De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

De route naar ontsnapping

Een afstudeeronderzoek naar de te hanteren groeistrategie voor de escaperooms van Dekker Zoetermeer

Rechten:

De route naar ontsnapping

Een afstudeeronderzoek naar de te hanteren groeistrategie voor de escaperooms van Dekker Zoetermeer

Rechten:

Samenvatting

Dekker Zoetermeer is een sport-, party- en conferentiecentrum voor particulieren en bedrijven. De organisatie heeft in juni 2017 het aanbod van diensten uitgebreid met vier escaperooms. Dit zijn kamers waar de deelnemer door middel van opdrachten binnen een uur uit moet ontsnappen. Deze uitbreiding van het dienstenaanbod moet zorgen dat het marktaandeel van Dekker Zoetermeer vergroot.
De organisatie biedt de nieuwe dienst aan in een bestaande markt. Naar aanleiding hiervan wil Dekker Zoetermeer weten welke groeistrategie de organisatie moet hanteren om de huidige groei te versnellen. Dit onderzoek geeft inzicht in de markt van de escaperooms in Zuid-Holland en het dienstenaanbod van Dekker Zoetermeer.
Aan de hand van dit probleem is voor Dekker Zoetermeer de volgende centrale vraag opgesteld: ‘Hoe kan Dekker Zoetermeer het bezoek aan zijn escaperooms commercieel succesvol laten groeien?’
Om een antwoord te geven op deze centrale vraag, is deze opgesplitst in vier deelvragen. De eerste deelvraag in dit onderzoek beantwoordt de huidige groeistrategie van Dekker Zoetermeer. De tweede deelvraag brengt de concurrentie in de kaart. De derde deelvraag brengt het verwachtingspatroon van de klant in kaart.
De resultaten van de deskresearch wijzen uit dat de zakelijke markt de belangrijkste doelgroep is. Deze doelgroep is gespecificeerd als het midden- en kleinbedrijf. Dit zijn bedrijven met een bedrijfsgrootte van 10 tot 249 werknemers. Binnen deze doelgroep zijn 176 online enquêtes afgenomen.
Deze enquêtes zijn gebaseerd op de theorie van Igor Ansoff, de product/groei matrix. Deze theorie kijkt naar hoe een organisatie de marktpositie kan verbeteren door product- en marktbeslissingen te identificeren. Het is een strategie waarmee de organisatie de marktpositie strategisch kan versterken.
Deze strategie is volgens Ansoff gebaseerd op een combinatie van nieuwe of bestaande producten en nieuwe of bestaande markten. Op basis van deze combinatie kan een organisatie nadenken over de strategische ontwikkelingen van de organisatie in de markt.
Uit het onderzoek komt naar voren, conform de theorie van Ansoff, dat de strategie van Dekker Zoetermeer vooral gericht moet zijn op productontwikkeling van de escaperooms. Hierbij zijn de volgende aspecten naar voren gekomen. De escaperooms passen goed bij het dienstenaanbod van Dekker Zoetermeer. De escaperooms vormen in de ogen van de markt een psychologische meerwaarde voor Dekker Zoetermeer. Daarbij versterken de escaperooms het huidige dienstenaanbod van Dekker Zoetermeer. De huur van de escaperooms zijn in vergelijking met de concurrentie schappelijk en vormen daardoor geen belemmering voor de doelgroep. Dit is in combinatie met de voor- en naservice van de horecagelegenheden en de verschillende activiteiten een meerwaarde. Daarbij geeft de doelgroep aan eerder en vaker terug te komen bij Dekker Zoetermeer. Als zij dan terug komen, is de doelgroep ook sneller geneigd een arrangement te nemen.
Het advies aan Dekker Zoetermeer is dan ook om met de communicatie te richten op de teambuildingmogelijkheid. Dit bevordert de samenwerking van een groep en is dus een interessante optie voor het midden- en kleinbedrijf. Daarbij is er voor elk wat wils. Via een Dekker Zoetermeer applicatie of de website van Dekker Zoetermeer is een reservering mogelijk Het is daarbij een kans om de escaperooms in een arrangement te gieten. Dit zijn teambuildingsarrangementen.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Leiden
OpleidingCommunicatie
AfdelingFaculteit M&B
PartnerDekker Zoetermeer
Datum2017-10-02
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk