De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Overgewicht en Tieners.

Hoe houd je tieners met overgewicht therapietrouw?

Open access

Rechten:

Overgewicht en Tieners.

Hoe houd je tieners met overgewicht therapietrouw?

Open access

Rechten:

Samenvatting

De stijging van het aantal jongeren van 0 tot 18 jaar met (ernstig) overgewicht is uitgegroeid tot een maatschappelijk probleem, waaraan niet alleen de overheid maar ook het Ziekenhuis Gelderse Vallei (ZGV) in Ede iets probeert te doen. Het ZGV, dat als speerpunt voeding en beweging heeft, heeft daartoe een behandelprogramma ontwikkeld voor tieners van 12 tot 18 jaar met (ernstig) overgewicht genaamd
Toppers. Uit eigen ervaring van het ZGV is gebleken dat tieners problemen hebben met het volhouden van het behandelprogramma. Het doel van het project was om met gebruikmaking van media een oplossing
voor dit probleem te vinden. Er is onderzoek verricht door middel van deskresearch, interviews en een websurvey. De belangrijkste bevindingen zijn als volgt. Therapietrouw is moeilijk doordat de hersenen van jongeren nog in ontwikkeling zijn. Zij kunnen zich alleen maar richten op de korte termijn, waardoor het leven van de tiener om het hier en nu draait. Het sociale contact met vrienden en dan vooral via de smartphone, is levensbehoefte nummer een. Tieners zijn geïnteresseerd in het spelen van games en nemen graag risico's. Daarnaast zijn zij bijzonder gevoelig voor (variabel) belonen (extrinsieke motivatie). Het spelen van games, al dan niet met of tegen vrienden, het nemen van risico's in het spel en het ontvangen van (variabele) beloningen speelt in op het pleziergebied in de hersenen en triggert de intrinsieke motivatie, wat resulteert in de behoefte een spel te blijven spelen. Verder is gebleken, dat de smartphone voor tieners het medium is om in te zetten ter verbetering van de therapietrouw. De oplossing voor het therapietrouw houden van tieners is gebruikmaken van extrinsieke krachten die inspelen op de intrinsieke motivatie. Een applicatie voor de smartphone, die inspeelt op de interesse van de tiener en diens behoefte aan sociaal contact, spanning en beloning. In het concept van de app staat gamification centraal. Gamification is het inbouwen van spelelementen in iets wat geen game is. Het concept is een spel, waarin het behandelprogramma is verweven. Het spel bestaat uit opdrachten, waarbij punten kunnen worden verdiend. Om het spel spannend te houden, kunnen de deelnemers bij bepaalde opdrachten zelf punten inzetten, die verdiend maar ook verloren kunnen worden. De uiteindelijke winnaar is de speler met de meeste punten. Hij/ zij krijgt de grootste prijs. Alle andere deelnemers ontvangen ook een prijs, waarbij de nummers 2 en 3 een hogere prijs ontvangen dan de rest van de spelers. Er is een high fidelity prototype gemaakt dat iteratief is getest op inhoud en vormgeving. Geconcludeerd kan worden dat de app zowel de opdrachtgever als de tiener aanspreekt. De oplossing voor het therapietrouw houden van de doelgroep is het inzetten van deze hybride app.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Utrecht
OpleidingCommunication and Multi Media Design
AfdelingCommunicatie
PartnerZiekenhuis Gelderse Vallei, Ede
Datum2013-08-16
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk