Bewogen én belezen
de invloed van een motorische interventie op het niveau van Fundamental Movement Skills en Technisch Lezen bij leerlingen met een taalontwikkelingsstoornisWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Bewogen én belezen
de invloed van een motorische interventie op het niveau van Fundamental Movement Skills en Technisch Lezen bij leerlingen met een taalontwikkelingsstoornisWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Doel. Welke invloed heeft een motorische interventie op de ontwikkeling van de Fundamental Movement Skills en van het Technisch Lezen bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis?
Opzet. Een quasi-experimenteel onderzoek met voormetingen en nametingen op FMS en Technisch Lezen met een interventie- en een controlegroep.
Methode. Van een school voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis werden 54 leerlingen evenredig verdeeld over een interventie- en een controlegroep. De interventie duurde 10 weken. In elke week werden Fundamental Movement skills gedurende 50 minuten expliciet geïnstrueerd en geoefend. In een gelijk tijdspad werd voor de interventiegroep de lestijd voor lezen met 10% tot 15% gereduceerd. Het verschil in vorderingen werd respectievelijk voor de FMS onderdelen locomotor skills, object control skills en stability afzonderlijk beoordeeld. Op het gebied van Technisch Lezen werden de onderdelen leestijd en leesfouten afzonderlijk beoordeeld.
Resultaten. De analyse met Repeated Measures toonde voor elk onderdeel van FMS tussen voor- en nameting significante verschillen. Voor locomotor skills werd p
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Master of Sports |
Afdeling | Fontys Sporthogeschool |
Datum | 2017-08-23 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |