De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Concept Mania KEEP ME MOVIN

Concerto/Plato: De mobiele beleving

Samenvatting

Concerto/Plato is een keten platenzaken die het nog relatief goed doet. In de winkels is veel te beleven: wekelijks zijn er instores, lezingen en in Amsterdam is onlangs het café geopend. Het grote aanbod is ook te vinden in de webshop, hoewel het grootste deel van de omzet uit de fysieke winkel komt. Het nieuwe aanbod wordt maandelijks gepromoot via artikelen in het gratis tijdschrift: de Mania. Op digiaal gebied loopt Concerto/ Plato achter. Het tijdschrift is online slecht leesbaar en de sfeer uit de winkel spreekt niet uit de site. 'Wie van muziek houdt, koopt bij Concerto'. Om dit te verbeteren is eerst dieper ingegaan op de huidige situatie. De missie, visie en positionering die in feite ongeschreven al bestonden zijn zwart op wit gezet op basis van een concurrentieanalyse en gesprekken met medewerkers. De visie luidt: "Wij willen muziekfans een plek bieden om het kopen van muziek een zo compleet mogelijke beleving te maken". Wat je in de winkel koopt is kwalitatief goed, en kwalitatief goede muziek is altijd op de dag van release in de winkel te vinden of van tevoren te bestellen. Uit het onderzoek kwam naar voren dat de Mania als belangrijke gids in het aankoopproces kan worden gezien. Het zoeken, beoordelen en vergelijken van producten gebeurt niet alleen in de winkel, maar altijd en overal. Hier kunnen de mobiele media de klant in begeleiden, want deze zijn onafhankelijk van plaats en tijd. Enquêtes onder de gebruikers bevestigen dat de gebruikerservaring op de site beter kan en dat klanten erg tevreden zijn met de fysieke winkel en Mania. Maar ook kwam naar voren dat weinig mensen wisten over de digitale Mania en dat de betrouwbaarheid van het tijdschrift niet zo groot is. De doelgroep lijkt een veelbelovende groep voor participatie: de band met de winkel is sterk en klanten geven graag hun mening. Waardevolle informatie Bij het oriënteren op digitaal gebied bleek dat informatie waardevoller kan worden door schrijversprofielen aan de recensies te koppelen, persoonlijker door participatie via een account mogelijk te maken en beter vindbaar door het toevoegen van tags. Deze maken het bovendien makkelijker om gebruik te maken van het gigantische archief. Zo kunnen klanten associatief tussen artikelen navigeren en blijven ze langer op de site. De muziek is gemakkelijker te beoordelen en te beheren door het toevoegen van een playlist. Deze speelt ook in op de liefde voor lijstjes die uit het onderzoek naar voren kwam. De kracht van de winkel ligt in de fysieke locatie. Door meer promotie te maken voor evenementen krijg je meer klanten naar de winkel. Het account maakt inzicht in klanten en hiermee gerichte promotie mogelijk, ook voor nieuwe releases of aanbiedingen. Deze promotie komt in de vorm van triggers: een persoonlijke alert. Aanvullend hierop moet er wel heldere informatie over de (afgelopen) instores, lezingen en activiteiten zijn. Dit komt in de vorm van een nieuw katern: evenementen. Met foto's en beeldmateriaal is alles terug te beleven op de site. Recordstore-personeel 2.0 Naast participatie en relevantie, is consequentie belangrijk voor een sterk merk. Hiervoor is er een contentstrategie opgezet met richtlijnen voor tekst, beeld, een kanaalstrategie en de manieren om alles uit een digitaal medium te halen. Hiermee wordt de digitale Mania een gebruiksvriendelijke digitale gids, als recordstore-personeel 2.0 dat je helpt wanneer jij wilt. Altijd, overal.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Utrecht
OpleidingCommunication and Multi Media Design
AfdelingCommunicatie
PartnerConcerto/ Plato Amsterdam [etc.]
Datum2013-06-10
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk