De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Actie = Reactie? Een aanpak in overheidscommunicatie gericht op jongeren in de 21e eeuw.

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Actie = Reactie? Een aanpak in overheidscommunicatie gericht op jongeren in de 21e eeuw.

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Waarom wil de overheid jongeren persoonlijk aanspreken en probeert zij hen niet te bereiken via een ander pad? Pas halverwege de jaren ’90 zijn overheidsinstellingen zich gaan realiseren dat jongeren een aparte doelgroep vormen. Voorheen werd een landelijke campagne opgezet voor een hele brede bevolkingsgroep. Tegenwoordig kijkt de overheid beter voor welke groep de campagne bedoeld is. Naast het besef dat jongeren een aparte doelgroep vormen, heeft ook de komst van nieuwe media, die volledig omarmd is door de jongeren, voor de ontwikkeling van speciale jongerencampagnes geleid. Jongeren zijn tegenwoordig in staat om zelf informatie te vinden, ongeacht het moment. Door de snelheid en flexibiliteit van nieuwe media worden oudere media door jongeren afgeschreven, met als gevolg dat de eerder bewandelde weg door de overheid moest veranderen. Vanaf 2000 neemt nieuwe media een voorzichtige plaats in bij de uitvoering van jongerencampagnes door de overheid. Maar met de inzet van nieuwe media is een overheidscampagne nog niet direct succesvol in de zin van het aanspreken en bewegen van jongeren tot een gedragsverandering. Het meest succesvol zijn vooral campagnes met onderwerpen die jongeren aanspreken en die dichtbij hun belevingswereld staan. Voorbeelden hiervan zijn seks, geweld / vandalisme en vuurwerkgebruik. De campagnes die succesvol zijn richten zich met name op informatieoverdracht (met als doel uiteindelijk gedragsverandering of vertonen van bepaald gedrag). Jongeren zijn vaak wel geïnteresseerd in informatie die hen helpt bij het maken van lastige keuzes. Hierdoor neemt hun interesse in de campagnes toe.
Niet alleen de inzet van nieuwe media is dus van belang, maar vooral ook de boodschap zelf. Er zijn verschillende boodschappen die zich niet lenen voor een landelijke jongerencampagne. De onderwerpen die wel geschikt zijn vragen vervolgens om een campagne met variatie, vernieuwing, eerlijkheid en betrouwbaarheid.
Is eenmaal duidelijk wat de boodschap is voor welke doelgroep en welke middelen worden ingezet, dan is een pre-test en een voor- en nameting van groot belang om de effectiviteit te kunnen waarborgen en meten van de campagne. Want halve acties brengen geen interactie op gang tussen de overheid en de jongeren van de 21ste eeuw.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Utrecht
OpleidingCommunicatiemanagement
AfdelingCommunicatie
PartnersRijksvoorlichtingsdienst, Dienst Publiek & Communicatie
Datum2008-06-03
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk