Hans Beerekamp concludeerde hetzelfde. In mijn analyse kwam ook naar voren dat sommige citaten en sommige gegevens in bijna alle kranten te lezen waren. Weergegeven op precies dezelfde manier. Eigen onderzoek door de kranten lijkt er niet altijd plaats te vinden. Beerekamp is van mening dat sommige journalisten verkeerde vooronderstellingen aannemen. Zoals bij de discussie over de videoclips waarbij er alleen maar met de vinger naar de rappers werd gewezen en niet naar zangeressen zoals Madonna die ook aan seksuele exploitatie doet. 
In de artikelen werden inderdaad voortdurend de rappers 50 Cent en Snoop Dogg genoemd, bleek uit mijn analyse. Er zijn meer artiesten die soortgelijke videoclips hebben. Eigen onderzoek van de journalistiek kan ervoor zorgen dat deze discussie breder gevoerd wordt.
Door verkeerde vooronderstellingen, eenzijdige berichtgeving, het niet toepassen van wederhoor en door citaten te plaatsen in een bepalende volgorde kan de lezer niet objectief zijn mening vormen. Het is de taak van de journalist om ervoor te zorgen dat de lezer dat wel kan. Het is duidelijk dat de totale omgang van de journalistiek met deze discussies over seks op televisie erg bepalend kan zijn voor de manier waarop de discussie gevoerd wordt. 
6.2 Eigen mening

Ik vind dat de journalistiek te eenzijdig heeft bericht over deze discussies. Ik ben het met Hans Beerekamp eens als hij het heeft over vooronderstellingen en meningen over programma’s die er nog niet zijn. Alle ophef over ‘Spuiten & Slikken’ was achteraf niet nodig. Het programma hield zich aan de regels. Ik denk dat kranten veel te weinig onderzoek doen voordat zij een nieuwsbericht schrijven. Citaten worden overgenomen en dezelfde videoclips worden in alle kranten genoemd. De journalisten zijn ook niet kritisch genoeg ten aanzien van het onderwerp. Er is namelijk geen wetenschappelijk bewijs dat de videoclips of het BNN programma een slechte invloed heeft op de kijker. Daar moet de journalist de ‘tegenstander’ mee confronteren maar dat heeft geen enkele journalist gedaan. De omgang van de journalistiek kan belangrijk zijn voor de manier waarop de discussie gevoerd wordt. Daar moet de journalist zich bewust van zijn. De journalist moet de lezer ook voldoende kans geven om objectief een mening te kunnen vormen. Als dat niet voldoende gebeurd kan de discussie steeds groter worden en kunnen steeds meer mensen zich ermee gaan bemoeien. Waardoor de journalistiek er ook weer meer over bericht. Dat is niet de bedoeling en komt de discussie niet ten goede. 
PAGE  
1

