Geruchtvorming op social media
Een discursief psychologische analyse van Twitterberichten over een zoektocht naar twee vermiste kinderenWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Geruchtvorming op social media
Een discursief psychologische analyse van Twitterberichten over een zoektocht naar twee vermiste kinderenWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Dit artikel presenteert de resultaten van een discursief psychologische analyse van geruchtvorming op social media. De analyse van Twitterberichten die zijn geplaatst tijdens de zoektocht naar twee vermiste kinderen heeft tot doel inzicht te verwerven in de manier waarop geruchten zich ten tijde van crisissituaties op social media ontwikkelen.
In this article we present the results of our analysis of rumour construction on social media from a discursive psychological perspective. The analysis of tweets during a search for two missing kids aims to provide insight into the way rumours develop on social media during a crisis situation, as well as the interactional and rhetorical aspects of rumour construction.
Organisatie | Hogeschool Utrecht |
Afdeling | Kenniscentrum Communicatie en Journalistiek |
Kenniscentrum Digital Business & Media | |
Lectoraat | Communicatie in Digitale Transitie |
Gepubliceerd in | Tijdschrift voor Communicatiewetenschap Boom uitgevers Amsterdam, Amsterdam, Vol. 44, Uitgave: 4, Pagina's: 316-336 |
Jaar | 2016 |
Type | Artikel |
Taal | Nederlands |