De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Module om de fantasie te stimuleren voor kinderen in de kinderrevalidatie die moeite hebben met het reguleren van behoeftes en gevoelens

Module om de fantasie te stimuleren voor kinderen in de kinderrevalidatie die moeite hebben met het reguleren van behoeftes en gevoelens

Samenvatting

In het studiejaar 2011/2012 studeer ik, Lisanne Hogeling, af aan de Hogeschool van Utrecht te Amersfoort. Als afronding van de opleiding dramatherapie heb ik een Praktijkproduct ontwikkeld voor revalidatiecentrum ‘het Roessingh’.
Voordat ik startte met het ontwikkelen van het product, heb ik een vooronderzoek gedaan om het onderwerp en de thematiek te kunnen bepalen. Dit heb ik gedaan door interviews af te nemen, een literatuurstudie te doen en te bekijken welke producten er al bestaan.
Hieruit kwam naar voren dat er behoefte bestaat aan een product dat groepen kinderen helpt bij het reguleren van hun behoeftes en gevoelens. Het gaat hierbij om kinderen tussen de 6 en 10 jaar die bijvoorbeeld CP, DCD of autisme hebben, of iets vergelijkbaars.
Het reguleren van behoeftes en gevoelens is van belang voor de sociaal emotionele ontwikkeling en het verhogen van eigenwaarde (Selma H. Fraiberg, 2008).
Bij de ontwikkeling van een kind speelt fantasie een grote rol. Dit verklaart de keuze voor het thema van mijn Praktijkproject: Fantasie.

Op basis van dit vooronderzoek is een module ontwikkeld met werkvormen.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Utrecht
OpleidingCreatieve Therapie
AfdelingInstituut Social Work
Jaar2012
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk