De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Gamificatie is een methode welke kan worden ingezet om menselijk gedrag op een positieve wijze te sturen. De methode richt zich op het stimuleren van intrinsieke motivatie waardoor invloed wordt uitgeoefend op gewenst gedrag. Vanuit de gebruiker, niet vanuit een leidinggevende. Dit kan goed worden ingezet binnen softwareapplicaties. Een probleem hiermee is echter dat het relatief gezien te weinig ingezet wordt voor de waarde die eruit gehaald kan worden. Het kost veel tijd en daarmee geld om gamificatie in een applicatie toe te voegen omdat het vaak nieuw terrein is voor een bedrijf.
Om ervoor te zorgen dat de drempel om gamificatie in te zetten binnen enterprise applicaties lager wordt zijn de volgende vragen opgesteld om te onderzoeken.
- Hoe kan een herbruikbare, onafhankelijke gamificatieservice worden opgezet zodat deze toegepast kan worden binnen enterprise applicaties?
1. Wat zijn kenmerkende eigenschappen van enterprise applicaties?
2. Hoe kan gamificatie als onafhankelijke service worden aangeboden aan enterprise applicaties?
3. Welke gamificatie elementen zou een gamificatie service voor enterprise applicaties moeten omvatten?
4. Hoe kunnen generieke spelregels worden opgesteld voor een gamificatieservice?
5. Uit welke softwarecomponenten moet een gamificatieservice bestaan?

Toon meer
OrganisatieHogeschool Utrecht
OpleidingICT
AfdelingICT
PartnerInfo Support B.V. Veenendaal
Datum2016-07-05
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk