De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Zelfzorg van de hulpverlener

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Zelfzorg van de hulpverlener

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Hulpverleners krijgen regelmatig te maken met ingrijpende gebeurtenissen op het werk. Met dit onderzoek is onderzocht welke ervaringen hulpverleners binnen Juvent en Bureau Jeugdzorg Zeeland hebben met ingrijpende gebeurtenissen en hoe zij hiermee omgaan. Tevens is gekeken naar de mogelijkheden wat betreft opvang binnen Juvent en Bureau Jeugdzorg Zeeland zelf, of hulpverleners hiervan gebruik maken en zo ja; hoe de ervaringen hiermee zijn.
De centrale vraag gedurende dit onderzoek is: Welke ervaringen hebben hulpverleners met ingrijpende gebeurtenissen binnen Juvent en Bureau Jeugdzorg? De definitie van een ingrijpende gebeurtenis beschrijft de DSM-IV als volgt: "Het is een betrekking op de gebeurtenis die de dood, een ernstig letsel of bedreiging van fysieke integriteit van eigen of andere personen inhoudt. De persoon ervaart daarbij intense angst, hulpeloosheid of afschuw bij de schokkende gebeurtenis."
Deze scriptie bevat een literatuurstudie betreffende onderwerpen gerelateerd aan de centrale vraag, zoals ingrijpende gebeurtenissen, hulp voor de hulpverlener en coping-strategieën. Het veldwerk is uitgevoerd onder respondenten van Juvent en Bureau Jeugdzorg Zeeland, waaronder 32 interviews en 250 enquêtes zijn afgenomen. Gedurende de interviews en enquêtes is gekeken naar de leeftijd, werkervaring en functie van de respondent, het ervaren van ingrijpende gebeurtenissen op het werk en de gevolgen hiervan, het verlenen en ontvangen van steun onder collega's. Naar aanleiding van deze onderwerpen hebben respondenten aangegeven dat zij bijna allemaal stressreacties ervaren op psychisch gebied. Na het meemaken van een ingrijpende gebeurtenis op het werk, zijn dit reacties als geëmotioneerd zijn, piekeren, slecht slapen, onzekerheid en "de gebeurtenis mee naar huis nemen". Wat betreft het verlenen en ontvangen van steun onder collega's, geven respondenten aan steun te hebben aan praten door middel van het verlenen en ontvangen van een luisterend oor. Hierbij is voor de respondenten ook belangrijk dat diens handelen tijdens de ingrijpende gebeurtenis besproken kan worden.

Toon meer
OrganisatieHZ University of Applied Sciences
OpleidingSocial Work
AfdelingAcademie voor Zorg & Welzijn
Domein Health, Education & Wellbeing
PartnersJuvent en Bureau Jeugdzorg
Datum2012-08-31
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk