Versterking van de morele competentie
De verdiepingscursus militaire ethiekWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Versterking van de morele competentie
De verdiepingscursus militaire ethiekWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Militairen worden niet alleen tijdens uitzendingen maar ook in hun dagelijkse praktijk geconfronteerd met morele dilemmas. Ethiekonderwijs richt zich op het versterken van de morele competentie. Hoe werkt dat? Er zijn drie uitgangspunten: de deugdethiek, de zogeheten Socratische houding, en het proces van levend leren. De verdiepingscursus militaire ethiek wordt gebruikt om aan te tonen hoe deze uitgangspunten vorm krijgen. Empathisch vermogen en de moed om voor de eigen waarden op te komen spelen hierbij een rol. Verder komt de vraag aan de orde op welke manier een vruchtbaar klimaat kan worden geschapen voor deze specifieke vorm van educatie.
Organisatie | Ministerie van Defensie - NLDA |
Afdeling | Faculteit Militaire Wetenschappen |
Lectoraat | Militaire Bedrijfswetenschappen |
Krijgswetenschappen | |
Gepubliceerd in | Militaire spectator KVBK, Breda, Vol. vol. 178 (2009), Uitgave: afl. 9, Pagina's: 471-486 |
Datum | 2009-01-01 |
Type | Artikel |
Taal | Nederlands |