Ik voel, dus ik leer
Hoe een leerkracht in het basisonderwijs de emotionele ontwikkeling van leerlingen in groep 7-8 kan stimulerenWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Ik voel, dus ik leer
Hoe een leerkracht in het basisonderwijs de emotionele ontwikkeling van leerlingen in groep 7-8 kan stimulerenWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Onderzoek naar hoe de leerkracht van groep 7-8 de emotionele ontwikkeling van de leerlingen kan stimuleren. Voor het onderzoek is als ontwerp het Lekker-in-je-vel-spel (Baseler, 2012) en map Mindfulness oefeningen gebruikt. De gebruikte onderzoeksmethode bestaat uit interviews, enquête emotionele vaardigheden, toetsen emotiewoorden en emoties herkennen. Uit het onderzoek kan worden geconcludeerd dat emotionele vaardigheden van de leerlingen zijn verhoogd, deze verschilt echter per leerling, afhankelijk van de beginsituatie. Het ontwerp biedt leerkracht handvatten voor het geven van lessen in emotionele ontwikkeling, voor het omgaan met emoties van leerlingen en voor het uitnodigen tot gesprek.
Organisatie | Hogeschool KPZ |
Opleiding | Lerarenopleiding Basisonderwijs |
Partner | Katholieke Pabo Zwolle |
Datum | 2017-05-31 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |