Waarom doe ik dit? : In hoeverre hebben basisschoolleerlingen inzicht in hun eigen leesproblemen en de leesbegeleiding?
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Waarom doe ik dit? : In hoeverre hebben basisschoolleerlingen inzicht in hun eigen leesproblemen en de leesbegeleiding?
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Volgens de literatuur is het van belang dat leerlingen hun leesprobleem en de consequenties begrijpen. Dit is van belang voor het bepalen van de behoeften van de leerling en voor het vergroten van de betrokkenheid van de leerling en voor de zelfacceptatie. Het zou een positief effect op de start van de begeleiding hebben.
In de praktijk blijkt dat leerlingen hun leesprobleem meestal globaal kunnen omschrijven. In dit kader is er onderzocht op welke wijze men leerlingen met leesproblemen informatie dient te verstrekken en wat het effect hiervan is. Om vast te stellen of er op school daadwerkelijk informatie wordt verstrekt aan leerlingen, is er onderzoek gedaan naar de mate van inzicht in de leesproblemen van leerlingen van CBS Op "e Hichte en naar de informatiebehoefte van deze leerlingen.
De leerlingen weten dat zij leesproblemen hebben en waarin zich dat uit. Zij hebben echter geen informatie ontvangen omtrent hun leesproblemen, maar zouden dit wel willen. Dit betekent dat er onvoldoende aan de informatiebehoefte van de leerlingen wordt voldaan.
De informatie die gegeven wordt, moet men volgens de literatuur afstemmen op de kwaliteiten en behoeften van het kind. Hoewel er volgens de literatuur geen middel/ methode het beste is, wordt het gebruik van afbeeldingen ter ondersteuning aangeraden.
Met dit onderzoek wordt getracht een bijdrage te leveren aan het verbeteren van de informatievoorziening aan leerlingen met leesproblemen en dat daarmee de leerlingen hun leesproblemen accepteren en zij zich meer betrokken voelen bij de leesbegeleiding.
Organisatie | Hogeschool Windesheim |
Afdeling | Education |
Jaar | 2011 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |