De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

OASIS: https://oasis-database.org

Om de kloof tussen wetenschap en praktijk te verkleinen

Rechten: Alle rechten voorbehouden

OASIS: https://oasis-database.org

Om de kloof tussen wetenschap en praktijk te verkleinen

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Van NT2-docenten wordt verwacht dat zij zich blijvend ontwikkelen en professionaliseren (zie competentie B.4 in het BVNT2-competentieprofiel). Een onderzoekende houding speelt daarbij een belangrijke rol, oftewel het vermogen om kritisch en systematisch naar het eigen handelen te kijken én de vaardigheid om relevante literatuur op te zoeken.

Voor onderwijsprofessionals die hun kennis over tweedetaalverwerving en taalonderwijs willen verdiepen, is er veel aanbod aan relevante literatuur. Internationaal onderzoek laat echter zien dat er een kloof bestaat tussen onderwijs en onderzoek. Ook in Nederland bestaat die kloof, zo tonen Andringa en Van Beuningen aan met een peiling onder onderwijsprofessionals. De gratis toegankelijke online database OASIS (Open Accessible Summaries In Language Studies) probeert de kloof te verkleinen.

OrganisatieHogeschool Utrecht
AfdelingKenniscentrum Leren en Innoveren
LectoraatMeertaligheid en Onderwijs
Gepubliceerd inLes: tijdschrift voor het onderwijs aan anderstaligen Boom, Amsterdam, Vol. 37, Uitgave: 212, Pagina's: 4-8
Datum2019-12
TypeArtikel
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk