De diagnosegroep onder de loep
' hoe kunnen observaties vanuit psychomotorische invalshoek bijdragen aan het advies over een passende voorziening voor leerlingen uit de diagnosegroep? 'Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
De diagnosegroep onder de loep
' hoe kunnen observaties vanuit psychomotorische invalshoek bijdragen aan het advies over een passende voorziening voor leerlingen uit de diagnosegroep? 'Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Het onderzoek is een evaluerend onderzoek dat gericht is op het gedrag van de diagnosegroep leerlingen van de Utrechtse School(US) in verschillende contexten.
De leerlingen van de diagnosegroep volgden dit schooljaar voor het eerst psychomotorische training. Om te onderzoeken in hoeverre de observaties, die hieruit volgden, een aanvulling zijn is de volgende vraag ontstaan:
Komt er bij PMT ander observeerbaar gedrag naar voren dan bij sport en theorie? En leiden deze observaties tot een daadwerkelijk gebruik voor het schriftelijke vervolgadvies?
Om hier antwoord op te krijgen is er gebruik gemaakt van videoanalyses. Hieruit komt naar voren dat de verschillen in gedrag in de verschillende contexten minimaal zijn.
Naar aanleiding van dossieronderzoek is gebleken dat er gedurende het schooljaar een stijgende lijn is te zien in het gebruik van de PMT-observaties in de eindadviezen. Het thema concentratie is hierbij dominant.
De orthopedagoge heeft de PMT-observaties voornamelijk als ondersteunend ervaren. Wel geeft ze aan dat ze het idee heeft dat ze bepaald gedrag vaak eerder terug hoort vanuit de PMT, en pas in een later stadium ook vanuit andere lessen. Dit zou betekenen dat dankzij de PMT-observaties sneller tot relevante analyse gekomen kan worden, en er dus sneller een vervolgadvies kan komen.
Organisatie | Hogeschool Windesheim |
Afdeling | Human Movement & Sports |
Jaar | 2011 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |