ࡱ> BDAqbjbjt+t+.BAAd@]   |2rL$P r p ( VM@f @Y. Hoofdpunten van Elderly peoples definition of Quality of Life Dit onderzoek richt zich op de vraag wat Quality of Life betekent voor mensen van 65 jaar en ouder. Dit onderzoek is opgezet naar aanleiding van het ontbreken van een algemeen geaccepteerde definitie van het concept Quality of Life. Hierdoor is het moeilijk de validiteit van Quality of Life meetinstrumenten te bepalen. In dit onderzoek zijn drie onderzoekspopulaties van eerdere onderzoeken bij elkaar gevoegd. Het betreft twee groepen van 71 91 jaar en een groep van 93+. De ouderen werd gevraag hun Quality of Life te omschrijven. Vervolgens waarom ze deze zo omschreven en wat positieve en negatieve invloeden waren. Afsluitend zijn er groepsdiscussies gehouden over Quality of Life. Resultaten zijn terug te vinden in tabel 1,2 en 3. Tabel  SEQ Tabel \* ARABIC 1 What would make the quality of your life better? Antwoord71 91 jaar groep 171 91 jaar groep 293+ jaar groep3Nothing10%29%21%More mobile/able40%11%16%Better health18%9%21%Move house13%30%17%Company12%9%3%Material circumstances10%33%34% Tabel  SEQ Tabel \* ARABIC 2 What would make the quality of your life worse? Antwoord71 91 jaar groep 171 91 jaar groep 293+ jaar groep3Losing anything6%3%***Losing family40%52%56%Immobility22%14%34%Ill health21%23%21%Losing home15%11%7% De onderzoekers trekken hieruit een aantal conclusies: Niet alleen gezondheid heeft invloed op de Quality of Life bij ouderen. Sociale contacten zijn erg belangrijk voor de Quality of Life bij ouderen. Activiteiten en functionele status zijn ook belangrijk voor de Quality of Life van ouderen. Hoofdpunten van What things are important in peoples lives? A survey of the publics judgements to inform scales of health related quality of life De onderzoekers hopen middels dit onderzoek er achter te komen welke domeinen belangrijk zijn voor de Quality of Life van mensen. Tevens hopen ze er achter te komen hoe deze domeinen zich verhouden tot de Quality of Life, welke zijn erg belangrijk, welke minder. In een maand zijn 2000 mensen aangeschreven. In dit schrijven werd hen gevraagd welke vijf (naar prioriteit geordend) dingen het belangrijkste waren in hun leven. Resultaten zijn terug te vinden in tabel 4 Tabel  SEQ Tabel \* ARABIC 3 Belangrijke aspecten van 'Quality of Life' Aspecten Plaats 1Plaats 2Plaats 3Plaats 4Plaats 5Relationships with family or relatives31%16%10%6%4%Relationships with other people4%6%5%5%8%Own health23%15%6%7%9%Health of someone close /responsible for20%12%6%4%1%Financing /housing / standard of living10%25%29%26%17%Environment1%3%6%5%9%Conditions at work /job satisfaction2%5%6%9%7%Availability of work/ able to work3%6%8%7%6%Social life /leisure activities2%5%11%16%20%Religion /spiritual life1%1%2%3%3%Education 1%2%3%3%4%Other 2%4%8%9%12% De onderzoekers concluderen hieruit dat de volgende aspecten, in volgorde van belangrijkheid, veel invloed hebben op de Quality of Life bij mensen: Relationships with family or relatives Own health Health of another (close) person Finances /standard of living /housing Deze onderzoeken zijn gebruikt in dit onderzoek om te bepalen welke domeinen belangrijk zijn bij de bepaling van de Quality of Life bij zelfstandig wonende ouderen. Aan de hand van deze onderzoeken is de gebruikte minimale eisen lijst samengesteld. Allereerst zijn de resultaten ,van deze onderzoeken, geplaatst in het concept volgens Felce en Perry. Tabel  SEQ Tabel \* ARABIC 4 Onderverdeling van resultaten binnen theoretisch concept Hoofddomein uit theoretisch conceptResultaten van onderzoekenPhysical Well-beingOwn health More mobile/able Better health Immobility Ill healthSocial Well-beingRelationships with other people Relationships with family or relatives Health of someone close /responsible for Social life /leisure activities Company Losing familyDevelopment & ActivityEducation Availability of work/ able to work Conditions at work /job satisfactionEmotional Well-beingReligion /spiritual lifeMaterial Well-beingFinancing /housing / standard of living Environment Move house Material circumstances Losing home Hiervan zijn de volgende minimale eisen afgeleid: Het meetinstrument meet Social Well-being. Het meetinstrument meet tenminste twee van de drie van de domeinen Material Well-being, Development & Activity en Material Well-being.  De resultaten Other, Nothing en Losing anything zijn niet in het theoretische concept geplaatst.  Farquhar M. Elderly peoples definitions of Quality of Life. Social Science & Medicine; 1995; 41, no 10: 1439-1446  Bowling A. What things are important in peoples lives? A survey of the publics judgements to inform scales of health related quality of life. Social Science & Medicine; 1995; 41, no 10: 1447-1462. @AD5;<QRSTmn| > ? A # $ 9 : ; < h K-.CDEF#PBC j0JU j0JUj0J5U5mH jUj0JUmH mH =BC5T$$I$$l\#    $$$BC5=@JPRSor|% ( 2 8 : ; /0PwDE\uv#PAB   E "&*./7;>Axh`L$$$C$$l\#    ABY]aefg$$$$C$$l\#         $ ( , 0 1 < ljlj`C$$l\#    $$$I$$l\#     < @ D H I T X \ ` a m q u x y z { J `` & F$C$$l\#    $$ @ A M   h r { $$ $$$b$$l4ֈL!D%h     #&'PTXt$$$[$$l4ֈL!D%hX[^abp$[$$l4ֈL!D%h$$"#CFIM[$$l4ֈL!D%h$$$MQUVorux{~l`$[$$l4ֈL!D%h$$Kr}&'$ & F[$$l4ֈL!D%h$$0Pwl-$$l0#$$$1$$l0#$$ $DE\uv#PA & F-$$l0#$$$$AB,1h. A!"#$%  [>@> StandaardCJ_HaJmHsHtH J@J Kop 1$<@&5CJ KH OJQJ\^JaJ *@* Kop 2$@&5\DA@D Standaardalinea-lettertype6+@6 EindnoottekstCJaJ6*@6 EindnootmarkeringH*>"@> Bijschrift xx5CJ\aJJC@"J Platte tekst inspringen `6@26 VoetnoottekstCJaJ6&@A6 VoetnootmarkeringH*cf@>u?BBA< XMA ;QSm# 9 ; -CE    ;Tm# < -FABIA5;T  !"%&)*-/67:;=>@BXY\]`adgm   #$'(+,/1;<?@CDGISTWX[\_almpqtuw?# <             " # % ' O P S T W X Z [ ] ^ ` b           ! # B C E F H I L M P Q T V n o q r t u w x z { }  K q r | } -F/0OPvwCE[\tv#OABDTijnUC:\WINDOWS\Application Data\Microsoft\Word\AutoHerstel-versie van Hoofdpunten van.asdTijnUC:\WINDOWS\Application Data\Microsoft\Word\AutoHerstel-versie van Hoofdpunten van.asdTijnUC:\WINDOWS\Application Data\Microsoft\Word\AutoHerstel-versie van Hoofdpunten van.asdTijnUC:\WINDOWS\Application Data\Microsoft\Word\AutoHerstel-versie van Hoofdpunten van.asdTijnUC:\WINDOWS\Application Data\Microsoft\Word\AutoHerstel-versie van Hoofdpunten van.asdTijn7C:\tyn\fysiostuff\afstudeer\verslag\Hoofdpunten van.docTijn7C:\tyn\fysiostuff\afstudeer\verslag\Hoofdpunten van.docTijnA:\Hoofdpunten van.docTijnA:\Hoofdpunten van.docC:\Hoofdpunten van.doc\P!2H$H{*h@j B:^`:OJQJ^Jo(% ^`OJQJo(o pp^p`OJQJo( @ @ ^@ `OJQJo( ^`OJQJo(o ^`OJQJo( ^`OJQJo( ^`OJQJo(o PP^P`OJQJo(:^`:OJQJ^Jo(% ^`OJQJo(o pp^p`OJQJo( @ @ ^@ `OJQJo( ^`OJQJo(o ^`OJQJo( ^`OJQJo( ^`OJQJo(o PP^P`OJQJo(:^`:OJQJ^Jo(% ^`OJQJo(o pp^p`OJQJo( @ @ ^@ `OJQJo( ^`OJQJo(o ^`OJQJo( ^`OJQJo( ^`OJQJo(o PP^P`OJQJo(H$\*h@@3p@G:Times New Roman5Symbol3& :Arial?5 :Courier New;Wingdings"1hefef0Hoofdpunten vanTijn Oh+'0l   ( 4 @LT\dHoofdpunten vanoofTijnpunijnijnNormalnorm2rmMicrosoft Word 8.0@@ؠ@ؠ ՜.+,D՜.+,@ hp  school1 Hoofdpunten van Title 6> _PID_GUIDAN{069BD801-7321-11D6-87F1-0002A5775D57}  !#$%&'()*+,-./02345678:;<=>?@CRoot Entry F`ŋ@YE1Table"JWordDocument.BSummaryInformation(1DocumentSummaryInformation89CompObjjObjectPool@Y@Y  FMicrosoft Word-document MSWordDocWord.Document.89q