De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Gedragsverandering op basisschool X door dagelijkse aandacht

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Gedragsverandering op basisschool X door dagelijkse aandacht

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Dit praktijkgerichte onderzoek heeft als doel dat de leerlingen van groep 5 t/m 8 gedragsverbetering laten zien met betrekking tot een gekozen gedragsdoel. De aanleiding hiervoor is het feit dat leerkrachten ervaren dat leerlingen met regelmaat ongewenst gedrag laten zien in verschillende situaties op school. Daarnaast is er geen methodiek of gemeenschappelijke aanpak binnen de sociaal emotionele competentie ontwikkeling (SECO). Er zijn wekelijkse SECO-lessen waar aandacht besteed wordt aan gedragsregels en –normen. De vraag is wat het verschil is als er naast de wekelijkse les, dagelijks aandacht besteed wordt aan een bepaalde gedragsregel. De hieruit voortvloeiende onderzoeksvraag is: In hoeverre treedt gedragsverandering op bij de leerlingen van groep 5 t/m 8 binnen basisschool X na dagelijkse interventies binnen de groep? In de groepen is geïnventariseerd waar de behoefte voor interventies ligt op basis van SECO om antwoord te geven op de deelvraag: Op welke gebieden zijn interventies rondom het gedrag van leerlingen van groep 5 t/m 8 nodig? In elke groep is dit apart geïnventariseerd en is de stem van de leerling leidend geweest in de keuze voor een onderwerp. In groep 5, 6 en 8 lag de nadruk op sneller stil worden. In groep 7 lag de nadruk op vriendelijk zijn tegen elkaar. Als startmeting is door middel van een vragenlijst geïnventariseerd hoe de leerlingen en de leerkracht op dit moment tegen het gedrag aankeken. Deelvraag 2: Hoe ervaren de leerkrachten en de leerlingen van groep 5 t/m 8 het gedrag van hun groep voor de interventies? Aan de hand hiervan is gekeken naar welke interventies mogelijk in te zetten waren bij het verbeteren hiervan. Na zes weken is geïnventariseerd hoe het ging in de groepen met betrekking tot de gekozen gedragsregel. Hiermee werd deelvraag 3 beantwoord: Hoe ervaren de leerkrachten en de leerlingen van groep 5 t/m 8 het gedrag van hun groep na de interventies? De bevindingen waren positief. De leerkrachten en de leerlingen zijn positiever tijdens het invullen van de vragenlijsten. Resultaten tonen aan dat gerichte dagelijkse aandacht voor een gedragsregel, positieve invloed heeft op de ervaringen van de leerlingen en de leerkrachten.  

Toon meer
OrganisatieFontys
OpleidingMaster Educational Needs
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Datum2017-07-26
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk