De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Observatie & diagnostiek in vaktherapie

Onderzoek naar de bijdrage van vaktherapeutische observatie aan verfijning van de diagnostiek op Vosseveld, kinderpsychiatrische behandelafdeling van het UMC Utrecht

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Observatie & diagnostiek in vaktherapie

Onderzoek naar de bijdrage van vaktherapeutische observatie aan verfijning van de diagnostiek op Vosseveld, kinderpsychiatrische behandelafdeling van het UMC Utrecht

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In dit onderzoek wordt onderzocht welke bijdrage vaktherapeutische observatie levert aan verfijning van de diagnostiek op Vosseveld, psychiatrische kliniek voor kinderen met ADHD en/of gedragsstoornisen. Gebleken is dat vaktherapie een goede bijdrage levert aan verfijning van de diagnostiek doordat vaktherapie het inzicht vergroot in een groot aantal observatiepunten. Vooral het handelings- en ervaringsgerichte aspect van vaktherapie maken het mogelijk om het handelen van de cliënt te observeren.
De observatiepunten die het vaakst worden geïndiceerd voor vaktherapie zijn zelfbeeld, emotieregulatie en de omgang met boosheid. Zelfbeeld wordt veruit het meest geïndiceerd voor beeldende therapie. Voor muziektherapie is het aantal indicaties voor zelfbeeld ongeveer gelijk aan het aantal indicaties voor emotieregulatie en de omgang met boosheid. Observatie van het zelfbeeld wordt relatief vaker geïndiceerd bij meisjes en emotieregulatie en de omgang met boosheid worden enkel geïndiceerd bij jongens. De leden van het multidisciplinaire team, waaronder ook de vaktherapeuten, vinden beeldende therapie meer geschikt voor het observeren van het zelfbeeld. Emotieregulatie kan volgens het team beter worden geobserveerd in muziektherapie. Als aanvulling op dit onderzoek worden in hoofdstuk 10 de begrippen zelfbeeld en emotieregulatie nader beschreven.
This research examines the added value of using creative therapies (art and music) as an observational tool in fine-tuning the clinical diagnosis in Vosseveld, a psychiatric clinic for children with ADHD and/or behavioural problems. Results indicated that the use of creative therapies was a good additional observational tool as it increases insight within the already existing observational points. Specifically the action and experience orientated aspects of creative therapy make observation of the client eligible.
Observational themes which are most used in creative therapy are: self-image, the regulation of emotions, and anger management. Art therapy is indicated most frequently for client's having self-image issues. Music therapy is indicated almost equally for all themes (self-image, regulating emotions and anger management). The diagnostic trend indicates that there are more girls diagnosed with self-esteem issues and more boys are diagnosed with emotional regulation and anger management. The disciplinary team, which includes the creative therapists find art therapy more suitable for observing self-esteem problems. They also find that emotional regulation is best observed using music therapy. The terms self-image and emotional regulation are further described in chapter 10.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Utrecht
OpleidingCreatieve Therapie
AfdelingInstituut Social Work
Jaar2009
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk