De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Afstudeerverslag Landelijke Makelaars Vereniging

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Afstudeerverslag Landelijke Makelaars Vereniging

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Dit verslag betreft een onderzoek naar de 'woonmedia' die door de consument worden gebruikt om het actuele woningaanbod te bekijken. Het onderzoek is opgestart na de publicatie van een landelijk onderzoek naar het gebruik van de verschillende media. De regio Zeeland van de Landelijke Makelaars Vereniging heeft het initiatief genomen tot een onderzoek bij de Zeeuwse woonconsument, om zo optimaal mogelijk te voldoen aan de wensen van de consument bij het aanbieden van de woningen.
De wensen van de consument zijn met behulp van een enquête getoetst. De aanpak van deze enquête is uiteindelijk in twee delen gesplitst, waardoor twee verschillende respondentgroepen zijn ontstaan. De eerste groep, de a-selecte groep, zijn benaderd via de post. Hierbij is gelet op het feit dat in elke stad en elk dorp in Zeeland minstens twee mensen zijn aangeschreven. De andere respondentgroep, de selecte groep, is geïnterviewd op de WoningExpo, welke 6,7 en 8 april werd gehouden in de Zeelandhallen te Goes. De resultaten van beide respondentgroepen zijn gesplitst en vergeleken. Na deze vergelijking is gebleken dat er alleen significante verschillen bestaan tussen de opbouw van de respondentgroepen, verder zijn er weinig verschillen waarneembaar in de wensen op het gebied van de woningmedia.
Alle resultaten zijn grafisch weergegeven in diagrammen waar telkens twee dezelfde diagrammen zijn gebruikt voor de resultaten van de a-selecte en selecte groep. Hierdoor kan men per onderwerp duidelijk zien welke resultaten in het onderzoek zijn behaald.
Uit het onderzoek is gebleken dat er een duidelijke splitsing is in de functie van de gedrukte media en het Internet. De gedrukte media zijn vooral geschikt om de interesse van de potentiële consument te wekken. Het Internet, met de algemene woningsites en de sites van de verschillende makelaars, wordt gebruikt door de doelgroep die specifiek aan het zoek is naar een nieuwe woning.
Voor de gedrukte media betekent dit dat duidelijkheid van de advertenties het meest belangrijke aandachtspunt blijft. De advertenties moeten een uniforme lay-out krijgen, waardoor duidelijk blijft dat het een advertentie van een makelaar aangesloten bij de Landelijke Makelaars Vereniging betreft. Er moet vervolgens een duidelijke verwijzing naar de Internetsite waar het betreffende pand op terug is te vinden worden geplaatst, met eventueel het gebruik van een snelcode. Deze maatregelen kunnen allen worden geïmplementeerd met behulp van een communicatiebureau. Tevens is een voorbeeldadvertentie met behulp van de wensen van de consument opgenomen op pagina 38. Hieruit blijkt weer de duidelijkheid, het gebruik van enkel twee verschillende kleuren, duidelijke en meerdere foto's, een verwijzing naar een Internetsite met snelcode, en de naam van de makelaar.
Voor het Internetgebruik moet men gebruik maken van de mogelijkheden die het Internet biedt. De respondenten uit de enquête blijken zeer positief tegen nieuwe technologische ontwikkelingen te staan, en zien graag filmpjes en speciale foto's op de website verschijnen. Er is veel ruimte op het Internet, waardoor men veel gebruik kan maken van beeldmateriaal en uitgebreide schriftelijke informatie. Er moet een garantie zijn voor een actueel aanbod, verkochte huizen moeten snel van de betreffende website worden gehaald. Ook kan met via het Internet goed contact houden met de zoekende consument (direct mail).

Toon meer
OrganisatieHZ University of Applied Sciences
OpleidingCommerciële Economie
AfdelingAcademie voor Economie & Management
PartnersLandelijke Makelaars Vereniging, Regio Zeeland, Schoonhoven
Datum2006-06-29
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk