De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Peace, love & co-creatie.

Het gebruik van co-creatie binnen het festivallandschap in Nederland.

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Peace, love & co-creatie.

Het gebruik van co-creatie binnen het festivallandschap in Nederland.

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Vanuit het Crossmedialab is de vraag gesteld om onderzoek te doen naar het gebruik van co-creatie op festivals in Nederland. Dit begrip wordt steeds vaker in één adem genoemd met het woord festival. Dit onderzoeksverslag staat in het teken van co-creatie en het gebruik ervan op festivals in Nederland. Vanuit literatuuronderzoek wordt er gekeken naar de definitie van co-creatie, de verschillende verschijningsvormen van co-creatie en hoe deze worden gebruikt op festivals. Er zijn interviews gehouden met 3 festivalorganisaties, waarin gevraagd is naar de manier waarop de organisatie de bezoeker betrekt bij het festival. Hieruit is gebleken dat elk festival dit op zijn eigen manier probeert en er geen vaste formule bestaat. Om nog beter inzicht te krijgen over hoe co-creatie werkt op festivals, is er een analyse gedaan van 140 Nederlandse festivals. Van de 140 festivals, hanteren er 60 een vorm van co-creatie. Er wordt aan de hand van een model een overzicht gegeven van de onderzochte festivals en de vormen van co-creatie die zij toepassen. De verschillende vormen zijn gecategoriseerd per onderdelen van het festival-DNA. Het doel van dit onderzoek is om een concrete methode van co-creatie te formuleren en meer te weten te komen over de toepassingen van co-creatie op festivals in Nederland. Er is gebleken dat co-creatie verschillende gebruiksvormen kent. In dit verslag zal duidelijk worden hoe co-creatie wordt ingezet op muziekfestivals als middel om participatie door het publiek te bewerkstelligen of hoe het als gereedschap gebruikt wordt
door de festivalorganisaties om het festival vorm te geven. Om een overzichtelijk eindproduct op te leveren waarin het onderzoek en daaruit behaalde resultaten te zien zijn, is er een booklet gemaakt dat voor festivalorganisaties een makkelijke en informatieve blik geeft op het gebruik van co-creatie op festivals.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Utrecht
OpleidingCommunication and Multi Media Design
AfdelingCommunicatie
PartnerCrossmedialab, Kenniscentrum FCJ, Hogeschool Utrecht
Datum2013-06-10
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk