Efficiëntie op de polikliniek : efficiënter functioneren van de polikliniek KNO/Hoofd-halschirurgie in het Diakonessenhuis te Utrecht en Zeist
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Efficiëntie op de polikliniek : efficiënter functioneren van de polikliniek KNO/Hoofd-halschirurgie in het Diakonessenhuis te Utrecht en Zeist
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Op de polikliniek KNO / Hoofd- hals chirurgie in het Diakonessenhuis in Utrecht en Zeist zijn de werkprocessen onvoldoende op elkaar afgestemd. Dit resulteert in onvrede over de werkwijze (zowel bij artsen als polimedewerkers), uitlopen van spreekuren en een telefonische slechte bereikbaarheid van de polikliniek. Uiteindelijk is dit alles in het nadeel van de klant, de patiënt. Om de patiënt zo goed mogelijk te helpen is het belangrijk dat de medewerkers van de polikliniek en de specialisten zo efficiënt mogelijk werken. De werkprocessen moeten beter op elkaar afgestemd worden.
Daarnaast spelen door de invoering van de marktwerking in het zorgstelsel de kosten die worden gemaakt ook een steeds belangrijkere rol. Door efficiëntere werkprocessen kunnen de kosten omlaag.
Door onvoldoende op elkaar afgestemde werkprocessen wordt er inefficiënt gewerkt. Dit leidt tot onnodige kosten. Daarnaast kan de service richting de patiënt omhoog. Er is permanent uitloop van spreekuren, een slechte telefonische bereikbaarheid van de polikliniek en onvrede over de werkwijze.
Centrale vraagstelling
Hoe kan de polikliniek KNO / Hoofd- hals chirurgie in het Diakonessenhuis in Utrecht en Zeist efficiënter functioneren om zo de patiënten beter van dienst te kunnen zijn en onnodige kosten te besparen?
Deelvragen
1.Hoe verloopt het proces in de huidige situatie en welke taken horen hierbij?
2.Welke knelpunten kunnen er in dit proces worden geconstateerd?
3.Hoe kunnen deze knelpunten optimaal worden benut?
4.Hoe moet er een draagvlak onder het personeel gecreëerd worden om de gewenste situatie van werkprocessen te implementeren en de implementatie te borgen?
5.Welke kosten worden gemaakt door de herstructurering van de werkprocessen?
6.Welke baten levert de herstructurering van de werkprocessen op?
Organisatie | Hogeschool Utrecht |
Opleiding | Logistiek en Economie |
Afdeling | Business Administration |
Jaar | 2010 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |