De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Financiële dienstverlening en zakelijke evenementen.

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Financiële dienstverlening en zakelijke evenementen.

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Er is sprake van harde concurrentie in de evenementenbranche. Het steeds binnenhalen van nieuwe opdrachten is nodig om te blijven bestaan. Bij B-Events is er op dit moment sprake van relatief weinig opdrachten in vergelijking met voorgaande jaren. Men streeft naar meer en nieuwe klanten. Echter, er is gebrek aan kennis van eventueel potentiële markten. Welke markt is interessant om te benaderen? En als er een markt is geselecteerd, hoe moet deze markt benaderd worden?
Om deze vraag te beantwoorden zijn er 2 onderzoeken uitgevoerd: een vooronderzoek en een hoofdonderzoek. Met behulp van deskresearch, telefonische interviews en intern onderzoek is gebleken dat de financiële dienstverlening en de telecommunicatie interessante branches zijn. Deze keuze is voornamelijk arbitrair van aard, omdat je van te voren niet kunt weten in welke sectoren New Business ligt. Om inzicht te krijgen in de inzet van evenementen als communicatiemiddel zijn er online enquêtes gestuurd naar de grootste banken, verzekeraars en accountants in Nederland. Deze zijn met behulp van het programma Mamut Online Survey verwerkt.
De antwoorden uit de online enquêtes zijn overwegend positief. Er wordt veel gebruik gemaakt van externe bureaus (72%).
Omdat financiële dienstverleners vaak met dezelfde bureaus werken, is het onderhouden van relaties een vereiste. Bureaus worden vaak geselecteerd op basis van referenties van derden. Investeren in het netwerk is daarom erg belangrijk. Hulpmiddelen om te netwerken zijn het schrijven van artikelen, gratis nieuwsbrieven, deelnemen aan netwerkborrels en waarvan steeds meer sprake is: online netwerken (MSN, blogs, netwerkwebsites). Daarnaast is het internet een belangrijk communicatiemiddel om financiële organisaties te bereiken evenals het zichtbaar zijn in branche gerelateerde media (High Profile). Om de respondenten van het online onderzoek nog een keer te benaderen zal er een gedegen acquisitie- en communicatieplan moeten worden opgesteld.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Utrecht
OpleidingCommunicatiemanagement
AfdelingCommunicatie
PartnerB Events Eventmanagement
Datum2008-06-09
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk