De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Kom in contact met studenten!

Rechten:

Kom in contact met studenten!

Rechten:

Samenvatting

In opdracht van Studentensteden heeft de opdrachtnemer Manisha Goerdin een onderzoek op
het gebied van groeistrategie uitgevoerd. Studentensteden is een bedrijf dat (aankomende)
studenten informeert over de mogelijkheden binnen hun (toekomstige) studentenstad door
middel van online platforms. Op dit moment bereikt Studentensteden meer huidige studenten
op de websites. Studentensteden wil graag weten hoe het bedrijf aankomende studenten kan
trekken naar de platforms. In dit onderzoek heeft de opdrachtnemer alleen onderzoek
uitgevoerd voor het platform DenHaagStudentenstad.nl. Voor dit onderzoek is de volgende
probleemstelling geformuleerd: ‘’Hoe kan Studentensteden groeien in bezoekersaantallen in de
markt voor aankomende studenten?’’ Het doel van het onderzoek is inzicht geven in de wensen
en behoeften van de aankomende studenten zodat een groeistrategie ingezet kan worden,
teneinde een communicatieadvies te geven over de manier waarop Studentensteden kan
groeien in bezoekersaantallen.’
In het onderzoek staat de Product/Market Growth Matrix van Igor Ansoff centraal. Door middel
van deze theorie kan een organisatie haar groei bepalen aan de hand van bestaande producten
en/of markt en nieuwe producten en/of markt.
De opdrachtnemer heeft een deskresearch en een fieldresearch uitgevoerd. In de deskresearch
staan de interne en externe analyse. Vervolgens is er een kwalitatief onderzoek naar de
wensen en behoeften van aankomende studenten uitgevoerd door middel van face-to-face
interviews. De doelgroep is middelbare scholieren die in hun laatste jaar zitten van havo of vwo
en leerlingen die in het laatste jaar van mbo (niveau 4) zitten. De doelgroep woont in Den Haag
en wil een hbo-opleiding in Den Haag volgen.
Uit de resultaten blijkt dat Studentensteden een aantal punten op de website kan verbeteren
en/of toevoegen. De mobiele versie van de website is een verbeterpunt. Studentensteden kan
een zoekfunctie toevoegen op de website, tags toevoegen voor blogs en een functie toevoegen
waarbij bezoekers kan reageren op de blogs. Daarnaast hebben de aankomende studenten
behoefte aan meer informerende teksten, vooral over specifieke opleidingen. Ook blijkt dat
Studentensteden een ander socialmediakanaal kan inzetten om aankomende studenten te
bereiken. Studentensteden gebruikt nu alleen Facebook.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Leiden
OpleidingCommunicatie
AfdelingFaculteit M&B
PartnerStudentensteden
Datum2017-10-12
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk