De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

“Gamen als therapie?” is een inventariserend onderzoek naar de therapeutische doelstelling van videospellen binnen de psychomotorische therapie (PMT) in Frankrijk. Een van de redenen van het onderzoek is het ontbreken van informatie over het gebruik van videospellen binnen de PMT. In Frankrijk zijn er een aantal psychomotorisch therapeuten bekend die dit medium gebruiken binnen de therapie (Galliano, 2003; Lejeune, 1998; Raynal, 2009). Voor dit onderzoek zijn Franse psychomotorisch therapeuten in het werkveld benaderd en is middels een online vragenlijst gevraagd naar hun gebruik van videospellen binnen de PMT. Uit de resultaten blijkt dat het vooral ingezet wordt bij kinderen, ouderen en/of bewegingsbeperkte cliënten. Alle PMT thema’s komen naar voren bij het inzetten van videospellen en de keuze voor dit medium blijkt vooral vanuit de cliënt te komen. De videospellen worden vooral ingezet als een korte onderbreking, beloning of om een band te scheppen tussen cliënt en therapeut.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Windesheim
OpleidingPsychomotorische Therapie en Bewegingsagogie
AfdelingDomein Bewegen en Educatie
PartnerHogeschool Windesheim
Datum2014-04-28
TypeBachelor
TaalEngels

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk