De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Tailoring towards engagement

Onderzoek naar online betrokkenheid op Instagram en Facebook

Rechten:

Tailoring towards engagement

Onderzoek naar online betrokkenheid op Instagram en Facebook

Rechten:

Samenvatting

Purewhite is een kledingmerk “voor ambitieuze jonge mannen met een
duidelijke, originele en gedurfde kijk op het leven”. Purewhite is sinds 2008
actief op social media en heeft een sindsdien een groep van 4.000 volgers
opgebouwd. Na lancering van de nieuwe webshop in september 2016 bezoeken
wekelijks duizenden mensen de webshop. Echter, de traffic naar de
socialmediakanalen groeit niet mee met de populariteit van de webshop.
Purewhite weet niet hoe ze de doelgroep online moeten benaderen om zo de
online betrokkenheid op Facebook en Instagram te kunnen vergroten.
Het doel van het onderzoek is inzicht krijgen in de wensen en behoeften van de
doelgroep om vervolgens een advies te geven hoe Purewhite haar online
betrokkenheid kan verhogen. De centrale vraag hierbij is:
Hoe kan Purewhite online betrokkenheid bij de doelgroep genereren via
Facebook en Instagram?
Het probleem dat Purewhite heeft is aangepakt met de theorie van Li. Zij stelde
The Engagement Pyramid (Li, 2010) op, een model dat een bedrijf inzicht geeft
in welke betrokkenheidslaag de doelgroep zich bevindt. Het model geeft
daarnaast handvatten hoe het bedrijf de doelgroep naar een hoger niveau kan
brengen.
Om antwoord te geven op probleem zijn er vier deelvragen geformuleerd. De
deelvragen zijn beantwoord met deskresearch en kwantitatief onderzoek. Het
kwantitatief onderzoek is gedaan in de vorm van een online enquête. De
onderzoeksdoelgroep bestaat uit twee groepen: mensen die Purewhite al volgen
op Facebook en Instagram en bezoekers van de webshop, die Purewhite nog niet
volgt op Instagram en Facebook.
Uit de resultaten van de online enquête en interne en externe analyse komen de
volgende belangrijkste resultaten naar voren:
• Verschillende medewerkers voeren de marketingtaken uit, waardoor de
communicatie niet eenduidig is.
• Purewhite communiceert gemiddeld in vergelijking met de concurrenten.
• 27% van de respondenten zou een vraag stellen via de mail en 22% via
Facebook.
• Respondenten liken sneller een foto met een gezicht. Foto’s die buiten op
straat zijn gemaakt worden ook sneller geliket.
• Respondenten geven aan dat ze behind the scenes, campagnebeelden,
vrouwen, promotie van evenementen, kledingcollages en Purewhite
Lifestyle interessant vinden.
• Elementen waar de doelgroep naar kijk bij het liken van een foto zijn
voornamelijk: de kleding, het model, de kwaliteit van de foto en het
onderschrift.
• De respondenten geven aan dat ze mee zouden doen aan een like en
share winactie en aan een like en tag your friends winactie. Ook geven de
respondenten aan dat ze sneller de webshop van Purewhite zouden
bezoeken wanneer er kortingen online staan.
4
Uit deze resultaten van het onderzoek kunnen de volgende conclusies worden
getrokken:
• Purewhite moet de marketingtaken en socialmediataken concentreren bij
een medewerker.
• Er zijn te weinig contactmomenten met de doelgroep.
• De doelgroep wil Purewhite het liefste via de mail of via Facebook
benaderen wanneer ze een vraag heeft.
• Foto’s met gezichten worden sneller geliket. Dit geldt ook voor foto’s die
buiten op staat zijn genomen.
• Thema’s die de doelgroep interessant vinden zijn: behind the scenes,
campagnebeelden, vrouwen, promotie van evenementen, kledingcollages
en Purewhite Lifestyle.
• Let op bij het maken van de foto op de kleding en het model en bij het
posten van de foto op de kwaliteit van de foto en het onderschrift.
• Purewhite moet winacties en kortingen introduceren bij de doelgroep.
Uit deze conclusies komen de volgende aanbevelingen:
• In de huidige bezetting is onvoldoende capaciteit voor
marketingwerkzaamheden; uitbreiding is wenselijk.
• Purewhite moet vaker interactie aangaan met de doelgroep, minimaal een
keer per dag (7 dagen per week). Dit kan ook via Facebookadvertenties.
• Zorg dat de social media expert de vragen van de klanten beantwoord via
de mail en Facebook.
• Kleding moet gepresenteerd worden door middel van kledingcollages of
het model moet de kleding aan hebben. Het gezicht van het model moet
zichtbaar zijn en wanneer er foto’s buiten worden genomen moet de straat
onderdeel zijn van de foto.
• Thema’s die Purewhite moet gaan posten zijn: behind the scenes,
campagnebeelden, vrouwen, kledingcollages, promotie van evenementen
en Purewhite Lifestyle.
• Er moet elke maand een winactie komen en Purewhite moet kortingen
introduceren bij de volgers op social media.
Om deze aanbevelingen te implementeren moeten Purewhite de volgende
handelingen uitvoeren:
• De voorgestelde vacature online zetten, om zo een medewerker voor de
nieuwe functie te werven.
• De gemaakte planning hanteren, waarbij elk thema die de doelgroep
interessant vindt minimaal een keer per twee weken voorbij komt op
Facebook en Instagram.
• Elke maand moet Purewhite negen keer haar pagina promoten onder de
doelgroep. Dit kan gedaan worden door kenmerken van de doelgroep te
selecteren. Zo kan de advertentie specifieke gericht worden.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Leiden
OpleidingCommunicatie
AfdelingFaculteit M&B
PartnerPurewhite
Datum2017-02-27
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk