De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

De convergentie-praktijk. Een verkenning naar positie, strategie en digitale toekomst van regionale nieuwsmedia in Nederland.

Rechten: Alle rechten voorbehouden

De convergentie-praktijk. Een verkenning naar positie, strategie en digitale toekomst van regionale nieuwsmedia in Nederland.

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In reactie op teruglopende abonnee- en advertentie-inkomsten en een veranderende nieuwsvraag, experimenteren regionale nieuwsmedia in Nederland met het verbreden van het digitale aanbod van nieuws en het centraliseren van het nieuwsproces. Deze convergentie naar het newsroommodel heeft gevolgen voor de bedrijfsmatige en journalistieke organisatie. Om te kunnen onderzoeken hoe regionale nieuwsmedia crossmediale strategieën ontwikkelen en implementeren die economisch rendabel zijn en voldoen aan journalistieke kwaliteitsmaatstaven, is in 2009 een pilotstudie uitgevoerd bij drie regionale kranten in
Nederland. Het doel hiervan was (1) een indruk krijgen van de diversiteit van de multimediale ambities en (2) het formuleren van een geschikt model voor grootschalig vervolgonderzoek.

OrganisatieHogeschool Utrecht
AfdelingKenniscentrum Communicatie en Journalistiek
LectoraatCrossmedia Content Beleid Businessmodellen en Nieuwe Media
Gepubliceerd inOngepubliceerd Hogeschool Utrecht, Utrecht
Datum2010-02
TypeConferentiebijdrage
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk