De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Efficiëntie op de polikliniek : efficiënter functioneren van de polikliniek KNO/Hoofd-halschirurgie in het Diakonessenhuis te Utrecht en Zeist

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Efficiëntie op de polikliniek : efficiënter functioneren van de polikliniek KNO/Hoofd-halschirurgie in het Diakonessenhuis te Utrecht en Zeist

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Op de polikliniek KNO / Hoofd- hals chirurgie in het Diakonessenhuis in Utrecht en Zeist zijn de werkprocessen onvoldoende op elkaar afgestemd. Dit resulteert in onvrede over de werkwijze (zowel bij artsen als polimedewerkers), uitlopen van spreekuren en een telefonische slechte bereikbaarheid van de polikliniek. Uiteindelijk is dit alles in het nadeel van de klant, de patiënt. Om de patiënt zo goed mogelijk te helpen is het belangrijk dat de medewerkers van de polikliniek en de specialisten zo efficiënt mogelijk werken. De werkprocessen moeten beter op elkaar afgestemd worden.
Daarnaast spelen door de invoering van de marktwerking in het zorgstelsel de kosten die worden gemaakt ook een steeds belangrijkere rol. Door efficiëntere werkprocessen kunnen de kosten omlaag.

Door onvoldoende op elkaar afgestemde werkprocessen wordt er inefficiënt gewerkt. Dit leidt tot onnodige kosten. Daarnaast kan de service richting de patiënt omhoog. Er is permanent uitloop van spreekuren, een slechte telefonische bereikbaarheid van de polikliniek en onvrede over de werkwijze.

Centrale vraagstelling
Hoe kan de polikliniek KNO / Hoofd- hals chirurgie in het Diakonessenhuis in Utrecht en Zeist efficiënter functioneren om zo de patiënten beter van dienst te kunnen zijn en onnodige kosten te besparen?

Deelvragen
1.Hoe verloopt het proces in de huidige situatie en welke taken horen hierbij?
2.Welke knelpunten kunnen er in dit proces worden geconstateerd?
3.Hoe kunnen deze knelpunten optimaal worden benut?
4.Hoe moet er een draagvlak onder het personeel gecreëerd worden om de gewenste situatie van werkprocessen te implementeren en de implementatie te borgen?
5.Welke kosten worden gemaakt door de herstructurering van de werkprocessen?
6.Welke baten levert de herstructurering van de werkprocessen op?

Toon meer
OrganisatieHogeschool Utrecht
OpleidingLogistiek en Economie
AfdelingBusiness Administration
Jaar2010
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk